Retrofity LED – dlaczego przepisy zabraniają ich stosowania?

9 kwietnia 2019, 12:46

Reflektory LED uchodzą za najwydajniejsze dostępne na rynku oświetlenie. Korzystają z niego nabywcy aut, gdzie takie rozwiązanie zastosowano fabrycznie. Istnieje jednak sposób dający dostęp do tej technologii także właścicielom pojazdów z klasycznymi lampami halogenowymi. To retrofity LED, które są jednak nielegalne w myśl obowiązujących przepisów. Dlaczego? Zapytaliśmy o to przedstawicieli firmy OSRAM – jednego z największych dostawców oświetlenia samochodowego na pierwszy montaż oraz na rynek wtórny.

Nielegalne nie znaczy niebezpieczne – prawda leży pośrodku

Biorąc pod uwagę techniczny aspekt sprawy, retrofity LED da się zastosować w reflektorach głównych, przystosowanych fabrycznie do żarówek halogenowych. To oznacza, że pasują do trzonka. I nic więcej. Zdecydowana większość produktów dostępnych na rynku jest bardzo niskiej jakości. Montaż takiej lampy w reflektorze przystosowanym do żarówki halogenowej w 9 przypadkach na 10 będzie skutkować nieprawidłowym rozsyłem światła, co oznacza m.in. oślepianie jadących z przeciwka. Retrofity od uznanych producentów, wysokiej jakości, to efekt poświęconych nakładów na badania i rozwój. Jednak także ich, choć dobrze współpracują z odbłyśnikiem (potwierdzają to wyniki testów), są trwalsze i bardziej energooszczędne, nie można stosować na drogach publicznych. Dlaczego europejskie przepisy na to nie zezwalają?

Dopuszczenie retrofitów LED do legalnego stosowania wymaga kompleksowych zmian w obowiązującym prawie. Obecnie w reflektorach samochodowych montować można wyłącznie źródła światła, które były tam umieszczone fabrycznie i homologowane. Dlaczego tak jest i jakie są szanse na zmiany? Odpowiedzi na nasze pytania udzieliła Magdalena Bogusz z firmy OSRAM.

Witold Hańczka: Dlaczego przepisy homologacyjne dla retrofitów LED, umożliwiające ich stosowanie w zewnętrznych reflektorach nadal nie powstały? Czy ta kwestia jest obecnie w ogóle rozważana przez ustawodawców?

Magdalena Bogusz: Uzyskanie przez źródło światła homologacji oznacza, że zastosowanie go w każdym reflektorze posiadającym homologacje na dany typ źródła światła pozwoli nam uzyskać rozsył zgodny z wymaganiami określonymi w normach ECE. Kluczowe jest tu ścisłe dopasowanie źródła światła do układu optycznego w reflektorze samochodowym. Każda zmiana w położeniu żarnika żarówki halogenowej wprowadza drastyczną zmianę w efekcie, jaki obserwujemy na powierzchni drogi. Ponieważ projektanci reflektorów dopasowują budowę układu optycznego do źródła światła, nawet niewielkie odchyłki położenia żarnika powodują zmianę na gorsze. Budowa źródła LED znacząco odbiega od budowy źródła halogenowego, dlatego nie istnieje możliwość dokonania homologacji tych źródeł bazując na obecnych regulacjach. Stworzenie nowych regulacji, dopasowujących możliwości źródeł LED do wszystkich reflektorów, a właściwie układów optycznych, które są użytkowane na rynku jest bardzo wymagającym zadaniem, szczególnie jeżeli ma być zachowany bardzo wysoki poziom jakości, jaki obecnie jest zapewniany przez źródła halogenowe. Jest to zadanie bardzo trudne nie tylko ze względu na stopień skomplikowania, ale także ze względu na stale rozwijającą się technologię i możliwości. Dodatkowo wprowadzenie regulacji prawnej jest długotrwałym procesem wymagającym dokładnych i kompleksowych sprawdzeń zasadności zapisów, oznacza to, że zatwierdzenie przez ECE nowego produktu, takiego jak retrofity (zamienniki) LED, zajmuje „dość sporo czasu”.

Wśród kierowców pokutuje opinia, że skoro retrofity LED nie mają homologacji do użytkowania na drogach publicznych, to ich stosowanie jest niebezpieczne. Zapewne kojarzą to z niedawną, niebezpieczną modą na montowanie palników ksenonowych w miejsce żarówek halogenowych. Jaka jest prawda?

