Kia skazana za nieuczciwe zapisy gwarancyjne

, 10 grudnia 2012, 12:21

Szwedzki Sąd Gospodarczy uznał, że klauzule wyłączające zawarte w umowach gwarancyjnych Kia naruszają prawo konkurencji i zobowiązał firmę do umożliwienia swoim klientom wyboru pomiędzy nieautoryzowanymi i autoryzowanymi warsztatami.

Gwarancja Kia łamała europejskie prawo

Kia cee'dSąd zdecydował, że działania marki Kia łamią zasady uczciwej konkurencji. Koreańska marka wykorzystywała model sprzedaży samochodów, który ogranicza możliwości wyboru warsztatów przez klientów. Według 7-letniej gwarancji oferowanej przez tę firmę w Szwecji, właściciele pojazdów Kia byli zmuszeni do serwisowania swoich aut w autoryzowanych sieciach obsługi pod groźbą przedwczesnej utraty gwarancji. W przypadku skorzystania z usług niezależnego warsztatu gwarancja na pojazd ograniczana była do trzech lat.

Sąd nakazał firmie usunięcie tego typu zapisów wyłączających ze swych umów gwarancyjnych. Jeśli Kia natychmiast nie wykona nakazu, zostanie na nią nałożona kara w wysokości 580 000 euro. Sąd zobowiązał również producenta samochodów do zapłacenia 728 000 euro na poczet pokrycia kosztów procesu.

– ,,Wyrok wydany przez szwedzki sąd w sprawie Kia pokazuje, że producenci samochodów, których umowy gwarancyjne łamią zasady uczciwej konkurencji nie mogą czuć się bezkarni. Mam nadzieję, że ten przypadek zadziała profilaktycznie i spowoduje, że koncerny samochodowe, biorąc pod uwagę realne konsekwencje, nie będą dalej próbowały wprowadzać klauzul w zapisach gwarancyjnych, które w efekcie prowadzą do monopolu ze szkodą dla warsztatów niezależnych, zmuszając kierowców do napraw swoich samochodów jednie w warsztatach autoryzowanych." – mówi Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Pierwszy taki wyrok w Unii Europejskiej

Decyzja sądu opiera się na wytycznych Komisji Europejskiej w sprawie stosowania prawa konkurencji do sektora motoryzacyjnego. Co więcej sąd odkrył, że nieuczciwe zapisy były wynikiem bezprawnej umowy zawartej pomiędzy Kia oraz jej autoryzowanymi stacjami obsługi, co stanowi naruszenie prawa konkurencji, gdyż jest próbą wyeliminowania innych warsztatów z rynku. W celu określenia rynku właściwego dla pojazdów marki Kia, sąd odwołał się do stanowiska Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.

Sprawa została wniesiona do sądu przez Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF), szwedzkie stowarzyszenie zrzeszające niezależnych dystrybutorów części oraz niezależne warsztaty. SBF skierowało najpierw sprawę do szwedzkiego urzędu ochrony konkurencji, który odmówił zajęcia się tym przypadkiem. Następnie stowarzyszenie skierowało sprawę do Sądu Gospodarczego z prośbą o bezpośrednie orzecznictwo. Sąd ten ma prawo do orzekania w sporach dotyczących prawa konkurencji odrzucanych przez inne organy, choć nie robi tego często.

Postanowienie szwedzkiego sądu może być przełomem na skalę europejską. Jest to pierwszy wyrok, wydany w państwie członkowskim UE, który stosuje prawo konkurencji do orzekania w sprawie restrykcyjnych warunków gwarancyjnych.

 

Dowiedz się więcej

Gwarancja według ASO Nissana…
Gwarancja według ASO Nissana…

Na naszą skrzynkę mailową dotarła kolejna informacja o przypadku naruszania rozporządzenia MVBER. Tym razem chodzi o jeden z autoryzowanych serwisów Nissana, który na swojej stronie internetowej publikuje książeczkę gwarancyjną, której zapisy dyskredytują niezależny rynek motoryzacyjny i wprowadzają kierowców w błąd. W momencie publikacji tego artykułu, książka gwarancyjna naruszająca obowiązujące prawo wciąż znajduje się w zakładce […]

Hiszpańska Mazda ukarana za działania monopolistyczne
Hiszpańska Mazda ukarana za działania monopolistyczne

