Opony zimowe – które najlepsze?

, 26 listopada 2012, 16:05

Utarło się, że wraz z nadejściem pory jesiennej rozmawiamy na temat „zimówek”, zadając stale aktualne pytania: „Które z opon wybrać na nadchodzący sezon zimowy? Które marki oponiarskie są najlepsze i jak je dobrać do naszego pojazdu?”.

Są i tacy, którzy zadają pytanie: „Czy koniecznie potrzebne są nam „zimówki”, skoro poruszamy się tylko po miejskich trasach?”. W tym przypadku odpowiedź brzmi „Tak – zdecydowanie tak!”.

Żeby wyeliminować jakiekolwiek wątpliwości, powiedzmy sobie, że zimą jeździmy tylko na oponach zimowych osadzonych na wszystkich czterech kołach naszego pojazdu.

Czym są opony zimowe, zwane niekiedy w innych regionach Europy oponami „termicznymi” i w jaki sposób różnią się od swoich letnich sióstr?

Otóż dla opon zimowych, w które zaopatrujemy nasze pojazdy, zima zaczyna się już przy temperaturze + 7ºC. W odróżnieniu od pory letniej, typowo zimowe warunki drogowe są bardzo zróżnicowane. Zimą spotykamy zarówno drogi suche, jak i mokre, pokryte błotną mazią, oblodzone, no i przede wszystkim – zaśnieżone.

Ważne jednak jest to, że podłoże drogi w okresie zimowym zawsze ma bardzo niską temperaturę, co wpływa na własności mieszanki gumowej oraz pracę naszych opon. One z kolei zapewniają nam bezpieczeństwo jazdy – zgodnie z ich przeznaczeniem.

Opony zimowe są opracowywane i stworzone, aby używać ich nie tylko w warunkach pokrytego śniegiem asfaltu, ale również wtedy, kiedy powierzchnia drogi jest mokra czy też pokryta lodem. „Zimówki” różnią się od opon letnich składem mieszanki, zawierającej dużo krzemionki (Si), która zwiększa ich przyczepność do podłoża, zwłaszcza w bardzo niskich temperaturach.

Używając „zimówek” w okresie letnim, należy się liczyć z tym, że tracą one swoje specyfi czne własności. Bardzo szybko się zużywają, powodują zwiększone zużycie paliwa, są zbyt miękkie. Wysokie temperatury przyspieszają starzenie się gumy oraz jej twardnienie. Eliminuje to opony z dalszego użytkowania w kolejnym zimowym sezonie. Praktycznie rzecz biorąc, kiedy w wyniku eksploatacji głębokość rowków w oponie zimowej zbliży się do 4 mm, wtedy można zapomnieć o jej zimowej skuteczności.

Warto też po raz kolejny przypomnieć, że zimówki oznaczane są specjalnymi symbolami, znajdującymi się na boku każdej opony. Należy więc starannie czytać wszystkie opisy.

Znajdziemy tam oznaczenia (o czym pisaliśmy na łamach Przeglądu Oponiarskiego) M+S (ang. mud + snow = błoto + śnieg).

Oznaczenie to jednak spotykane jest również na oponach do samochodów 4×4 oraz na oponach całorocznych.

A zatem jedynym, właściwym oznaczeniem potwierdzającym rzeczywiste właściwości zimowe opony jest obrazek w kształcie płatka śniegu na tle górskich szczytów. Został on wprowadzony przez amerykańskich i kanadyjskich producentów opon. Znany jest w formie skrótu 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake).

Co wyróżnia opony zimowe?

1. Mieszanka – jej wyjątkowa elastyczność i przyczepność. Jest ona kompozycją specjalnych rodzajów polimerów z bogatym dodatkiem krzemionki oraz innych komponentów.

2. Liczne nacięcia w strefie bieżnika (tzw. lamelki) – dzięki swej elastyczności i kształtowi zwiększają przyczepność do podłoża oraz samoczynnie „potrafi ą” usunąć kawałki lodu i śniegu z bieżnika.

