Nowoczesne misy oleju z poliamidu są lżejsze i cichsze niż ich poprzednicy z aluminium lub duroplastu. Jednocześnie można zintegrować w nich wiele różnych funkcji. To z kolei powoduje oszczędność na kosztach produkcji i sprawia, że są prawdziwymi ”multitalentowcami” w truckach.
Nowoczesne misy oleju
W misach oleju do ciężarówek wielu nie zauważa zawartej w nich technologii high-tech. Te elementy silnika są duże, kompleksowe i relatywnie drogie. W końcu misa zawiera w sobie ok. 50 l oleju silnikowego i jest to 10 razy więcej niż zawartość miski oleju samochodu osobowego. Misa trucka musi być bardziej wytrzymała, a silnik samochodu ciężarowego powinien osiągnąć przebieg pomiędzy 800 000 do 1,5 miliona kilometrów. Dla porównania, silnik auta osobowego ma żywotność od 200 000 do 500 000 kilometrów. Jedna generacja silnika ciężarówki, jest eksploatowana przez 10-15 lat i w tym okresie, nie następują jakieś istotne zmiany w ich konstrukcji.
Obecnie, dzięki normie spalin Euro VI, na drogach pojawiła się nowa generacja silników. Ta norma emisji spalin, obowiązująca od lat 2013/2014, przewiduje dla silników Diesla podobnie ostre wartości graniczne, jak dla silników benzynowych. W związku z tym producenci silników stawiają, obok redukcji spalin, na mniejsze zużycie paliwa oraz lżejszą budowę silnika. Tendencja zmierza obecnie w kierunku mis oleju z poliamidu 6.6 o 35% zawartości włókien szklanych. Firma ElringKlinger rozpoznała właściwie trendy rynkowe i z sukcesem zakończyła projekty z takimi europejskimi producentami ciężarówek jak MAN czy Mercedes Benz, jak i koncernami amerykańskimi PACCAR (DAF Trucks) oraz Cummins. W Europie ElringKlinger AG, dzięki 70% udziałowi jest liderem rynkowym, ale także USA i Chiny, gdzie pierwsze projekty właśnie wchodzą do produkcji seryjnej, nie pozostają w tyle.
Nowe misy oleju firmy ElringKlinger oznaczają oszczędność na wadze w granicach 30 do 50%. Także akustyka jest znacznie lepsza, poziom hałasu znajduje się o 2 dB poniżej rozwiązań oferowanych przez konkurencję. Poza tym wiele funkcji i części dodatkowych jest zintegrowanych z misą oleju, wykonaną z bardzo wytrzymałego tworzywa sztucznego. Szerokie spektrum sięga od przyłączy do napełniania i odsysania do sensoryki mierzącej poziom i jakość oleju silnikowego.
Drugi zakład produkcyjny w Dettingen/Erms
Na powierzchni 56 000 metrów kwadratowych (5,6 hektara) w roku 2011 powstała nowa hala produkcyjna. Wymiary budynku są imponujące: hala ma 186 m długości, 100 m szerokości i 16 m wysokości. Od połowy 2012, produkowane są tutaj na powierzchni 17 500 metrów kwadratowych nowoczesne misy oleju z tworzyw sztucznych do ciężarówek. Nowe produkty, wymagały także skonstruowania nowych wtryskarek o sile zwierania do ok. 3 000 ton (wcześniej 300 do 900 ton). Także nowy dźwig może przenosić ciężary do 50 ton. Ciężar własny wtryskarki to ok. 30 ton. Ponad milion euro, zainwestował ElringKlinger w to urządzenie. Inteligentne koncepcje szybkiej zmiany narzędzi, umożliwiły maksymalne skrócenie czasu przestoju maszyn. W końcu ilość produkowanych sztuk mis oleju do ciężarówek jest znacznie niższa niż w obszarze aut osobowych. Mówimy tutaj o produkcji rzędu 10 000 do 50 000 sztuk rocznie.
Komentarze