Victor Reinz jest prawdziwym specjalistą w dziedzinie uszczelnień silnikowych. Firma dostarcza swoje rozwiązania na pierwszy montaż do najnowszych modeli samochodów, ale także na Aftermarket. Techniczne tajniki produkcji uszczelnień zdradził nam Bartosz Czuba, Area Sales Manager, Central/Eastern Europe w firmie Reinz.
Z jakimi wyzwaniami muszą zmierzyć się w dzisiejszych czasach producenci uszczelek? Czy uszczelki mają wpływ na zużycie paliwa i emisję CO2?
W dobie dzisiejszego kierunku rozwoju rynku samochodowego, oferta silników stosowanych w samochodach osobowych jak i użytkowych ulega sukcesywnej ewolucji i postępowi. Dziś producenci silników samochodowych podążają za coraz bardziej restrykcyjnymi normami zużycia paliw jak i normami dopuszczalnej emisji substancji szkodliwych (w tym również CO2). Projektowane dziś silniki samochodowe uzyskują znacznie wyższe parametry trakcyjne niż ich odpowiedniki sprzed kilku czy kilkunastu lat, zużywając przy tym mniejsze ilości paliwa i emitując mniejsze ilości substancji szkodliwych. Rozwój techniczny pozwala na uzyskiwanie takich rezultatów, jednak jest to okupione znacznie wyższymi wymogami w zakresie parametrów konstruowania jak i działania samych silników.
Na skutek popularnego od kilku ostatnich lat „downsizingu”, czyli zmniejszaniu pojemności skokowej silników samochodowych oraz samych rozmiarów silników inne wymogi stawia się również uszczelnieniom silnikowym. Mniejszy, lżejszy silnik, zużywający mniej paliwa, bardziej ekologiczny, ale oferujący wyższą moc jak i moment obrotowy wymusza pewną specyfikę w swej konstrukcji i zasadzie działania. Zmniejszeniu ulega blok silinka oraz jego głowica, znacząco zmniejsza się grubość ścian międzycylindrowych, zmienia się ilość i kształt kanałów olejowych oraz cieczy chłodzącej. Te czynniki wpływają na topografię uszczelek głowicowych, ich zwartość, ale i bardziej ażurową konstrukcję.
Parametry wyższej mocy i momentu obrotowego z jednego litra pojemnosci skokowej stawiają wymogi zwiększonego stopnia sprężania, a więc ciśnienia w komorze spalania, wyższej temperatury zapłonu – te z kolei czynnki zmuszają producentów uszczelek podgłowicowych do stosowania coraz bardziej odpornych materiałów, z których wykonywane są uszczelki. Nie bez znaczenia pozostaje fakt stosowania w coraz większej liczbie silników doładowania, co z kolei dyktuje specyficzne kształty kolektorów, dodatkowe kanały olejenia czy wreszcie stosowanie flansz łączących sprężąrki z układami ssącymi i wydechowymi. Wszystkie te aspekty to ogromna ewolucja w dziedzinie uszczelnień silnikowych, których producenci ściśle współpracują wz konstruktorami i producentami nowoczesnych silników samochodowych.
Czym grozi stosowanie silikonu jako uszczelnienia?
Masy uszczelniające na bazie silikonów są bardzo dobrym i nowoczesnym sposobem uszczelniania silnika. Należy jednak pamiętać, że wolno je stosować jedynie w określonych warunkach i zastosowaniach. Szczeliwa półpłynne jak i masy uszczelniające zachowują swoje własności fizyczno – chemiczne w ściśle określonych zakresach temperaturowych jak i w kontakcie z określonymi mediami pracującymi w silnikach (oleje, ciecz chłodząca). Zastosowanie tam, gdzie przewidział ich użycie producent jest w pełni bezpieczne i wygodne dla mechanika. Nowoczesne silniki samochodowe wręcz fabrycznie są uszczelniane za pomocą właśnie mas na bazie silikonu, choćby misy olejowe czy części obudów pomp lub pokryw. Natomiast niewłaściwy dobór masy uszczelniającej czy zastosowanie jej w niewłaściwym miejscu może prowadzić w konsekwencji do rozszczelnienia elementów, wycieków i awarii. Istotnym również jest właściwy sposób nakładania masy uszczelniającej, jej właściwa ilość potrzebna do wypełnienia szczeliny i grubość nakładanej warstwy. Na przykład nadmierna grubość warstwy spowoduje wyciskanie szczeliwa spomiędzy elementów uszczelnianych i podrywanie jego luźnych frakcji wraz z olejem do pompy oleju czy kanałów olejowych silnika, co może spowodować zatykanie magistrali olejowej a w efekcie do poważnej awarii jednostki napędowej pojazdu.
Dlaczego w zestawach z uszczelkami znajdują się również śruby, nakrętki, obejmy i środek Reinzoadd? Jakie mogą być skutki ponownego zastosowania tych samych śrub po wymianie turbosprężarki?
Victor Reinz dostarcza kompletne zestawy montażowe, konieczne przy wymianie turbosprężarki. Zestawy zawierają wszystkie niezbędne elementy, które mechanik powinien wymienić instalując nową czy regenerowaną turbosprężarkę na silnik. Doświadczenie pokazuje, że ze względu na bardzo wysokie temperatury działające na elementy montażowe sprężarki oraz bardzo niekorzystne czynniki chemiczne metalowe elementy montażowe i uszczelniające, podczas wieloletniej eksploatacji ulegają korozji i erozji materiałowej. Dochodzi również do zjawiska dekohezji, czyli kruszenia i plastycznego odkształcania uszczelnień jak i na przykład śrub mocujących.