3. Głębokie rowki bieżnika – nacinane pod różnymi kątami tworzą niejednokrotnie kształt ”strzały” lub ”fali”.

W skład mieszanek do produkcji opon zwykle wchodzą:
– kauczuki syntetyczne (BR, SBR, butyl);
– kauczuki naturalne NR, które polepszają elastyczność opony w niskich temperaturach;
– wypełniacze (sadza, krzemionka);
– siarka;
– żywice;
– oleje;
– antyutleniacze (środki przeciwdziałające starzeniu);
– przyspieszacze wulkanizacji;
– inne w zależności od specyfi ki mieszanki.

We współczesnej technologii poszczególni producenci opon dodają do mieszanek wiele innych komponentów, stanowiących tajemnicę produkcji.

Głównym celem producentów opon jest połączenie kilku ważnych elementów w jedną całość:
– idealnej mieszanki;
– wzoru bieżnika;
w celu osiągnięcia:
– lepszej przyczepności;
– maksymalnego skrócenia drogi hamowania.

Przyczepność opon zimowych

Opony pozostawiają na śniegu odcisk tzw. „efekt zębatki”. Poprzez głębokie wcięcia w bieżniku oraz dużą elastyczność gumy (mówiąc o oponach nowych lub jednosezonowych) bieżnik pracuje jak stempel.

Powstający „efekt pazurka” jest wynikiem działania elastycznych części bloku bieżnika (lamelek) Efekt bardzo dobrej przyczepności bieżnika opony do powierzchni drogi.

Wzory bieżnika – symetryczny, kierunkowy, asymetryczny

Bieżniki symetryczne i kierunkowe polecane są zazwyczaj dla samochodów o małej i średniej mocy silnika, natomiast asymetryczne dla pojazdów o dużej mocy.

Oto przykłady niektórych wzorów bieżnika na nadchodzący sezon:

Przykład opony, która została stworzona w technologii Ridge-n-Flex Łączy ona w sobie bardzo dobrą jakość bieżnika zimowego asymetrycznego oraz nowoczesną mieszankę Helio Compound. Lamele są trójwymiarowe, głębsze i ułożone pod różnymi kątami. Technologia ta dostarcza oponie wysokiej motoryczności, która nie słabnie w zależności od promienia skrętu kierownicy. Rozwiązanie to daje pozytywne efekty w osiągach opony na mokrej nawierzchni. Oponę tworzy mieszanka gumowa, która zawiera krzemionkę i olej słonecznikowy. Dzięki specyfi cznej strukturze oraz specjalnej mieszance opona zachowuje wysoką elastyczność oraz znakomitą przyczepność w niskich temperaturach na warstwie śniegu, jak również na oblodzonych powierzchniach.

Kolejna opona otrzymała bieżnik kierunkowy. Dzięki nowoczesnej technologii poprawiono strukturę rowków hybrydowych. Technologia ta zakłada także gęstsze ich występowanie w trzech strefach bieżnika, co owocuje doskonałą sztywnością i prowadzeniem opony na śniegu oraz na mokrej nawierzchni. Opona została wykonana z tworzywa opartego na krzemionce, co daje jej bardzo dobre osiągi na lodzie i śniegu. Ta cecha opony powoduje też niskie zapotrzebowanie na paliwo oraz niski poziom hałasu.

Następna opona o kierunkowym wzorze bieżnika, przeznaczona do samochodów osobowych, charakteryzuje się płaskim konturem oraz większą liczbą krawędzi. Przekłada się to na dobrą przyczepność na zimowej nawierzchni. W składzie mieszanki gumowej występuje duża ilość krzemionki, która daje dobre prowadzenie na każdym rodzaju zimowej nawierzchni. Kierunkowa budowa bieżnika sprzyja dobremu odprowadzaniu wody, natomiast szerokie rowki na obwodzie opony bardzo skutecznie wyrzucają spod bieżnika błoto pośniegowe.

