Wynagrodzenia w branży motoryzacyjnej w 2012 roku

, 16 stycznia 2013, 11:19

W 2012 roku poziom wynagrodzeń w branży motoryzacyjnej jest o ok. 5% wyższy niż we wszystkich badanych przedsiębiorstwach – wynika z Raportu płacowego Sedlak & Sedlak 2012.

Dane ogólne

Z przeprowadzonych analiz wynika, że w 2012 roku poziom wynagrodzeń w branży motoryzacyjnej jest o ok. 5% wyższy niż we wszystkich badanych przedsiębiorstwach. Jest to zatem sytuacja porównywalna z danymi ubiegłorocznymi. Firmy motoryzacyjne płacą nieznacznie więcej od pozostałych przedsiębiorstw.

Przewaga ta jest widoczna w przypadku wynagrodzeń podstawowych, które w branży motoryzacyjnej są wyższe średnio o ok. 6% od stawek oferowanych w pozostałych sektorach. W przypadku płac całkowitych różnica ta jest mniejsza i wynosi średnio 4%. Okazuje się więc, że wynagrodzenia zmienne są proporcjonalnie niższe w firmach automotive niż we wszystkich badanych przedsiębiorstwach ogółem.

Stawki płac podstawowych i całkowitych dla zarządu i władz firmy oraz kadry menedżerskiej zaprezentowane są w tabeli 1.

Na wykresie 1. przedstawiono różnice pomiędzy wynagrodzeniem całkowitym na wybranych poziomach stanowisk w branży motoryzacyjnej na tle pozostałych branż. Jak widać, jedynie brygadziści oraz wiodący pracownicy fizyczni zatrudnieni w sektorze automotive otrzymują stawki niższe od płac zanotowanych we wszystkich badanych firmach. Na pozostałych poziomach stanowisk wynagrodzenia w motoryzacji są wyższe od przeciętnej stawki oferowanej w przedsiębiorstwach z pozostałych branż.

Rozkłady wynagrodzeń na wybranych poziomach zatrudnienia

Wyniki raportu dają możliwość generowania również takich analiz, jak rozkłady wynagrodzeń na poszczególnych poziomach stanowisk. Informują one o… czytaj dalej


Rozkłady wynagrodzeń na wybranych poziomach zatrudnienia

Wyniki raportu dają możliwość generowania również takich analiz, jak rozkłady wynagrodzeń na poszczególnych poziomach stanowisk. Informują one o tym, jaki procent pracowników otrzymuje wynagrodzenie w wybranym przedziale pieniężnym.

Na wykresie 2. zaprezentowano rozkład wynagrodzeń dla kierowników wyższego poziomu (KII). Z danych wynika, że niemal co drugi pracownik zatrudniony na tym poziomie (45%) zarabia od 10 001 do 14 000 PLN miesięcznie. Płace 74% osób oscylują pomiędzy kwotami 8 001 a 16 000 PLN. Co dziesiąta otrzymuje ponad 20 000 PLN pensji.

Z wykresu 3. wynika natomiast, iż co czwarty doświadczony specjalista (SD) zarabia pomiędzy 4 001 a 5 000 PLN. Podobnej wielkości grupa pracowników z tego poziomu (26%) otrzymuje miesięcznie mniej niż 4 001 PLN. Wynagrodzenia 64% osób wynoszą od 3 001 do 6 000 PLN.

Na wykresie 4. zaprezentowano rozkład wynagrodzeń dla doświadczonych pracowników fizycznych (FD). Z danych wynika, że 34% pracowników zatrudnionych na tym poziomie zarabia od 2 001 do 3 000 PLN miesięcznie. Płace 22% osób z tej grupy oscylują pomiędzy kwotami 3 001 a 4 000 PLN. Co dziesiąty doświadczony pracownik fizyczny otrzymuje pensję nie przekraczającą 2 000 PLN.

Porównanie z innymi branżami

Analizując wyniki Raportu płacowego Sedlak & Sedlak 2012 można zauważyć, iż sektor automotive nieco spadł w rankingu najlepiej opłacanych branż w stosunku do poprzednich edycji badania. Przykładowo, w 2010 roku wyższe stawki oferowane były tylko w… czytaj dalej


Porównanie z innymi branżami

Analizując wyniki Raportu płacowego Sedlak & Sedlak 2012 można zauważyć, iż sektor automotive nieco spadł w rankingu najlepiej opłacanych branż w stosunku do poprzednich edycji badania. Przykładowo, w 2010 roku wyższe stawki oferowane były tylko w firmach z branży spożywczej i IT. W roku 2012 poziom zarobków w sektorze motoryzacyjnym jest m.in. niższy niż w takich branżach, jak chemiczna, maszynowa, czy spożywcza. Porównanie poziomu płac całkowitych pomiędzy poszczególnymi branżami, przy założeniu że wynagrodzenie w motoryzacji to 100%, przedstawiono na poniższych wykresach. Dane dotyczą kierowników niższego poziomu (wykres 5.) oraz doświadczonych pracowników fizycznych (wykres 6.).

W przypadku obu badanych poziomów stanowisk, branża motoryzacyjna znajduje się na 5. miejscu w zestawieniu porównywanych sektorów. Zdecydowanie największe różnice w poziomie zarobków (aż 31%) zaobserwować można w przypadku doświadczonych pracowników fizycznych z obszaru automotive i branży maszynowej.

