Osiem nowoczesnych rozwiązań Bosch w nowych samochodach

21 lutego 2014, 15:09

Bosch opracowuje nowoczesne systemy, których zadaniem jest zmniejszanie zapotrzebowania samochodu na paliwo. Niektóre technologie, na przykład układ Start/Stop, są już standardem w wielu modelach samochodów. Przedstawiamy osiem rozwiązań Boscha, wprowadzonych w ostatnich latach.

Układ bezpośredniego wtrysku paliwa

Wtrysk bezpośredni jest od wielu lat popularny w silnikach Diesla. Dzięki nowoczesnym układom Common Rail począwszy od 1997 roku silniki wysokoprężne zmieniły wizerunek i obecnie są kojarzone z dynamiką jazdy oraz oszczędnością. Obecnie już co drugi nabywca nowego samochodu w Niemczech sięga po wersję z silnikiem Diesla. Równolegle rozwijają się także układy bezpośredniego wtrysku benzyny, który staje się standardem. W połączeniu z downsizingiem i turbodoładowaniem, układ bezpośredniego wtrysku benzyny ma obniżać zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2 o ok. 12%.

Bezstopniowa przekładnia CVT

Najnowsze skrzynie automatyczne posiadają nawet 9 biegów, co pozwala na dobór odpowiedniego przełożenia w każdej sytuacji. Bezstopniowa skrzynia CVT (Continuously Variable Transmission) umożliwia natomiast płynną jazdę przy stałej prędkości obrotowej silnika. Atuty przekładni CVT są widoczne zwłaszcza w ruchu miejskim, gdy samochód często się zatrzymuje. Redukcja zużycia paliwa może w tym wypadku wynieść nawet 7%, ponieważ silnik współpracujący ze skrzynią CVT zawsze pracuje efektywnie.

Układ Start/Stop

Już dziś co drugi produkowany w Europie Zachodniej samochód jest wyposażony w układ Start/Stop. W wielu modelach pojazdów funkcja ta jest standardem dostępnym bez dopłaty. Układy Start/Stop mają za zadanie obniżać zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2 w nowym europejskim cyklu jezdnym (NEFZ) o maksymalnie 5%, a w cyklu stricte miejskim nawet o 8 %. Przy dużej intensywności ruchu ulicznego, zwłaszcza w godzinach szczytu, potencjał oszczędności jest większy.

Napędy alternatywne – CNG

Silniki zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG) stały się już poważną alternatywą w samochodach produkowanych seryjnie. Wybór samochodu osobowego z instalacją CNG jest opłacalny już przy rocznym przebiegu 7 000 km. Gaz ziemny jest nawet o 50% tańszy od benzyny. W porównaniu do konwencjonalnego silnika benzynowego emisję CO2 można zmniejszyć o 25%. Układ CNG Bosch umożliwia rozruch pojazdu z wykorzystaniem gazu, co pozwala cały czas korzystać z tego niedrogiego paliwa. Inne układy zasilania gazem wykorzystują w fazie rozruchu benzynę.

Elektryfikacja

Dzięki nowym układom Strong Hybrid firmy Bosch zużycie paliwa może spaść o 15% do 25%. Wielu producentów pojazdów oferuje zelektryfikowane napędy już za niewielką dopłatą. Dlatego zakup samochodu hybrydowego jest opłacalny już od klasy średniej, np. Golfa. Zdecydowanie droższe są hybrydy typu Plug-In, z możliwością ładowania z gniazdka elektrycznego. Jednak umożliwiają one obniżenie kosztów energii nawet o 90%. Wersja Plug-In jest najodpowiedniejsza w wypadku samochodów klasy średniej, SUV-ów lub samochodów sportowych.

Tryb żeglowania

Funkcja żeglowania układu Start/Stop zapewnia niski poziom emisji oraz cichą i płynną jazdę na dłuższych odcinkach. System wyłącza silnik w trakcie jazdy z rozpędu, dzięki czemu nie zużywa on paliwa. Dzięki temu w trakcie normalnej jazdy można zaoszczędzić do 10% paliwa. Silnik jest wyłączany bez ingerencji kierowcy, gdy tylko układ rozpozna, że możliwe jest utrzymanie prędkości w wyniku jazdy siłą rozpędu – np. przy lekkim spadku lub po zdjęciu nogi z pedału gazu. Gdy kierowca naciśnie pedał gazu lub hamulca, silnik włącza się ponownie.

Inteligentna nawigacja

Inteligentna nawigacja Bosch analizuje dane z mapy i pomaga sterować układem napędowym pojazdu, dzięki czemu kierowcy mogą zaoszczędzić do 15% paliwa. Na podstawie znanego przebiegu trasy sterownik silnika stale oblicza zapotrzebowanie na napęd i odpowiednio steruje pracą silnika spalinowego lub elektrycznego. Program nawigacyjny rozpoznaje na przykład, że po dwóch kilometrach trasy biegnącej w dół znajduje się znak początku terenu zabudowanego. Odcinek ten samochód może przejechać w oszczędnym trybie żeglowania. Możliwy jest także odzysk energii i zasilenie nią później silnika elektrycznego.

Układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości ACC

Układ ACC ułatwia kierowcy prowadzenie samochodu, ponieważ samoczynnie utrzymuje zadaną prędkość jazdy. System rozpoznaje samochody jadące z przodu i zachowuje bezpieczny odstęp. Czujniki radarowe monitorują otoczenie, dzięki czemu prędkość jazdy jest automatycznie dopasowywana. Układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości jest obecnie dostępny także w mniejszych samochodach jako opcja. System utrzymuje prędkość na stałym poziomie i zapewnia silnikowi pracę w najbardziej efektywnym zakresie obrotów.

Dowiedz się więcej

Grupa Bosch poprawiła wyniki w 2013 roku
Grupa Bosch poprawiła wyniki w 2013 roku

Według wstępnych danych Grupa Bosch, pomimo słabej koniunktury gospodarczej, zwiększyła obroty w 2013 roku o 2,7 proc., do 46,4 mld EUR. Według wstępnych danych zysk operacyjny EBIT (przed odliczeniem podatków i odsetek) Grupy Bosch, liczony bez dodatkowych obciążeń ze strony fotowoltaiki, wynosi ok. 6 proc. obrotu. Oznacza to wzrost o ok. jeden punkt procentowy w […]

Bosch Engineering partnerem rozwojowym elektrycznej limuzyny QUANT
Bosch Engineering partnerem rozwojowym elektrycznej limuzyny QUANT

Spółka Bosch Engineering GmbH została partnerem rozwojowym spółki nanoFLOWCELL AG w pracach przygotowawczych nad elektryczną, sportową limuzyną QUANT. Bosch Engineering zaprojektowała układ przeniesienia napędu dla prototypu limuzyny. Proces projektowania obejmował przede wszystkim zgranie układów, budowę systemu zarządzania energią oraz opracowanie sterowania komponentami wysoko- i niskonapięciowymi. Równie istotna była sieć komunikacyjna zapewniająca szybką i bezbłędną wymianę […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!