Wraz ze wzrostem technologicznego zaawansowania nowoczesnych silników, rosną wymagania co do jakości części zamiennych. Niestety, nadal pokutuje przekonanie, że są części mniej i bardziej kluczowe dla sprawności silnika. W skali priorytetów dla wielu kierowców filtry zajmują dalsze miejsce – w umysłach konstruktorów i doświadczonych mechaników często mają ogromne znaczenie dla niezawodności pojazdu. Podobnie jak w medycynie, w przypadku filtracji liczy się profilaktyka, czyli systematyczność i odpowiednie interwały wymian. Zaniedbania w tej dziedzinie mogą w następstwie wymagać skomplikowanych operacji.

Badania okresowe
Podstawą jest terminowe wykonywanie przeglądów. Przedłużanie interwałów między przeglądami lub pomijanie niektórych czynności to prosta droga do awarii. Wydłużanie przez producentów samochodów wymiany oleju i filtrów do 30 tys. km w wielu przypadkach również wpływa negatywnie na trwałość silnika. Jeśli samochód eksploatujemy głównie w mieście robiąc niewielkie przebiegi, to trzymanie się zaleceń producenta może doprowadzić do przyspieszonego zużycia elementów samochodu i w konsekwencji do niespodziewanej awarii.
Najważniejsze jest w środku
Wygląd, czy wnętrze, cena czy jakość? Wybór nie jest jednoznaczny. Na oko dwa filtry mogą wyglądać tak samo. Dlaczego więc warto wybierać te od renomowanych producentów, w dalszej kolejności myśląc o cenie? Które elementy wypływają na jakość filtracji?
Medium filtracyjne

Efektywność filtracji, czyli zdolność filtra do zatrzymywania zanieczyszczeń, jest jednym z kluczowych parametrów, które odróżniają filtry dobrej jakości od tanich zamienników. Dla przykładu dobrej jakości filtry powietrza potrafią zatrzymać aż 99,95% zanieczyszczeń. Równie istotny jest spadek ciśnienia – im niższy, tym lepiej dla przepływu powietrza i cieczy. Oba te parametry zależą przede wszystkim od rodzaju materiału filtracyjnego, który musi być dobrany do specyficznych warunków pracy. Niestety, nie ma uniwersalnego medium, które skutecznie zatrzymałoby wszystkie zanieczyszczenia w powietrzu czy oleju silnikowym. Gdy materiał filtracyjny jest nieodpowiednio dobrany, prowadzi to do niewystarczającej filtracji oleju, paliwa lub powietrza – a nowoczesne silniki wymagają, aby czystość była na jak najwyższym poziomie.
Obróbka materiału
Oprócz prawidłowo dobranych materiałów równie ważny jest proces produkcji filtrów i odpowiednia obróbka materiału filtracyjnego. Nieodpowiedni proces technologiczny może spowodować, że najwyższej jakości medium filtracyjne nie będzie w odpowiedni sposób filtrowało zanieczyszczeń oraz nie będzie w stanie wytrzymać wysokich ciśnień i temperatur. Skutkiem tego może być uszkodzenie filtra i przedostanie się jego elementów do magistrali olejowej lub do układu paliwowego, co w konsekwencji może prowadzić do kosztownej naprawy.

Cały proces produkcji zaczyna się już w momencie dostawy materiałów filtracyjnych do fabryki. Pierwszym etapem jest dokładne zbadanie jakości medium filtracyjnego, bo na tej podstawie dobierane są odpowiednie parametry, np. temperatura wypalania. W tym celu konieczne jest posiadanie wyspecjalizowanego laboratorium, które na bieżąco kontroluje dostawy.
Kontrola jakości
Jest jedna rzecz, która łączy się z procesem produkcji i zapewnia efekty spełniające wymagania producentów samochodów – kontrola jakości. Zużycie maszyn i różna jakość półproduktów, które są dostarczane na linie produkcyjne powodują, że finalny produkt może się różnić i w pewnym momencie nie spełniać wymaganych norm. Ważna jest zatem regularna kontrola jakości wyprodukowanych filtrów tak, żeby końcowy produkt spełniał najwyższe normy.
Wybór filtrów to decyzja, która może mieć istotny wpływ na wydajność i trwałość samochodu. Zastosowanie filtrów, których jedyną zaletą jest niska cena, może prowadzić do wielu problemów, w tym zwiększonego zużycia elementów silnika oraz narażenia wrażliwych komponentów na działanie zanieczyszczeń. Najważniejsze jest to, co niewidoczne na pierwszy rzut oka. W kolejnym materiale przyjrzymy się zatem dokładnie poszczególnym filtrom, żeby lepiej zrozumieć konsekwencje stosowania niskiej jakości produktów.
Tekst: Bartosz Stempka, Specjalista ds. wsparcia technicznego, Hengst Filtration.
Komentarze