Montowanie ogrzewania postojowego – czy się opłaca? Wywiad z Webasto.

, 10 lutego 2016, 12:00

Mówisz „ogrzewanie postojowe”, myślisz „Webasto”. Niemiecka firma sama stworzyła rynek, w którym do dziś jest potentatem. Michała Skorupskiego, Managera Segmentu Samochodów Osobowych w firmie Webasto, wypytaliśmy m.in. o opłacalność włączenia usługi montażu ogrzewania postojowego do portfolio warsztatu.

Montaż ogrzewania postojowego wydaje się dobrym sposobem na poszerzenie warsztatowego portfolio. Co powinien zrobić warsztat, zainteresowany wykonywaniem takiej usługi w pojazdach swoich klientów? Pytam o szkolenia, inwestycje w sprzęt itp.

Warsztat zainteresowany świadczeniem usług w zakresie montażu i obsługi serwisowej ogrzewania postojowego Webasto powinien zgłosić do nas gotowość przystąpienia do naszej sieci serwisowej. Następnie nasi eksperci sprawdzają dany warsztat pod kątem wyposażenia i lokalizacji, co pozwala nam ocenić jego potencjał. Po pozytywnej weryfikacji zapraszamy serwis do odbycia cyklu szkoleń, które gwarantują dostęp do fachowej wiedzy i pozwolą serwisowi na świadczenie usług na najwyższym poziomie. Inwestycja w sprzęt ogranicza się do zakupu urządzenia diagnostycznego, analizatora CO2 oraz zapasu magazynowego podstawowych części zamiennych.

Warsztat pozytywnie zaopiniowany i odpowiednio przeszkolony otrzymuje naszą autoryzację, którą należy odnawiać co dwa lata, przy okazji szkoleń uzupełniających.

Czy Polacy chętnie inwestują w montaż ogrzewania postojowego w swoich pojazdach? Jak wyglądają statystyki sprzedaży na tle innych krajów europejskich?

Z rok na roku obserwujemy rosnące zainteresowanie klientów montażem ogrzewania postojowego, co przekłada się na wzrosty sprzedaży. Jednak nadal nie jest to wolumen sprzedaży podobny do np. sąsiedniego rynku niemieckiego, na którym w ubiegłym roku sprzedano ponad 50 tysięcy zestawów ogrzewań postojowych.

W Polsce termin „ogrzewanie postojowe” kojarzy się wyłącznie z marką Webasto. Czy rzeczywiście nie macie na rynku żadnej liczącej się konkurencji?

Nasza nazwa od zawsze była kojarzona z systemami ogrzewania postojowego, dlatego nawet konkurencyjne produkty często nazywane są potocznie „Webasto”.  Na polskim rynku są obecne inne firmy mające podobną ofertę, głównie pochodzące z Niemiec, ale nie tylko.

Czy ogrzewanie postojowe można założyć w każdym samochodzie? Współczesne pojazdy, zwłaszcza te lepiej wyposażone mają bardzo mało miejsca pod maską.

W ofercie Webasto dostępne są zestawy montażowe do ponad 90% aut obecnie sprzedawanych na polskim rynku. Niezależnie od tego czy jeździmy małym miejskim samochodem czy rodzinnym SUV-em, każdy kierowca może sobie pozwolić na luksus i komfort zimowych podróży. Nasze agregaty grzewcze z rodziny Thermo Top Evo, dzięki kompaktowym rozmiarom mogą być zamontowane w miejscach uważanych powszechnie za niedostępne np. w nadkolu.

Niektórzy prorokują, że skoro już wkrótce będzie można za pomocą smartfona zdalnie uruchomić silnik swojego pojazdu, ogrzewanie postojowe stanie się zbędne. Zdaje się, że nie każdy zdaje sobie sprawę, że ogrzanie wnętrza i szyb to nie jedyna funkcja układu?

