CNC, hiszpański urząd do spraw konkurencji, nałożył na firmę Mazda grzywnę w wysokości 181 856 euro. Jest to kara za ograniczanie niezależnym warsztatom możliwości oferowania swoich usług, poprzez utrudnianie dostępu do części zamiennych oraz informacji technicznej, niezbędnych do serwisowania i napraw pojazdów japońskiej marki.
Hiszpańska Mazda ukarana grzywną
Dział Dochodzeniowy hiszpańskiego urzędu ds. konkurencji (CNC),
11 kwietnia 2011 roku, wszczął formalne postępowanie przeciwko firmie Mazda w sprawie prawdopodobnego antykonkurencyjnego zachowania firmy. Mogło ono wynikać z jawnych i niejawnych umów Mazdy zawieranych z jej autoryzowanymi stacjami obsługi, co mogło ograniczyć możliwość napraw pojazdów w nieautoryzowanych warsztatach.
Postępowanie zostało wszczęte po złożeniu skargi wskazującej na naruszenie zasad konkurencji w wyniku odmowy uznania gwarancji pojazdu uzasadnianej tym, że pojazd był wcześniej serwisowany w nieautoryzowanym warsztacie.
W swoim postanowieniu z 16 listopada 2012 r. Rada CNC stwierdziła, iż działanie będące przedmiotem postępowania jest jednolitym naruszeniem artykułu 1.1 hiszpańskiej ustawy o konkurencji oraz artykułu 101.1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Rada stwierdziła, że takie działanie mogło utrudniać niezależnym warsztatom możliwość konkurowania z ASO w trakcie trwania gwarancji producenta pojazdu, głównie poprzez ograniczanie klientom wolności wyboru warsztatu.
Działania, będące przedmiotem procesu prowadzone były co najmniej od 2005 roku. Rada CNC nałożyła na firmę Mazda grzywnę w wysokości 181 856 euro.
Kilka dni temu informowaliśmy o podobnym przypadku ukarania producenta samochodów za działania monopolistyczne. Szwedzki sąd skazał firmę Kia za nieuczciwe zapisy gwarancyjne.
Komentarze