CNC, hiszpański urząd do spraw konkurencji, nałożył na firmę Mazda grzywnę w wysokości 181 856 euro. Jest to kara za ograniczanie niezależnym warsztatom możliwości oferowania swoich usług, poprzez utrudnianie dostępu do części zamiennych oraz informacji technicznej, niezbędnych do serwisowania i napraw pojazdów japońskiej marki. Hiszpańska Mazda ukarana grzywną Dział Dochodzeniowy hiszpańskiego urzędu ds. konkurencji (CNC), […]

Niezależny rynek motoryzacyjny w Szwecji – wywiad z prezesem SBF
Niezależny rynek motoryzacyjny w Szwecji – wywiad z prezesem SBF

Szwecja z racji stosunkowo niewielkiej liczby mieszkańców posiada skromny park samochodowy. Na temat sytuacji tamtejszego rynku niezależnego rozmawialiśmy z prezesem szwedzkiego stowarzyszenia dystrybutorów części Christerem Liljenbergiem. Czy kierowcy w Szwecji korzystają z usług warsztatów niezależnych kiedy ich samochody są wciąż na gwarancji producenta? Christer Liljenberg: Przez pierwsze trzy lata 80% nowych samochodów jest serwisowanych w […]

Toyota przegrywa proces we Francji
Toyota przegrywa proces we Francji

Francuska federacja konsumentów „UFC Que Choisir” wygrała sprawę sądową przeciwko francuskiej Toyocie. Pozew dotyczył niezgodności z prawem ,,ogólnych warunków” sprzedaży i gwarancji samochodów japońskiego producenta. Gwarancja Toyoty niezgodna z prawem 20 marca 2013 r. francuski Sąd Apelacyjny najwyższej instancji wydał wyrok końcowy (orzeczenie nr 272), uznając tym samym zapisy ogólnych warunków sprzedaży i gwarancji oferowanych […]

Gwarancja do kilku złotych? Kabaret absurdu w wykonaniu ASO Kia.
Gwarancja do kilku złotych? Kabaret absurdu w wykonaniu ASO Kia.

Właścicielka koreańskiego SUVa zgłosiła się na standardowy przegląd do autoryzowanej stacji obsługi Kia. Jej auto było sprawne, dlatego też nie spodziewała się żadnych problemów. Szereg dziwnych zdarzeń, które nastąpiły później mógłby posłużyć jako inspiracja dla współczesnej powieści w klimacie najlepszych utworów Franza Kafki. ASO Kia i kontrowersje Otrzymujemy sporo skarg od Czytelników na działalność autoryzowanych […]

Wyrok sądu: Kia winna naruszenia prawa konkurencji
Wyrok sądu: Kia winna naruszenia prawa konkurencji

Koreański producent samochodów został uznany winnym naruszenia prawa konkurencji w Szwecji. Sprawa może okazać się precedensowa dla całej Unii Europejskiej. Pod koniec 2015 r., szwedzki Sąd Najwyższy uznał, że zapisy zawarte w warunkach gwarancyjnych KIA są niezgodne z prawem.  Wcześniej KIA złożyła wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy w związku z jej odwołaniem od orzeczenia Sądu […]

Kia Motors Polska: Szwedzki wyrok nas nie dotyczy
Kia Motors Polska: Szwedzki wyrok nas nie dotyczy

Kia Motors Polska wydała oficjalne stanowisko w sprawie wyroku szwedzkiego Sądu Najwyższego, o której niedawno informowaliśmy. Przekonuje w nim, że nie ma on żadnego zastosowania do obowiązującej na rynku polskim książki gwarancyjnej i nie dotyczy polskich klientów. W oświadczeniu czytamy: „Książka gwarancyjna dla klientów z Polski jest przygotowana w oparciu o przepisy obowiązujące w Polsce […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 13 stycznia 2013, 22:51 0 0

W Polsce ani Ministerstwo Infrastruktury ani UOKIK ani też żaden Sąd nie stanie w obronie użytkowników samochodów w okresie gwarancji .
A przecież wszyscy dobrze wiemy, że Rozporządzenie MVBER nie jest w Polsce uznawane .
Takie praktyki powinny być eliminowane przez instytucje do tego celu powołane z urzędu .
Niestety żaden z Państwowych Urzędów nie stanie w obronie konsumentów .
Jesteśmy w UE lecz prawo Unijne nie jest u nas respektowane !

Odpowiedz