Elektroniczne wentylatory i sprzęgła Visco® cechują się pewnymi szczególnymi zasadami obsługi, które omawiamy w poniższym artykule.
W przypadku elektronicznie sterowanego sprzęgła Visco® moment obrotowy jest przenoszony na wał za pomocą użytego płynu, co przekłada się na praktycznie brak zużycia. Obudowa sprzęgła obejmuje komorę roboczą i zbiornik zasilający, który jest wypełniony określoną ilością oleju silikonowego. W porównaniu z modelami z elementem bimetalicznym zawór elektroniczny sterowany sygnałem PWM (modulacja szerokości impulsów) jeszcze szybciej i dokładniej reguluje ilość oleju silikonowego, który jest dodawany do komory roboczej. Im większe zapotrzebowanie na chłodzenie, tym więcej oleju przepływa do komory roboczej, zwiększając w ten sposób przenoszony moment obrotowy, a w rezultacie prędkość wentylatora.
Poprawne przechowywanie
Sprzęgła Visco® należy transportować i magazynować w prawidłowy sposób. Dlatego na opakowaniu oznaczono górną stronę za pomocą wskazujących w górę strzałek oraz napisu „THIS END UP” (po polsku oznacza to górną stronę opakowania). Zdemontowane wentylatory i sprzęgła Visco® należy zawsze przechowywać w pionie w pozycji montażowej i zabezpieczyć je przed przewróceniem. W razie nieprawidłowego przechowywania może dojść do wycieku oleju. To z kolei może doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń sprzęgła.
Kontrola wzrokowa i test działania
Oleju znajdującego się w wentylatorach i sprzęgłach Visco® nie wolno wymieniać ani uzupełniać. Jeśli na opakowaniu widoczne są ślady oleju, nie wolno montować tych produktów, ponieważ brak oleju może prowadzić do nieprawidłowego działania lub awarii sprzęgła Visco®.
Elektronicznie sterowane sprzęgła Visco® można przetestować za pomocą testera i tachometru optycznego. W tym celu do tłumika drgań i wentylatora mocuje się znaczniki odblaskowe. Następnie można rozpędzić silnik do prędkości znamionowej. Jeśli sprzęgło Visco® nie jest wysterowywane, prędkość obrotowa jest w przybliżeniu jednakowa w przypadku obu znaczników. Z kolei w przypadku stałego wysterowywania sprzęgła dojdzie do zamknięcia otworu wlotowego w tarczy głównej. Wówczas prędkość wentylatora będzie stopniowo spadać o znaczące wartości.
W razie zauważenia wycieków oleju silikonowego na sprzęgłach oraz wentylatorach Visco® należy wymienić sprzęgło – nie wolno uzupełniać brakującego oleju. Należy zapewnić poprawną pozycję na czas transportu i przechowywania: zdemontowane wentylatory i sprzęgła należy przechowywać w pozycji montażowej i zabezpieczyć je przed przewróceniem.
źródło: Mahle Technical Messenger
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
asdads, 23 kwietnia 2024, 23:25 0 0
pewnie w hurtowniach to i tak leży na regałach, nikt tego nie ustawia na stojąco
Odpowiedz