Tylko nowe śruby głowicy cylindrów dają 100% pewności

28 sierpnia 2013, 12:54

Nowoczesne generacje silników spalinowych posiadają poprawione rozwiązania uszczelniające głowicę cylindrów i blok silnika, do których zostały dopasowane konstrukcje silników. Aby po naprawie, zagwarantować silnikowi, kolejny długi okres eksploatacji, niezbędnym jest, przy okazji naprawy głowicy cylindrów, przywrócenie silnikowi, jego oryginalnego stanu.

Śruby głowicy cylindrów, grają elementarną rolę przy prawidłowym uszczelnianiu. Śruby głowicy są elementami konstrukcyjnymi połączenia uszczelniającego, wytwarzającymi łączną siłę, oddziałującą na uszczelkę głowicy cylindrów. Dbają o to, aby w każdym stanie pracy silnika, na uszczelkę głowicy cylindrów, oddziaływał wystarczający i z góry zdefiniowany, odpowiednio rozłożony docisk uszczelniający. Jest to możliwe tylko wówczas, gdy zastosujemy w naprawie nową uszczelkę głowicy wraz z nowymi śrubami.

Śruby głowicy cylindrów muszą być dociągane zgodnie z podaną kolejnością dokręcania w instrukcjach naprawczych producentów silników oraz producentów uszczelnień. Dociąganie śrub przy pomocy momentów i kątów dokręcających, prowadzi do celowego wykorzystania charakterystyki śruby, w wyniku czego są osiągane, niewielkie różnice w sile dociągu śrub. W nowoczesnych silnikach, śruby są dociągane powyżej swego punktu plastyczności, co powoduje ich bezpowrotne wydłużenie.

Raz zastosowana śruba, obok swego plastycznego wydłużenia (zwężenie średnicy trzonu i gwintu śruby), zmienia także własności wytrzymałości i ciągliwości jej materiału. W rezultacie równomierny rozkład naprężeń i elastyczności w trzonie śruby, który w nowoczesnych konstrukcjach silników kompensuje wydłużanie się części konstrukcyjnych i ruchy względne, w starej śrubie zanika.

Ponadto, już w raz zastosowanych śrubach, gwinty w wyniku wysokich sił oddziałujących na śruby są jednostronnie zdeformowane. Produkowane gwinty mają w stanie oryginalnym, tolerancję 6g, tzn. w obszarze setnych milimetra, ale już po jednokrotnym użyciu, znajdują się one poza wartościami tolerancji. Także specjalnie opracowane, powłoki powierzchni śrub głowicy, gwarantujące szczególnie korzystne warunki tarcia pod łbem śruby oraz na gwincie, osiągają tylko i wyłącznie w stanie nowym, optymalne wartości tarcia pomiędzy 0,12 – 0,14 μm.
Podczas profesjonalnych napraw głowicy cylindrów, należy przestrzegać instrukcji naprawczych producentów silników i uszczelnień. Tylko dzięki przestrzeganiu ich zaleceń jest możliwe osiągnięcie optymalnego naprężenia i funkcjonalnego połączenia uszczelniającego:

  • Stosować tylko i wyłącznie nową uszczelkę głowicy oraz nowe śruby
  • Przestrzegać ściśle, momentów i kątów dociągających
  • Przestrzegać kolejności dokręcania śrub głowicy
  • Stosować nie skrzywione, splanowane, czyste, głowicę i blok silnika
  • Wykonywać montaż poprzez wykwalifikowany personel
  • Stosować do montażu narzędzia o wysokiej jakości

 

Wcześniej zamontowane i plastycznie wydłużone śruby nie mogą być w żadnym wypadku ponownie zastosowane. Dzięki temu zapobiega się możliwym uszkodzeniom, jak wycieki oleju silnikowego i/lub płynu chłodzącego, czy przedmuchy gazów spalinowych i w rezultacie powstającym często wysokim kosztom ponownej naprawy. Prawidłowo i profesjonalnie wykonana naprawa zaoszczędzi zdenerwowanych klientów i zapobiegnie utracie dobrej reputacji warsztatu. Stosując w praktyce kompletny programu śrub głowicy cylindrów Elring, warsztat zdecydowanie oszczędza czas i pieniądze. Od jednego dostawcy mechanik otrzymuje to co do naprawy jest potrzebne: najwyższej jakości uszczelnienia głowicy oraz pasujące do nich, odpowiednie zestawy śrub głowicy cylindrów:

  • Prawie cały program śrub głowicy do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych o sprawdzonej , wysokiej jakości
  • W zindywidualizowanych zestawach do naprawy konkretnego silnika
  • W specjalnym kartonie, chroniących gwinty
  • Wygodnie i szybko, bezpośrednio od producenta uszczelnień

 

Artykuł przygotowany przez firmę Elring

Dowiedz się więcej

Budowa uszczelnień podgłowicowych Metaloflex
Budowa uszczelnień podgłowicowych Metaloflex

Uszczelnienia podgłowicowe Metaloflex znalazły swoje zasłużone miejsce w nowoczesnych silnikach. Przyczyniają się one do wzrostu efektywności, pewności i wydajności nowoczesnych jednostek napędowych. Zadania uszczelki podgłowicowej Uszczelka podgłowicowa jest odpowiedzialna za skuteczne uszczelnienie gazów spalinowych, cieczy chłodzącej i oleju silnikowego. Jako ogniwo odpowiedzialne za przenoszenie energii kinetycznej pomiędzy skrzynią korbową i głowicą cylindrów, ma także bardzo […]

Tłoczony stoper w uszczelnieniach Metaloflex
Tłoczony stoper w uszczelnieniach Metaloflex

W ciągu ostatnich 10 lat technologia uszczelnień podgłowicowych posunęła się znacznie do przodu. Kamieniem milowym w rozwoju uszczelnień jest całkowicie nowy tłoczony stoper, obecny w trzeciej generacji uszczelnień Metaloflex. Pierwsza generacja Metaloflex: stoper zawijany Druga generacja Metaloflex: stoper spawany laserowo Trzecia generacja Metaloflex: stoper tłoczony Stoper typu „meander” w warstwie funkcyjnej Dzięki stoperowi w formie […]

Misy oleju do samochodów ciężarowych
Misy oleju do samochodów ciężarowych

Nowoczesne misy oleju z poliamidu są lżejsze i cichsze niż ich poprzednicy z aluminium lub duroplastu. Jednocześnie można zintegrować w nich wiele różnych funkcji. To z kolei powoduje oszczędność na kosztach produkcji i sprawia, że są prawdziwymi ”multitalentowcami” w truckach. Nowoczesne misy oleju W misach oleju do ciężarówek wielu nie zauważa zawartej w nich technologii […]

Wytypuj poprawnie wyniki Mundialu i wygraj w konkursie Elring
Wytypuj poprawnie wyniki Mundialu i wygraj w konkursie Elring

Firma Elring przygotowała dla swoich klientów konkurs z okazji zbliżających się wielkimi krokami piłkarskich Mistrzostw Świata w Brazylii. Najlepsi typerzy wyników mogą otrzymać cenne nagrody. Konkurs jest dostępny pod adresem: www.elring.pl Po krótkiej rejestracji, można przejść do typowania wyników meczów. Swój typ należy przedstawić najpóźniej na chwilę przed rozpoczęciem konkretnego spotkania Mistrzostw. Za trafione typy […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 28 sierpnia 2013, 22:29 0 0

Tak tylko nowe śruby , tylko nie wiem dlaczego firma elring produkuje śruby do głowic tak miernej jakości . Już nie raz kupiłem śruby tej firmy jednak zmuszony byłem do zwrotu .

Odpowiedz

jan z RW, 29 października 2015, 10:08 1 -1

też zamontowałem śruby erlinga i 4 na 10 zaczęły 'płynąć'.Zlekceważyłem to ,silnik wytrzymał 100km.Mam 30 lat praktyki a dałem się nabrać na nowe śruby.montować stare trzeba ,pozdrawiam.

Odpowiedz

ajo1323, 9 grudnia 2019, 20:12 1 -1

Żaden producent nawet mniej poważny nie pozwoliłby sobie do zamontowania śrub, które wykazują podczas dokręcania za pomocą klucza dynamometrycznego koniec swojej wytrzymałości. Zawsze musi być zapas, który zabezpieczy ją (tą śrubę i każdą inną zamontowaną w samochodzie) przed deformacją i tym samym brakiem wytrzymałości. Jednak, gdy posiadasz dobry klucz i długą przedłużkę każda śruba się podda. Pozdrawiam ajo1323

Odpowiedz