Pomimo niesamowitej techniki jeszcze nikt nie wymyślił i na pewno w najbliższym czasie nie wymyśli ”inteligentnej” opony, która będzie się dostosowywała do każdego rodzaju warunków panujących na drodze.

Wielu z nas, myśląc o zakupie opon zimowych, zastanawia się: „Jakie opony zimowe kupić do swojego samochodu? Które będą lepsze – te droższe czy te tańsze?

Głównym argumentem przy zakupie jest cena. Zastanówmy się, czy jest ona najważniejsza?

Praktycznie w każdym przedziale cenowym możemy kupić dobrą lub w miarę dobrą oponę zimową. Rynek nasycony jest produktami wielu marek – tych bardzo znanych, jak również chińskich i innych, o których nic nie możemy powiedzieć, gdyż często nie przeprowadza się ich testów, a zdarza się nawet, że nie mają homologacji europejskiej.

Doboru opon powinien dokonać fachowy serwis oponiarski, gdyż ważne jest, czym jeździmy, na jakich trasach się poruszamy oraz jak jeździmy. Fachowiec dobierze nam opony stosowne do jazdy miejskiej, szosowej, górskiej czy też typowo terenowej.

Uwaga!

Zawsze podczas jazdy zimą pamiętajmy o bezpieczeństwie. Nigdy nie sugerujmy się posiadaniem nawet najlepszych opon zimowych. One nie poradzą sobie same w trudnych warunkach i nie zastąpią zdrowego rozsądku kierowcy, jego umiejętności przewidywania i prowadzenia pojazdu. To uświadamiajmy klientom serwisów przyjeżdżającym na zmianę opon.
 

Artykuł ukazał się w numerze numerze 10 (97) / październik 2012 Przeglądu Oponiarskiego

Dowiedz się więcej

Naprawa opon ciężarowych – dobrze i szybko
Naprawa opon ciężarowych – dobrze i szybko

Współcześnie możemy prawidłowo gospodarować ogumieniem, eksploatując je we właściwy, zgodny z przeznaczeniem sposób, wykonując w odpowiednim czasie pogłębienie bieżnika i przekazując dobre karkasy do bieżnikowania. Możemy wówczas powiedzieć, że nasze opony „przepracowały” odpowiedni przebieg. Jednym z ważnych elementów gospodarowania ogumieniem jest ratunek opony przez wykonanie prawidłowej naprawy. O tym później, w drugiej części rozpoczętego w […]

Przegląd Oponiarski nr 10 (97) / październik 2012
Przegląd Oponiarski nr 10 (97) / październik 2012

W numerze 10 (97) / październik 2012 Przeglądu Oponiarskiego: Oponiarskie wieści Ekspert radzi Opony zimowe, które lepsze Sonda „Przeglądu” Jak wyglądają Państwa tegoroczne przymiarki do sezonu wymiany opon letnich na zimowe? IV Targi Motoryzacyjne Auto Moto Serwis Pod egidą „Przeglądu” Raport „Branża motoryzacyjna w Polsce 2012” Jest trudno a będzie jeszcze trudniej Testujemy samochody Minibus […]

Jak sprzedawać używane opony zgodnie z prawem?
Jak sprzedawać używane opony zgodnie z prawem?

Mimo tego, iż w dobie światowego kryzysu jako jedno z nielicznych państw Unii Europejskiej zachowujemy stały wzrost gospodarczy, wciąż daleko nam do poziomu zamożności typowego dla mieszkańców Europy Zachodniej. Jest to jedną z przyczyn, dla których na naszym rynku motoryzacyjnym niezmiennie królują samochody używane. Co prawda statystyki pokazują, iż w tym roku zmalała liczba aut […]

Komentarze

Brak komentarzy