„Dziś to my kształtujemy trendy na rynku” – wywiad z menedżerami BKF Myjnie

, 10 lutego 2016, 14:58

Polskie firmy nie muszą konkurować z zachodnimi producentami tylko ceną. To głównie innowacyjne rozwiązania są kluczem do sukcesu firmy BKF Myjnie, która szybko stała się jednym z najważniejszych producentów myjni samoobsługowych w Europie. O rozwoju, innowacjach i ekspansji zagranicznej opowiadają menedżerowie BKF Myjnie do spraw eksportu: Przemysław Jerzy oraz Marcel Szmagara.

Jak powstała firma BKF Myjnie?

Marcel SzmagaraMarcel Szmagara: Początki BKF Myjnie sięgają 1989 roku. Firma na początku zajmowała się sprowadzaniem z zachodniej Europy profesjonalnego sprzętu czyszczącego i jego dystrybucją na terenie RP. W tych czasach w Polsce praktycznie nie było profesjonalnych maszyn czyszczących. Jednak na tym nie poprzestano, to był dopiero początek innowacji jakie BKF zaczęła wprowadzać na polski rynek. Firma zajęła się również sprowadzaniem myjni samochodowych. Jednak po kiepskich doświadczeniach z dostawcą, w 2006 roku, zdecydowano się na rozpoczęcie własnej produkcji. Do 2016 roku BKF wyprodukowała ponad tysiąc  samoobsługowych myjni, o łącznej liczbie ponad 3 000 stanowisk mycia, co czyni firmę jedną z najważniejszych w tej branży w Europie.

Przemysław Jerzy:Przemysław Jerzy: Produkcja samoobsługowych myjni samochodowych, które w tamtym okresie w Polsce jeszcze nie funkcjonowały, okazała się strzałem w dziesiątkę. Warto wspomnieć, że 2006 rok jest to czas, w którym zmienił się w firmie właściciel. Wkrótce produkcja i sprzedaż myjni samoobsługowych stała się domeną firmy. Krokiem milowym był rok 2010, kiedy firma otworzyła się na eksport. Obecnie BKF eksportuje myjnie do 16 krajów Europy i Azji.

Czy nie było obaw o konkurowanie z dużymi zagranicznymi producentami?

Przemysław Jerzy: Od początku firma BKF podchodziła do starszych stażem konkurentów bez kompleksów. Staramy się śledzić obecne na rynku rozwiązania i unikać błędów popełnianych przez inne firmy. Minęły już czasy, kiedy musieliśmy uczyć się od innych. Dziś to my kształtujemy trendy na rynku i to inne firmy, często zachodnie, muszą nas doganiać. Wprowadzamy do naszych urządzeń innowacje, niedostępne u naszej konkurencji, która często ma bardzo konserwatywne podejście do oferowanych produktów.

Które rynki zagraniczne są najbardziej chłonne?

Marcel Szmagara: Najbardziej chłonne są obecnie “nowe rynki”, takie jak Polska 10-15 lat temu, kiedy myjnie samoobsługowe jeszcze u nas nie funkcjonowały. Na takich rynkach, po udanym otwarciu pierwszych myjni, lawinowo wzrasta zainteresowanie tego typu inwestycjami. Najlepszymi przykładami są takie kraje jak: Rosja, Czechy, Słowacja, Białoruś, Estonia, Litwa, Kazachstan, gdzie w ciągu ostatnich czterech lat wysłaliśmy ponad 200 myjni.

Jak wygląda ekspansja spółki na bardziej nasyconych rynkach?

Marcel Szmagara: Jest to trudniejsze, niż na rynkach chłonnych, tutaj podstawową rolę odgrywa profesjonalizm naszego przedstawiciela oraz uruchomienie referencyjnej myjni. Należy mieć tu na uwadze, że w takich krajach powstały tysiące myjni, jeszcze przed pojawieniem się pierwszych tego typu obiektów w Polsce. W takich miejscach jest zdecydowanie mniej nowych myjni, częściej za to mamy do czynienia z wymianą starych urządzeń na nowe. Tym bardziej cieszą nasze realizacje w tych krajach. Otwarcie pierwszych myjni BKF pod Berlinem, czy we Francji lub na Krecie, pozwala nam na promocję również na ciężkim, nasyconym myjniami gruncie. Rynki dojrzałe są dla nas wyzwaniem. Konsekwentnie dążymy do tego, żeby na stałe zaistnieć w takich krajach. Pomagają nam w tym nasze autorskie rozwiązania, których nie ma konkurencja.

Jak klienci postrzegają polską firmę?

Marcel Szmagara: Polskie produkty, już od jakiegoś czasu, szczególnie na rynkach położonych na wschód od nas, postrzegane są bardzo pozytywnie. Zawsze staramy się pozytywnie przedstawiać fakt, że myjnie BKF to polska myśl technologiczna i polski kapitał. Jesteśmy dumni, mogąc promować polskie urządzenia zarówno na nowych, jak i nasyconych rynkach.

