Auto Partner SA to kolejny polski dystrybutor części, który postanowił spróbować swoich sił na Giełdzie Papierów Wartościowych. O przyczyny takiej decyzji oraz dalsze plany spółki pytamy Aleksandra Góreckiego, Prezesa Zarządu spółki Auto Partner SA.
Wejście na giełdę to jeden z poważniejszych kroków w ponad 20-letnich dziejach firmy. Wiemy już, że pozyskają Państwo za sprawą emisji akcji 50,6 mln złotych na rozwój. Co jeszcze może wygrać firma na tej decyzji?
Chcemy dzięki środkom pozyskanym od inwestorów zdynamizować rozwój firmy na rynkach zagranicznych i w Polsce, przede wszystkim poprzez rozbudowę sieci dystrybucji i rozszerzenie oferty produktowej.
W ramach rozwoju portfela produktów planujemy rozszerzanie oferty części do samochodów japońskich oraz oferty części do motocykli. Chcemy także wprowadzić nowe marki własne w różnych segmentach cenowych.
Obecnie mamy w Polsce dwie spółki giełdowe związane z dystrybucją części motoryzacyjnych (Inter Cars SA i Fota SA przyp. red.). Czy podejmując decyzję o przeprowadzeniu oferty publicznej, analizowali Państwo działania konkurencji?
Stale przyglądamy się konkurencji. Zależy nam na odróżnianiu się od innych graczy z naszej branży i stałym rozwoju firmy. Wierzymy, że wzrost skali działania naszego biznesu będzie miał przełożenie na wyższe zyski i rentowność Grupy.
Obecność na GPW wiąże się m.in. z cyklicznym przygotowywaniem szczegółowych raportów dotyczących przychodów, operacji finansowych. Czy firma jest gotowa, by stawić czoła tym i innym nowym obowiązkom?
Tak, jesteśmy gotowi na tego typu obowiązki. Przywiązujemy wagę do transparentności i nie widzimy przeszkód, by móc regularnie dzielić się ważnymi informacjami z rynkiem.
Koniunktura dla dystrybutorów części jest dobra, choć rynek cechuje niska marża, która niepokoi dużą część przedstawicieli branży. Jak Pana zdaniem będzie wyglądał polski rynek części w najbliższych latach?
Wypracowujemy marże na zadowalającym nas poziomie, ale wciąż widzimy pole do wzrostu. Dzięki szerokiej ofercie, w której mamy także marki na wyłączność i markę własną, możemy osiągać dobre marże. Otoczenie rynkowe nam zdecydowanie sprzyja. Coraz większy i stosunkowo stary park samochodowy w Polsce stwarza niezwykle obiecujące perspektywy dla rozwoju rynku sprzedaży części samochodowych. Liczba aut będących własnością Polaków systematycznie rośnie, a przy tym potencjał tego wzrostu nadal jest bardzo duży – w 2014 r. na 1000 mieszkańców przypadało w Polsce 467 aut, podczas gdy średnia Unii Europejskiej oraz krajów Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) wynosi 564 pojazdy, czyli o 23% więcej, niż w Polsce. Istnieje więc duży potencjał do wzrostu rynku. Średni wiek samochodu osobowego w Polsce wynosi 11 lat. Takie samochody wymagają częstszych napraw i wizyt w niezależnych warsztatach, które są główną kategorią odbiorców naszych części.
Auto Partner buduje swoją pozycję między innymi poprzez sprzedaż części marek niedostępnych u innych dystrybutorów. Niedawno dowiedzieliśmy się, że oferta będzie rozszerzana o nowe części do aut azjatyckich i do motocykli. Co jeszcze wyróżnia Waszą ofertę?
Jesteśmy wyłącznym dystrybutorem marek Meyle, Alco i NK. Posiadamy w portfelu własną markę MaXgear Pracujemy także nad wprowadzeniem kolejnej marki własnej. Produkty w każdej grupie asortymentowej dostarczane są przez kilku dostawców. Współpracujemy z największymi światowymi producentami części samochodowych. Dodatkowo prowadzimy szereg działań wspierających naszych klientów.