Brak regulacji wyznaczających standardy powoduje, że na rynku oświetleniowym możemy znaleźć produkty, które zostały zaprojektowane z myślą o prawidłowej współpracy z układem optycznym, jak i takie, w których jedynym elementem pasującym do reflektora jest trzonek. Takie produkty są bardzo niebezpieczne, ponieważ osiągają one bardzo wysokie luminancje (tzn. jaskrawość powierzchni świecącej) co w połączeniu z reflektorem może dać efekt w postaci takiego rozsyłu światła, który oślepi innych użytkowników drogi, a nawet doprowadzi do wypadku. Obecnie na drogach można zauważyć zwiększoną liczbę kierowców, którzy nie zdają sobie sprawy z powagi sytuacji i stosują tanie zamienniki LED źródeł halogenowych, które być może w niewielkim stopniu polepszają widoczność na drodze, ale bardzo mocno oślepiają kierowców z przeciwka. Firma OSRAM jako uznany producent, dostarczający produkty na pierwszy montaż dąży do spełnienia obecnych wymagań dotyczących źródeł halogenowych i wszystkie swoje produkty LED poddaje wymagającym testom, które sprawdzają, czy dany produkt będzie bezpieczny do zastosowania w samochodach.

Czy takie oświetlenie ma przewagę nad tradycyjnymi żarówkami? Czym się od nich różni?

Źródła (lampy) LED mają wiele zalet oraz możliwości w porównaniu do tradycyjnych źródeł żarowych. Podstawowymi parametrami, dla których źródła LED stały się atrakcyjne jest dłuższa trwałość oraz wyższa efektywność energetyczna. Następną zaletą jest możliwość uzyskania dowolnej temperatury barwowej, w tym wysokiej dającej charakterystyczne chłodno białe światło, które zwiększa kontrast i ułatwia zauważenie przeszkód czy znaków drogowych oraz nadaje samochodom nowoczesny wygląd. Zastosowanie świateł LED w światłach pomocniczych, takich jak światła stopu, światła pozycyjne, kierunkowskazy itp. zapewnia uzyskanie natychmiastowo pełnego strumienia świetlnego, co daje innym kierowcom więcej czasu na reakcję.

Zamienniki LEDriving® tradycyjnych źródeł halogenowych ze względu na wyższą efektywność energetyczną zużywają znacznie mniej energii niż tradycyjne lampy, dlatego w niektórych konkretnych modelach samochodów może być to interpretowane przez jednostkę sterującą jako „błąd spalonej żarówki”. W celu uniknięcia tego komunikatu firma OSRAM rekomenduje zastosowanie produktu LEDriving® CANBUS CONTROL UNIT, który zapewnia właściwy sygnał dla systemu wykrywania spalonej żarówki oraz nie wpływa na wydajność i trwałość lampy LED. Produkt jest łatwy do zainstalowania i jest odpowiedni dla większości modeli samochodów z automatycznym systemem wykrywania błędów w instalacji oświetleniowej.

Jakie są faktyczne powody, dla których zmiana przepisów dot. homologacji jest tak trudna? Czy może zmiana nie leży w interesie producentów samochodów?

Zmiana przepisów dotyczących homologacji jest procesem długotrwałym, ponieważ muszą być w nią zaangażowane różne jednostki. Na poziomie Unii Europejskiej są to 23 kraje oraz inni zainteresowani i muszą oni zapoznać się z szerokim zakresem zagadnień dotyczących danego tematu. Wymaga to z reguły konsultacji technicznych i społecznych, co niestety trwa. Oświetlenie samochodowe to tylko mały wycinek w gąszczu przepisów motoryzacyjnych. W obecnej chwili wydaje się, że głównym tematem jest kontrola emisji spalin silników benzynowych i wysokoprężnych. Firma OSRAM oraz inne firmy i zainteresowani popierają rozszerzenie przepisów homologacyjnych o wymienne źródła LED, zapewniające korzyści takie jak oszczędności w zużyciu energii, które będą dostępne dla wszystkich użytkowników także tych starszych modeli samochodów.

Jakie działania podejmuje Państwa firma w celu wprowadzenia zmian w przepisach? Które organizacje także o to zabiegają?

OSRAM jako innowacyjny gracz na rynku motoryzacyjnym oraz członek grupy roboczej ONZ ds. oświetlenia i lamp sygnałowych (GRE) ściśle współpracuje z organizacjami rządowymi i pozarządowymi w celu ukierunkowania zmian. Wraz z niemieckim automobilklubem ADAC oraz organizacją certyfikującą TÜV, podjęliśmy inicjatywę rozpowszechniania obiektywnej informacji na temat zalet zamienników LED w stosunku do tradycyjnych źródeł. Organizacje pozarządowe uczestniczą w procesie opiniotwórczym, aby zapewnić obiektywne opinie na ten temat. Firma OSRAM stara się również uzyskać zgodę na poziomie krajowym w Niemczech za pośrednictwem organu regulacyjnego KBA (Kraftfahrtbundesamt). Uzyskanie takiej zgody w Niemczech może mieć także wpływ na sytuację w innych krajach.