Należy przypomnieć, że zgodnie z artykułem 60. Kodeksu Drogowego, ust. 2 pkt. 2: „Zabrania się kierującemu używania pojazdu w sposób powodujący uciążliwości związane z nadmierną emisją spalin do środowiska lub nadmiernym hałasem”. Uzupełnieniem powyższego jest pkt. 3 w którym przeczytamy, że „zabrania się kierującemu pozostawiania pracującego silnika podczas postoju na obszarze zabudowanym; nie dotyczy to pojazdu wykonującego czynności na drodze”. Ogrzewanie postojowe, jak sama nazwa wskazuje, pracuje w trakcie postoju pojazdu, ale nie musimy się obawiać, że zostanie na nas nałożony mandat karny.  Oprócz ciepłego wnętrza i przejrzystych szyb, ogrzewanie postojowe chroni silnik przed zwiększonym zużyciem, jakie ma miejsce podczas zimnego startu. Dodatkowo korzystamy na tym wszyscy, ponieważ emisja szkodliwych spalin, przez wstępnie rozgrzany silnik pojazdu, zostaje zmniejszona o nawet o 50%.

Ogrzewanie postojowe znacznie zwiększa komfort codziennego użytkowania auta, a jednak wciąż nie jest ono podstawowym wyposażeniem nowo produkowanych pojazdów.  Tylko u niektórych producentów pojawia się jako opcja. Dlaczego producenci tak niechętnie upowszechniają to rozwiązanie?

W dobie wszechobecnego ograniczania kosztów, wielu producentów rezygnuje z udogodnień, które nie są krytyczne dla funkcjonowania pojazdu. Biorąc pod uwagę fakt, że model auta jest niejednokrotnie produkowany w niezmiennej konfiguracji na wszystkie rynki świata, fabrycznie montowane jest wyposażenie uniwersalne. Domeną naszej strefy klimatycznej są miesiące z temperaturami poniżej 0ºC,  dlatego opcja fabrycznego ogrzewania postojowego jest dostępna tylko u producentów europejskich.

Warto pamiętać, że samochody z nowoczesnymi silnikami Diesla od wielu lat wyposażane są w fabrycznie zamontowane „urządzenia dogrzewające”. Te silnikowe „podgrzewacze” mają za zadanie przyśpieszyć osiągnięcie temperatury roboczej silnika, a dzięki temu zmniejszyć zużycie paliwa oraz ułatwić spełnienie norm czystości spalin. Podgrzewacz to praktycznie połowa instalacji ogrzewania postojowego, którą wystarczy uzupełnić o pompę obiegu cieczy oraz instalację elektryczną, aby cieszyć się ze wszystkich funkcjonalności ogrzewania postojowego. Taką instalację można doposażyć także w typowe udogodnienia, jak na przykład pilot zdalnego sterowania czy system Thermo Call, który umożliwia sterowanie urządzeniem za pośrednictwem smart phone’a.

Jaki jest kolejny krok w rozwoju ogrzewania postojowego? Czy czeka nas np. ogrzewanie auta energią słoneczną?

Firma Webasto śledzi na bieżąco trendy na rynku motoryzacyjnym oraz prowadzi badania nad zasilaniem agregatów grzewczych alternatywnymi źródłami energii. Najnowszym osiągnięciem jest High Voltage Heater (Postojowe ogrzewanie wysokonapięciowe) zaprojektowane na potrzeby samochodów elektrycznych.

