Niezależny rynek motoryzacyjny w Szwecji – wywiad z prezesem SBF

11 stycznia 2013, 13:54

Szwecja z racji stosunkowo niewielkiej liczby mieszkańców posiada skromny park samochodowy. Na temat sytuacji tamtejszego rynku niezależnego rozmawialiśmy z prezesem szwedzkiego stowarzyszenia dystrybutorów części Christerem Liljenbergiem.

Christer LiljenbergCzy kierowcy w Szwecji korzystają z usług warsztatów niezależnych kiedy ich samochody są wciąż na gwarancji producenta?

Christer Liljenberg: Przez pierwsze trzy lata 80% nowych samochodów jest serwisowanych w autoryzowanych warsztatach. Tylko jedna piąta właścicieli decyduje się więc na serwisowanie pojazdów w warsztatach niezależnych.

Czy w przypadku awarii, klienci warsztatów niezależnych nie mają problemów z wyegzekwowaniem naprawy gwarancyjnej?

Nie. Nie mamy w Szwecji dużych problemów z uznawaniem gwarancji producenta samochodu w przypadku, gdy pojazd był serwisowany w warsztacie niezależnym.

Niedawno szwedzki sąd skazał firmę KIA za naruszanie prawa konkurencji. Na czym dokładnie polegały te naruszenia?

Kia twierdziła, że aby zachować 7-letnią gwarancję producenta właściciele pojazdów powinni serwisować swoje samochody w autoryzowanych sieciach obsługi. Sąd uznał, że działania marki łamią zasady zdrowej konkurencji. Sprawa została wniesiona do sądu przez Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF), szwedzkie stowarzyszenie zrzeszające niezależnych dystrybutorów części oraz niezależne warsztaty (więcej informacji na ten temat).

W jaki sposób SBF udało się doprowadzić do ukarania KIA? Wiemy, że nie było to łatwe

Tak, szwedzki urząd ochrony konkurencji odmówił zajęcia się tym przypadkiem. Wynajęliśmy więc najlepszą w Szwecji kancelarię prawną zajmującą się naruszeniami z zakresu prawa konkurencji – firmę Vinge. Dzięki jej pomocy udało nam się zakończyć sprawę pozytywnie.

Wyrok na Kia jest pierwszym przypadkiem ukarania producenta samochodu w UE za zapisy gwarancyjne, które naruszają zasady konkurencji.

Z racji tego, że KIA była jedynym dealerem, który naruszył przepisy BER obawialiśmy się, że w przypadku wygrania sprawy przez KIA dealerzy innych marek poszliby tą samą drogą. Na szczęście wszystko skończyło się dobrze dla wolnej konkurencji, a sąd wydał sprawiedliwy wyrok.

W ostatnim czasie Mazda w Szwecji wprowadziła 10-letnią gwarancję na swoje samochody. Czy to oznacza początek wojen gwarancyjnych ,,kto da więcej"?

Nie sądzę, moim zdaniem jest to tylko szalone zagranie marketingowe japońskiego producenta. Uważam, że przedstawiciele innych producentów nie dadzą się w to wciągnąć w taką grę.

Porównanie rynku polskiego i rynku szwedzkiego*:

  Szwecja Polska
Ilość samochodów osobowych i lekkich dostawczych 4,3 mln 17,7 mln
Średni wiek samochodów osobowych 10,2 lat 11 lat
Ilość warsztatów autoryzowanych OES (ASO) 0,9 tys. 1,5 tys.
Ilość warsztatów niezależnych 3,5 tys. 17,8 tys.

*dane przybliżone

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Niezależny rynek motoryzacyjny we Francji – wywiad z prezesem FEDA
Niezależny rynek motoryzacyjny we Francji – wywiad z prezesem FEDA

Michel Vilatte jest prezesem francuskiego stowarzyszenia dystrybutorów części FEDA. Specjalnie dla nas odpowiedział na kilka pytań dotyczących rodzimego rynku motoryzacyjnego. Rynek francuski jest jednym z największych rynków w Europie i uchodzi za rynek najbardziej zmonopolizowany przez producentów samochodów. Charakteryzuje się tym, iż ma największą ilość warsztatów autoryzowanych w porównaniu do niezależnych. Czy tak jest w […]

Kia skazana za nieuczciwe zapisy gwarancyjne
Kia skazana za nieuczciwe zapisy gwarancyjne

Szwedzki Sąd Gospodarczy uznał, że klauzule wyłączające zawarte w umowach gwarancyjnych Kia naruszają prawo konkurencji i zobowiązał firmę do umożliwienia swoim klientom wyboru pomiędzy nieautoryzowanymi i autoryzowanymi warsztatami. Gwarancja Kia łamała europejskie prawo Sąd zdecydował, że działania marki Kia łamią zasady uczciwej konkurencji. Koreańska marka wykorzystywała model sprzedaży samochodów, który ogranicza możliwości wyboru warsztatów przez […]

Niezależny rynek motoryzacyjny w Niemczech – wywiad z prezesem GVA
Niezależny rynek motoryzacyjny w Niemczech – wywiad z prezesem GVA

Hartmut Roehl jest prezesem organizacji FIGIEFA oraz niemieckiego stowarzyszenia dystrybutorów części – GVA. W rozmowie z nami opowiedział o sytuacji warsztatów niezależnych na niemieckim rynku. Rynek niemiecki charakteryzuje się tym, iż ma stosunkowo dużą ilość warsztatów autoryzowanych w porównaniu do niezależnych. Czym to jest podyktowane? Od samego początku niemieccy producenci samochodów mieli własne sieci serwisowe. […]

Niezależny rynek motoryzacyjny w Wielkiej Brytanii – wywiad z prezesem IAAF
Niezależny rynek motoryzacyjny w Wielkiej Brytanii – wywiad z prezesem IAAF

W Polsce udział warsztatów niezależnych w rynku jest bardzo wysoki, po ulicach jeżdżą średnio jedenastoletnie samochody. Nieco inaczej sytuacja przedstawia się na zachodzie Europy, w tym w Wielkiej Brytanii. Rozmawialiśmy z prezesem tamtejszego stowarzyszenia reprezentującego niezależny rynek motoryzacyjny (IAAF), Brianem Sprattem. Czym szczególnym odróżnia się rynek motoryzacyjny Wielkiej Brytanii od innych rynków Europy? Brian Spratt: […]

Dlaczego Europejczycy kupują mniej samochodów?
Dlaczego Europejczycy kupują mniej samochodów?

Koncerny motoryzacyjne muszą być przygotowane na nadchodzące zmiany trendów rynkowych, które mogą wpłynąć na gospodarki państw. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) coraz uważniej bada rynek motoryzacyjny. Europejski rynek motoryzacyjny – zmiany i wyzwania Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) zrzesza 34 wysoko rozwinięte i demokratyczne państwa. Jej celem jest wspieranie wzrostu gospodarczego oraz podwyższanie […]

Niezależny rynek motoryzacyjny w Rumunii – wywiad z prezesem ADPAR
Niezależny rynek motoryzacyjny w Rumunii – wywiad z prezesem ADPAR

Dan Cimpean od niedawna stoi na czele rumuńskiego stowarzyszenia reprezentującego interesy członków niezależnego rynku motoryzacyjnego – ADPAR. Specjalnie dla nas odpowiedział na kilka pytań. Niedawno objął Pan stanowisko Prezesa stowarzyszenia ADPAR. Na jakich kwestiach zamierza się Pan skupić i z jakimi wyzwaniami przyjdzie się Panu zmierzyć? Dan Cimpean: Gdy w lutym powierzono mi stanowisko Prezesa […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!