Co, oprócz innowacji technicznych, zadecydowało o sukcesie BKF Myjnie w Polsce i za granicą?

Marcel Szmagara: Sądzę, iż odpowiada za to przede wszystkim młody i ambitny zespół kierowany przez Piotra Andrzejewskiego oraz Klaudię Fedorowicz-Andrzejewską, którzy śmiało i bez kompleksów wyznaczyli nowe kierunki, w których firma powinna zmierzać. Nie zniechęca nas fakt, że na nowych rynkach ludzie pukając się w głowę przekonują nas, że idea mycia samoobsługowego w ich kraju nie ma racji bytu, gdyż wiemy, że zazwyczaj rok, dwa od rozpoczęcia starań, udaje się otworzyć pierwsze myjnie i rozpocząć ich dystrybucję na danym rynku.

Czy firma współpracuje z sieciami stacji paliw?

Marcel Szmagara: W Polsce bardzo popularne stało się instalowanie myjni samoobsługowych przy stacjach paliw, szczególnie w aglomeracjach miejskich, lecz nie tylko. W miastach, właściciele większości stacji paliw, na których jest wystarczająca ilość miejsca pod taką inwestycje, decyduje się na postawienie myjni. Wiele myjni BKF powstało przy stacjach paliw. Współpracujemy z siecią myjni Lotos oraz Orlen, ale nasze myjnie powstają również przy stacjach partnerskich innych sieci, na przykład BP, Shell.

Co najbardziej wpływa na zadowoloenie użytkowników i właścicieli myjni?

Marcel Szmagara: Dla inwestora najistotniejsze są dwie kwestie: lokalizacja oraz jakość urządzenia. Dobra lokalizacja powinna zapewnić obrót i łatwy dojazd do myjni. Natomiast wysoka jakość sprawia, że właściciel myjni może skupić się na zarządzaniu myjnią i szukaniu lokalizacji pod następne projekty, zamiast marnować czas i pieniądze na częste i kosztowne wizyty serwisu. Dla użytkowników, dobra lokalizacja to oszczędność czasu, a najlepsza jakość urządzeń gwarantuje wysokie ciśnienie i dobry efekt mycia. Oprócz tego istotny dla klienta jest czas mycia, gdyż przy większym zagęszczeniu myjni, okazuje się, że często cena za minutę staję się determinująca dla wyboru myjni przez Klienta.

Jakie największe innowacje opracował dział projektowy?

Marcel Szmagara: Zespół projektowy BKF jest autorem wielu innowacji i nowoczesnych rozwiązań w myjniach samoobsługowych. Do najważniejszych z nich, z pewnością należy zaliczyć Zarządzanie Myjnią w Chmurze. Opracowaliśmy również system Yeti, oraz system inteligentnego grzania posadzki na myjni, bazujący na faktycznej temperaturze posadzki i nagrzewaniu jej tylko do wskazanej temperatury, co owocuje dużymi oszczędnościami w zużyciu paliwa zimową porą. System Yeti natomiast, odpowiada za bezpieczeństwo i bezobsługowość myjni. Jest połączeniem systemu zasysania monet ze wszystkich stanowisk mycia do kontenera i automatycznego uzupełnianiu rozmieniarki, co redukuje konieczność odwiedzania myjni do minimum.

Przemysław Jerzy: Nowością, która cieszy się obecnie dużą popularnością wśród naszych klientów, są też terminale do płatności bezgotówkowych.

Czym jest zarządzanie myjnią w chmurze?

Marcel Szmagara: Jako pierwsi i jak dotąd jedyni opracowaliśmy autorski system autodiagnostyki, zarządzania i modyfikacji ustawień myjni, poprzez przygotowaną przez nas stronę internetową, jak i aplikację na telefony zarówno z systemem Android jak i iOS. To bezcenne narzędzie wydatnie zmniejsza koszty eksploatacji myjni, poprzez rzadsze wizyty oraz możliwość rozwiązywania części serwisowych problemów przez Internet. W panelu administracyjny widoczne są pełne statystyki myjni m.in. procentowa ilość transakcji jakie zostały dokonane kartą oraz gotówką, pełne dane historyczne umożliwiające korygowanie polityki cenowej oraz dane dot. systemu lojalnościowego, które umożliwiają tworzenie korzystnych promocji na myjni.

Co BKF Myjnie tworzy samodzielnie, a co zleca innym firmom?