Dowiedz się więcej

„Polscy inżynierowie zbudowali sobie solidną markę” – wywiad z dyrektorem Centrum Technicznego Delphi
„Polscy inżynierowie zbudowali sobie solidną markę” – wywiad z dyrektorem Centrum Technicznego Delphi

Nie tylko kultowi „amerykańscy naukowcy” są w stanie tworzyć przełomowe rozwiązania. Wiele kluczowych dla przyszłości motoryzacji projektów jest opracowywanych w Polsce. W Centrum Technicznym Delphi w Krakowie, inżynierowie pracują nad systemami bezpieczeństwa czy zdalną komunikacją z pojazdem. Na nasze pytania odpowiedział Olaf Kammel, dyrektor Centrum Technicznego Delphi w Krakowie. Centrum Techniczne w Krakowie zostało ostatnio […]

„Warsztaty niezależne powinny działać razem. Duży może więcej.” – wywiad
„Warsztaty niezależne powinny działać razem. Duży może więcej.” – wywiad

Karol Słabek – Prezes Zarządu Pomorskiego Centrum Napraw Pojazdów, jest nie tylko właścicielem jednego z największych warsztatów na Pomorzu, ale także lokalnym działaczem społecznym. Porozmawialiśmy z nim jak łączy codzienną pracę przy rozwijaniu warsztatu niezależnego, ze swoją misją społecznika Jaka jest historia Pańskiego warsztatu? Pytam o początki, rozwój, drogę którą przeszedł, by znaleźć się w […]

„Dziś to my kształtujemy trendy na rynku” – wywiad z menedżerami BKF Myjnie
„Dziś to my kształtujemy trendy na rynku” – wywiad z menedżerami BKF Myjnie

Polskie firmy nie muszą konkurować z zachodnimi producentami tylko ceną. To głównie innowacyjne rozwiązania są kluczem do sukcesu firmy BKF Myjnie, która szybko stała się jednym z najważniejszych producentów myjni samoobsługowych w Europie. O rozwoju, innowacjach i ekspansji zagranicznej opowiadają menedżerowie BKF Myjnie do spraw eksportu: Przemysław Jerzy oraz Marcel Szmagara. Jak powstała firma BKF […]

Individual Qucik nagrzeje wnętrze auta dwa razy szybciej
Individual Qucik nagrzeje wnętrze auta dwa razy szybciej

Firma Webasto wprowadziła do oferty nowe zestawy dodatkowe do ogrzewania postojowego. Dzięki Webasto Individual Qucik wnętrze pojazdu zostanie ogrzane w czasie aż połowę krótszym niż zazwyczaj. Natomiast z Webasto Individual Select, to kierowca zadecyduje, która część pojazdu i jak intensywnie, powinna zostać ogrzana. Webasto Individual Quick ogrzewa wnętrze samochodu o 50% szybciej, niż w przypadku […]

„Wulkanizacja wymaga wiedzy” – wywiad z Wojciechem Przybyłą z firmy Świstowski
„Wulkanizacja wymaga wiedzy” – wywiad z Wojciechem Przybyłą z firmy Świstowski

Jakie błędy popełniają mechanicy przy wymianie opon? Dlaczego nawet doświadczeni wulkanizatorzy powinni wciąż się doszkalać? Jakie wyzwania stawia przed branżą rozwój systemów elektronicznych? Na te i inne pytania odpowiedział nam Wojciech Przybyła – specjalista ds. szkoleń z firmy Świstowski. Część mechaników uznaje temat wulkanizacji za banalny, a uczestnictwo w szkoleniach na jej temat za zbędny […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 10 lutego 2016, 13:19 3 0

Nie mam nic przeciwko montowaniu tych urządzen ale niech ktoś odpowie czy musi to kosztować tyle kasy ?

Odpowiedz

Prius, 8 listopada 2016, 12:57 7 -2

Marketingowa papka bez konkretow.

Odpowiedz

Nikodem, 1 czerwca 2017, 7:15 2 -2

Na moje webasto, to bardzo dobre narzędzie i gadżet w samochodzie, ważne aby jednak zostało ono zamontowane przez fachowca .
W naszym przypadku był to serwis grafix białystok.
Webasto od tamtej pory działa perfekcyjnie.

Odpowiedz

arek45, 29 listopada 2017, 10:33 0 0

ile płaciłeś za montaż w tym serwisie?

Odpowiedz