Planowane podwyżki wynagrodzeń

Z raportu Sedlak & Sedlak 2012 wynika również, że ponad 25% przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej nie planuje podnieść poziomu wynagrodzeń do… czytaj dalej


Planowane podwyżki wynagrodzeń

Z raportu Sedlak & Sedlak 2012 wynika również, że ponad 25% przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej nie planuje podnieść poziomu wynagrodzeń do końca 2013 roku. Blisko 26% deklaruje przeprowadzenie rewizji płac w styczniu 2013 r., a nieco ponad 15% – w kwietniu 2013. Bez względu na poziom stanowiska, średnia deklarowana wysokość podwyżek to 4,0%.

W tabeli 2. zaprezentowano planowany poziom podwyżek w sektorze motoryzacyjnym oraz – dla porównania – w branżach: spożywczej, maszynowej oraz metalowej i metalurgicznej.

Jak widać w tabeli nr 2, branża motoryzacyjna plasuje się pośrodku rankingu pod względem wysokości planowanych podwyżek płac. Wyższe wzrosty wynagrodzeń przewidywane są np. w branży maszynowej (4,1%). Natomiast najmniej płace zamierzają podnieść firmy z sektora metalowego (średnia 3,8%) oraz spożywczego (średnia 3,8%).

Dane prezentowane w poniższym artykule pochodzą z pierwszej części raportu, która dotyczy wynagrodzeń na poszczególnych szczeblach organizacji. Wszystkie przedstawione stawki są kwotami brutto wyrażonymi w PLN. Jeżeli w tekście nie zaznaczono inaczej, zaprezentowane wartości to mediany.

O RAPORCIE

Raport płacowy Sedlak & Sedlak 2012 zawiera informacje o płacach 129 323 osób na 347 stanowiskach. Dane pochodzą z 321 zakładów z całej Polski. Analizy opracowano dla następujących pionów: naczelnego kierownictwa, sprzedaży, obsługi klienta, marketingu, public relations, finansów, personalnego, informatycznego, administracji, kierownictwa i nadzoru produkcji, badań i rozwoju, jakości, zakupów i logistyki oraz ochrony środowiska i BHP. W raporcie znalazły się również specjalistyczne stanowiska z branży IT. Ponadto zawarto w nim informacje o terminie i wysokości planowanych podwyżek płac, a także informacje o świadczeniach dodatkowych.

 

Dowiedz się więcej

Wicepremier Piechociński spotkał się z branżą motoryzacyjną
Wicepremier Piechociński spotkał się z branżą motoryzacyjną

14 grudnia br. odbyło się spotkanie kierownictwa Ministerstwa Gospodarki oraz Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z przedstawicielami branży motoryzacyjnej. Na spotkaniu rozmawiano o bieżącej sytuacji polskiego rynku i przemysłu motoryzacyjnego, oraz o tym jak pomóc branży w niełatwych czasach. Z przedstawicielami przemysłu i rynku motoryzacyjnego w Polsce spotkali się wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński, wiceministrowie […]

Mechanicy jakich pojazdów zarabiają najwięcej? Raport zarobków.
Mechanicy jakich pojazdów zarabiają najwięcej? Raport zarobków.

Główny Urząd Statystyczny zbadał zarobki mechaników pojazdów samochodowych. Wynika z niego m.in. ile średnio zarabiają mechanicy i naprawa jakiej grupy pojazdów przynosi największe profity. Mechanicy ciągników rolniczych zarabiają najwięcej Opublikowany niedawno raport dotyczy roku 2012, jednak od tamtego czasu dynamika płac nie zmieniła się w sposób znaczący.  Według opracowania: "Struktura wynagrodzeń według zawodów w październiku […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 17 stycznia 2013, 9:04 0 0

Bardzo dobrze widać jak prezesi mają się dobrze, z tego wynika że w Polsce jest bardzo dobrze, a czy ktoś zbadał jak wyglądają płace w warsztatach niezależnych, też na pewno na poziomie 20000zł.

Odpowiedz

Anonim, 17 stycznia 2013, 17:52 0 0

Prezesi , kadra zarządzająca - a reszta zap....dala na ich płace. Prowadzę filię jedną z dużych firm dystrybucyjnych i nie jestem w stanie zbliżyć się z zarobkami do pokazanego tu dobrze wynagradzanego doświadczonego pracownika. Umowy są jednostronnie modyfikowane , koszty spychane na filiantów . Wszystkie straty muszą odrabiać filianci , bonusy po sprzedażowe zgarnia firma matka.

Odpowiedz

Anonim, 17 stycznia 2013, 19:42 0 0

TOTALNA FIKCJA, raport jest absolutnie oderwany od rzeczywistości. Takie zarobki nie obowiązują w firmach motoryzacyjnych w Polsce, na żadnym szczeblu.

Odpowiedz

Anonim, 17 stycznia 2013, 20:24 0 0

Nie podano waluty, to chyba w dolarach Zimbabwe. Kto takie dane wymyślił? Bo to nie jest realne.

Odpowiedz

Anonim, 17 stycznia 2013, 22:32 0 0

Ja jak śnię to też mi takie cyfry się przedstawiają, jaki piękny sen,

Odpowiedz

Anonim, 18 stycznia 2013, 10:39 0 0

Nieważne czy wyniki prawdziwe, czy nieprawdziwe, najważniejsze że Sedlak & Sedlak zarobili. :)

Odpowiedz

Anonim, 22 lutego 2013, 17:16 0 0

Jestem zdruzgotany !! Ja chce tyle zarabiać !! Gdzie tak płacą ? zaraz walne papierami szefowi .
Jestem gotowy , mam duże doswiadczenie , lata prakyki oraz ponad przeciętna wiedze !!
Jęśli ktoś u Nas w branży dostanie 4000 to połowa pod stołem !! a reszta brutto !
Masakra :) :) :)

Odpowiedz