Marcel Szmagara: BKF od początku do końca jest autorem wszystkich rozwiązań związanych z oprogramowaniem i automatyką na myjni. Projekt samej myjni, jak i projekt budowlany, niezbędny do jej zbudowania również jest autorstwa naszych projektantów. Natomiast same komponenty które używamy do budowy urządzeń wybieramy od najbardziej zaufanych producentów. Przykładem są pompy wysokociśnieniowe CAT wykonywane przez tą amerykańską firmę w Japonii. Kotły sprowadzamy z Belgii od firmy ACV, a inne komponenty sprowadzamy z Austrii i Niemiec. Do budowy myjni korzystamy również z polskich komponentów od wielu lat np. zamawiamy silniki w firmie Indukta, oferującej najwyższej jakości urządzenia w konkurencyjnej do zachodnich firm cenie.

Jakie są plany BKF Myjnie na przyszłość?

Marcel Szmagara: Przede wszystkim powiększanie technologicznej przewagi nad konkurentami z branży oraz eksploracja kolejnych nowych rynków. Obecnie BKF po raz kolejny wystawia się na targach w Pekinie i Szanghaju, celem otwarcia na tym olbrzymim rynku sieci dystrybucji. Niemniej szukamy również szans na innych, mniejszych rynkach, w związku z czym jesteśmy obecni na wielu międzynarodowych wystawach.
 

Dowiedz się więcej

Montowanie ogrzewania postojowego – czy się opłaca? Wywiad z Webasto.
Montowanie ogrzewania postojowego – czy się opłaca? Wywiad z Webasto.

Mówisz „ogrzewanie postojowe”, myślisz „Webasto”. Niemiecka firma sama stworzyła rynek, w którym do dziś jest potentatem. Michała Skorupskiego, Managera Segmentu Samochodów Osobowych w firmie Webasto, wypytaliśmy m.in. o opłacalność włączenia usługi montażu ogrzewania postojowego do portfolio warsztatu. Montaż ogrzewania postojowego wydaje się dobrym sposobem na poszerzenie warsztatowego portfolio. Co powinien zrobić warsztat, zainteresowany wykonywaniem takiej […]

„Warsztaty niezależne powinny działać razem. Duży może więcej.” – wywiad
„Warsztaty niezależne powinny działać razem. Duży może więcej.” – wywiad

Karol Słabek – Prezes Zarządu Pomorskiego Centrum Napraw Pojazdów, jest nie tylko właścicielem jednego z największych warsztatów na Pomorzu, ale także lokalnym działaczem społecznym. Porozmawialiśmy z nim jak łączy codzienną pracę przy rozwijaniu warsztatu niezależnego, ze swoją misją społecznika Jaka jest historia Pańskiego warsztatu? Pytam o początki, rozwój, drogę którą przeszedł, by znaleźć się w […]

„Wulkanizacja wymaga wiedzy” – wywiad z Wojciechem Przybyłą z firmy Świstowski
„Wulkanizacja wymaga wiedzy” – wywiad z Wojciechem Przybyłą z firmy Świstowski

Jakie błędy popełniają mechanicy przy wymianie opon? Dlaczego nawet doświadczeni wulkanizatorzy powinni wciąż się doszkalać? Jakie wyzwania stawia przed branżą rozwój systemów elektronicznych? Na te i inne pytania odpowiedział nam Wojciech Przybyła – specjalista ds. szkoleń z firmy Świstowski. Część mechaników uznaje temat wulkanizacji za banalny, a uczestnictwo w szkoleniach na jej temat za zbędny […]

Nowa ustawa dotycząca obsługi klimatyzacji i jej zastosowanie w warsztatach – wywiad
Nowa ustawa dotycząca obsługi klimatyzacji i jej zastosowanie w warsztatach – wywiad

Wprowadzenie w życie regulacji zawartych w nowej ustawie, wprowadziło niemały zamęt w warsztatach zajmujących się obsługą klimatyzacji. Wszystko przez to, że wdrożeniu przepisów towarzyszył pośpiech i wszechobecna dezinformacja. O odpowiedzi na najczęściej zadawane przez naszych Czytelników (w związku z tą sprawą) pytania poprosiliśmy eksperta – Pawła Jędrasa, Dyrektora Handlowo-Technicznego w firmie TEXA.   Komplikacje we […]

„Jesteśmy gotowi na nowe obowiązki” – wywiad z Prezesem Zarządu Auto Partner SA
„Jesteśmy gotowi na nowe obowiązki” – wywiad z Prezesem Zarządu Auto Partner SA

Auto Partner SA to kolejny polski dystrybutor części, który postanowił spróbować swoich sił na Giełdzie Papierów Wartościowych. O przyczyny takiej decyzji oraz dalsze plany spółki pytamy Aleksandra Góreckiego, Prezesa Zarządu spółki Auto Partner SA.   Wejście na giełdę to jeden z poważniejszych kroków w ponad 20-letnich dziejach firmy. Wiemy już, że pozyskają Państwo za sprawą […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Jack, 11 lutego 2016, 17:22 1 0

Dobra firma

Odpowiedz