Szwedzki Sąd Gospodarczy uznał, że klauzule wyłączające zawarte w umowach gwarancyjnych Kia naruszają prawo konkurencji i zobowiązał firmę do umożliwienia swoim klientom wyboru pomiędzy nieautoryzowanymi i autoryzowanymi warsztatami.
Gwarancja Kia łamała europejskie prawo
Sąd zdecydował, że działania marki Kia łamią zasady uczciwej konkurencji. Koreańska marka wykorzystywała model sprzedaży samochodów, który ogranicza możliwości wyboru warsztatów przez klientów. Według 7-letniej gwarancji oferowanej przez tę firmę w Szwecji, właściciele pojazdów Kia byli zmuszeni do serwisowania swoich aut w autoryzowanych sieciach obsługi pod groźbą przedwczesnej utraty gwarancji. W przypadku skorzystania z usług niezależnego warsztatu gwarancja na pojazd ograniczana była do trzech lat.
Sąd nakazał firmie usunięcie tego typu zapisów wyłączających ze swych umów gwarancyjnych. Jeśli Kia natychmiast nie wykona nakazu, zostanie na nią nałożona kara w wysokości 580 000 euro. Sąd zobowiązał również producenta samochodów do zapłacenia 728 000 euro na poczet pokrycia kosztów procesu.
– ,,Wyrok wydany przez szwedzki sąd w sprawie Kia pokazuje, że producenci samochodów, których umowy gwarancyjne łamią zasady uczciwej konkurencji nie mogą czuć się bezkarni. Mam nadzieję, że ten przypadek zadziała profilaktycznie i spowoduje, że koncerny samochodowe, biorąc pod uwagę realne konsekwencje, nie będą dalej próbowały wprowadzać klauzul w zapisach gwarancyjnych, które w efekcie prowadzą do monopolu ze szkodą dla warsztatów niezależnych, zmuszając kierowców do napraw swoich samochodów jednie w warsztatach autoryzowanych." – mówi Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Pierwszy taki wyrok w Unii Europejskiej
Decyzja sądu opiera się na wytycznych Komisji Europejskiej w sprawie stosowania prawa konkurencji do sektora motoryzacyjnego. Co więcej sąd odkrył, że nieuczciwe zapisy były wynikiem bezprawnej umowy zawartej pomiędzy Kia oraz jej autoryzowanymi stacjami obsługi, co stanowi naruszenie prawa konkurencji, gdyż jest próbą wyeliminowania innych warsztatów z rynku. W celu określenia rynku właściwego dla pojazdów marki Kia, sąd odwołał się do stanowiska Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.
Sprawa została wniesiona do sądu przez Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF), szwedzkie stowarzyszenie zrzeszające niezależnych dystrybutorów części oraz niezależne warsztaty. SBF skierowało najpierw sprawę do szwedzkiego urzędu ochrony konkurencji, który odmówił zajęcia się tym przypadkiem. Następnie stowarzyszenie skierowało sprawę do Sądu Gospodarczego z prośbą o bezpośrednie orzecznictwo. Sąd ten ma prawo do orzekania w sporach dotyczących prawa konkurencji odrzucanych przez inne organy, choć nie robi tego często.
Postanowienie szwedzkiego sądu może być przełomem na skalę europejską. Jest to pierwszy wyrok, wydany w państwie członkowskim UE, który stosuje prawo konkurencji do orzekania w sprawie restrykcyjnych warunków gwarancyjnych.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 13 stycznia 2013, 22:51 0 0
W Polsce ani Ministerstwo Infrastruktury ani UOKIK ani też żaden Sąd nie stanie w obronie użytkowników samochodów w okresie gwarancji .
A przecież wszyscy dobrze wiemy, że Rozporządzenie MVBER nie jest w Polsce uznawane .
Takie praktyki powinny być eliminowane przez instytucje do tego celu powołane z urzędu .
Niestety żaden z Państwowych Urzędów nie stanie w obronie konsumentów .
Jesteśmy w UE lecz prawo Unijne nie jest u nas respektowane !
Odpowiedz