Częstokroć elementy uszczelniające i mocujące wyglądają tylko z pozoru na sprawne i kwalifikujące się do ponownego montażu. Niestety, jak pokazały testy wytrzymałościowe w większości przypadków tak nie jest. Uszczelnienia są trwale odkształcone plastycznie, a śruby mocujące rozciągnięte wzdłużnie – żaden z takich elementów nie zapewni w dłuższym czasie szczelnego połączenia sprężarki z silnikiem. Dlatego Victor Reinz oferuje mechanikom kompleksowe rozwiązanie w postaci pełnych, kompletnych zestawów montażowych. To bezpieczeństwo i pewność szczelnego połączenia, ale także wygoda dla mechanika i znikomy koszt w całej procedurze wymiany turbosprężarki. Dbamy również o trwałość samej turbosprężarki. Po zamontowaniu nowego czy regenerowanego podzespołu, mechanik wprowadza do kanału olejenia sprężarki dodatek Reinzoadd, przygotowany na bazie dwusiarczku molibdenu. Ten doskonale smarny środek całkowicie eliminuje ryzyko tzw. „pierwszego suchego startu” turbiny, wpływając na jej smarowność i trwałość. Środek jest całkowicie mieszalny z każdym typem oleju dostępnym na rynku. To kolejny produkt Victor Reinz zapewniający mechanikom wygodę i bezpieczeństwo a użytkownikowi długowieczną i bezproblemową eksploatację.
Przygotowali Państwo katalog produktów dostępny na smartfony i tablety. Jak została odebrana aplikacja? Czy mechanicy chętnie korzystają z takich udogodnień?
Nasz katalog uszczelek w formie AppStore jest uzupełnieniem naszych katalogów książkowych. Mobilny katalog Victor Reinz w aplikacji AppStore został stworzony przede wszystkim dla wygody osób chcących dokonać szybkiego i właściwego doboru uszczelki, bez konieczności posiadania ze sobą katalogu książkowego czy komputera. Katalog ten zawiera całą, kompletną gamę naszych produktów, czyli ponad 15 tys. numerów katalogowych, które w łatwej formie można wyszukać odnosząc się do numerów OE lub dokonując doboru według marki, typu i modelu samochodu. Pierwsze wyniki po wprowadzeniu tej formy katalogu pokazały, że z naszej aplikacji skorzystało kilka tysięcy użytkowników, wiemy również, iż mechanicy, doradcy serwisowi jak i osoby dobierające części do napraw posiłkują się naszą wygodną aplikacją.
Czy technologia MultiTwister pojawi się w kolejnych modelach pojazdów? Na czym ona polega?
Technologia MultiTwister (TM) jest opatentowanym przez Victor Reinz systemem osiowej separacji powietrzno-olejowej. Jej głównym zadaniem jest znaczące zmniejszenie zużycia oleju w silnikach tłokowych, co w prostej linii prowadzi do zmniejszenia kosztów eksploatacji pojazdu jak i do podniesienia dbałości o środowisko naturalne. Technologia ta wykorzystuje mechanizm działania separatora olejowego, przechwytując nadmiar filmu olejowego z cylindrów i kierując go ponownie do skrzyni korbowej silnika, nie pozwalając na jego spalenie w komorze spalania. Proces ten nie tylko zmniejsza zużycie oleju, ale również zwiększa zywotność takich elementów jak katalizator spalin, turbosprężarka, zawory ssące czy intercooler. Projekt zadebiutował w silniku samochodu Audi RS6 V10 BiTurbo, a od 2011 roku również stosowany jest w silnikach grupy VAG, samochodów Volkswagen Polo, Golf, Touran i Passat, wyposażonych w silniki 1.0 MPI, 1.2 TFSI i 1.4 TSI. Victor Reinz rozwija tą technologię i z pewnością poszerzy się gama jednostek napędowych wykorzystujących MultiTwister.
Jakie nowości marka Victor Reinz zamierza zaprezentować w najbliższym czasie?
Victor Reinz nieustannie rozwija gamę swoich produktów w zakresie uszczelnień silnikowych. Nasze Działy Badawczo – Rozwojowe wraz z wieloma światowymi producentami silników projektują i wdrażają do produkcji nowe uszczelki silnikowe do spalinowych silników tłokowych, a obecnie podążając za światowymi trendami, również do pojazdów z napędem hybrydowym. Do seryjnej produkcji pod koniec ubiegłego roku wprowadziliśmy również uszczelki płaskie do połączeń flanszowanych, wyznaczając tym samym nowy trend w produkcji uszczelek całkowicie odpornych na wypchnięcie czy wydmuchanie z miejsca połączenia. Uszczelki płaskie, wykonane z materiału Reinz AFM 34 CO ME wyposażone są w stalowy pierścień o zwiększonej elastyczności, sam zaś materiał jest wzmocniony poprzez dodatkowe powleczenie powierzchniowe. Pozwala to zapewnić 100% szczelność połączenia, przy stosowaniu znacznie mniejszych sił docisku.
Uszczelki te stosowane będą w połączeniach flanszowanych przewodów powietrznych i układów wylotowych. Oczywiście podążając za rozwojem Aftermarketu sukcesywnie wprowadzamy do oferty zestawy uszczelnień pod turbosprężarki, kompletne zestawy uszczelnień do najnowszych silników samochodowych, również w sektorze samochodów ciężarowych jak i maszyn rolniczych czy budowlanych. Nasze nowe produkty będziemy mieli przyjemność zaprezentować naszym klientom podczas tegorocznej wrześniowej edycji targów Automechanika 2014 we Frankfurcie.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 3 czerwca 2014, 13:56 0 0
Produkt super, handlowiec .
Odpowiedz
Anonim, 21 sierpnia 2014, 12:42 0 0
Na szczęście na rynku są lepsze produkty , np: Elring
Odpowiedz