W ramach programu Maxserwis oferujemy m.in. preferencyjną siatkę rabatową, leasing urządzeń wyposażenia warsztatu czy możliwość uczestniczenia w technicznych szkoleniach grupowych i indywidualnych. Maxserwis zakłada budowę w całej Polsce sieci warsztatów pod marką Maxserwis, która docelowo ma obejmować kilkaset punktów warsztatowych. Dla naszych klientów przygotowujemy akcje promocyjne. Jedną z nich jest AP EXPERT, w ramach której sprawdzamy wiedzę i wybieramy najlepszego mechanika. To szansa, by wygrać nagrodę główną – samochód lub otrzymać wyróżnienia w postaci np. wyposażenia warsztatowego.
Nie każdy zdaje sobie sprawę z faktu, że Auto Partner SA działa także na innych rynkach niż polski. Proszę powiedzieć kilka słów o tym, jak firma radzi sobie za granicą i czy (oraz gdzie) zamierza budować kolejne oddziały?
W 2015 r. sprzedaż zagraniczna stanowiła 18,5% wartości przychodów Grupy. Realizowana była przede wszystkim na rynkach czeskim i słowackim, a także w takich krajach jak: Ukraina, Łotwa, Litwa oraz Niemcy i Austria. Rynek czeski stanowi aktualnie największy udział w sprzedaży zagranicznej Grupy. Obecnie sprzedaż eksportową realizujemy poprzez magazyny krajowe. Na rynkach tych działają przedstawiciele handlowi Grupy. Jednym z założeń strategii naszej firmy jest dalsza ekspansja na sąsiadujące rynki zagraniczne, w szczególności w kierunku południowym (Słowacja i Czechy) oraz wschodnim (Litwa i Łotwa). W ciągu najbliższych dwóch lat planujemy uruchomienie własnych oddziałów w Czechach i na Łotwie.
W tym roku kolejna edycja konkursu AP Expert. Jak ocenia Pan tę akcję po pierwszych dwóch edycjach?
Pierwsze dwie edycje to niewątpliwy sukces – promocja mocno zainteresowała naszych klientów, jak i przyciągnęła nowych odbiorców spółki. Tysiące przedstawicieli warsztatów walczyło o tytuł “Wybitny Wśród Ekspertów”. A to wszystko za sprawą formy akcji bowiem klienci nagradzani są za lojalność, czyli regularne zakupy określonych marek w Auto Partner S.A., jak i posiadaną, fachową wiedzę z zakresu mechaniki samochodowej. Kolejnym aspektem jest sam finał akcji – niesamowity event pełen atrakcji i emocji. Najciekawszy punkt pod względem atrakcji to z pewnością wysokiej klasy samochody na profesjonalnym torze wyścigowym do dyspozycji naszych klientów. Jeszcze większych emocji dostarcza finał składający się z dwóch części: pisemnego testu wiedzy (tzw. Finał Teoretyczny)i z zadań praktycznych (tzw. Finał Praktyczny). Łączna pula nagród w tegorocznej edycji konkursu wyniosła ponad 400 000 PLN, dzięki wsparciu dostawców.
Auto Partner SA wspiera studencki zespół wyścigowy Silesia Automotive. Czy oprócz tego firma angażuje się także w inne akcje, wspierające lokalną społeczność, szkoły lub sportowców?
Zaangażowanie w tego typu projekty jest częścią filozofii firmy. Dbamy o relacje z różnymi grupami interesariuszy, a naszych klientów otaczamy szczególną opieką. Wspieramy projekty motoryzacyjne, takie jak: Dagmara Kowalczyk i Roman Popławski – zespół TVN Turbo i Silesia Automotive – zespół studencki (Politechnika Śląska).
Wspieramy również projekty niezwiązane z naszą branżą – m.in. fundację „Zwierzęca Arkadia” pomagającą porzuconym czworonogom. Prowadzimy także fundację Cztery Łapy wspierającą pokrzywdzone czworonogi.
Możliwość dodawania komentarzy została zablokowana, na prośbę firmy Auto Partner SA