Czy w przypadku dopuszczenia retrofitów LED do zastosowania na drogach publicznych, w głównych reflektorach pojazdów nie pojawiłby się problem z zalewem rynku niskiej jakości produktami z Dalekiego Wschodu, które faktycznie mogłyby być niebezpieczne w użytkowaniu? Wiemy jak dużą rolę w przypadku takich źródeł światła pełni precyzja w produkcji i montażu. Jak można byłoby zapobiec takiemu zagrożeniu?

Wręcz przeciwnie. To właśnie obecnie obserwujemy zalew rynku produktami, które są wręcz niebezpieczne. Wszystkie dostępne rozwiązania są niehomologowane, dlatego trudno konsumentom odróżnić, które nadają się do użytku, a których powinni absolutnie unikać.

Kluczowe do rozróżniania produktów niskiej i akceptowalnej jakości jest wprowadzenie regulacji ECE. Standardy ECE wymuszają taki poziom jakości produktów, który zapewnia minimum bezpieczeństwa i dlatego regulacje dotyczące produktów LED powinny być wprowadzone i jasno określone, aby wyeliminować z rynku te produkty, które są niebezpieczne. Gdy takie przepisy powstaną, będzie konieczny także odpowiedni nadzór, który pozwoli w prosty sposób odróżnić produkty spełniające wymagania od tych, które ich nie spełniają. Na dzień dzisiejszy nie wiemy jak obiektywnie doradzić konsumentom przy wyborze. Jedynie, jak zawsze, radzimy polegać na firmach, które posiadają ugruntowana pozycję na rynku oświetleniowym, od lat dostarczają produkty wysokiej jakości i które, tak jak firma OSRAM, dostarczają swoje produkty na pierwszy montaż. Nasza renoma może być gwarantem, że oferowane rozwiązania off-road są również bezpieczne i najwyższej jakości.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Qkuryku, 10 kwietnia 2019, 12:13 25 -28

Chodzi o pieniądze a nie wspaniałe zalety ledów. Gdyby tak było to żarówki osama najt brejker nie miałby tak drastycznie niskiej żywotności. W elektrowni wodnej w polskich górach od ponad 100lat świeci ta sama żarówka- zobaczcie "spisek żarówkowy" . zakładam że redakcja usunie mój komentarz tak jak to było w przypadku skraplacza nissensa. Dalej chowają głowę w piasek.

Odpowiedz

Mmmm, 19 listopada 2019, 19:17 30 -2

Porównaj najpierw ile i jakiego światła dają wysokiej jakości ledy w porównaniu do zwykłej żarówki. To jest przepaść. Oby w końcu doszło do legalizacji porządnych ledów tak głównych jak i pozostałych. Dziś wybór jest prosty: możesz kupić słabszą żarówkę, która będzie pracowała dłużej kosztem mniejszej ilości światła, często ciemniejszej barwy lub lepszą, o krótszej żywotności (przez grubość żarnika i temperaturę jej pracy).

Odpowiedz

Franek, 7 listopada 2020, 18:52 10 -5

Latarnia panskiego intelektu nie swieci zbyt jasno

Odpowiedz

Rolnik Janusz, 29 stycznia 2021, 13:17 11 -2

Oczywiście legalizacja LED nie jest ani w interesie Osram, ani też żadnej firmy europejskiej produkującej (importującej) żarówki LED. Firmy te produkują LEDówki do nowych aut i zarabiają, bo certyfikowany jest cały układ świetlny, t,j, dana żarówka LED plus dany reflektor. Gdyby wymienne LED-y były legalne to już Chińczycy czają się ze swą super 3x tańszą ofertą i to dla takiego Osarama oznacza śmierć na rynku. W bajki o trudności dopasowania kształtu led do żarnika halogenu nie wierzę.

Odpowiedz

yellow_pan, 4 lutego 2021, 10:48 6 -3

Gdyby tak było, to wszyscy jeździliby na tańszych odpowiednikach żarówek halogenowych. Wielu jednak nadal wybiera droższe pozycje markowych produktów, ze względu na jakość ich wykonania. Owszem, do golfa II nadal właściciel wstawi żarówkę +500% firmy nach**mihomologacja, ale całe szczęście takich kierowców jest mniej.

Odpowiedz

Bongista, 11 marca 2021, 12:40 2 0

Raczej odpada stosowanie tańszych halogenowych źródeł światła - zbyt mała różnica w cenie...

Odpowiedz

login, 11 kwietnia 2021, 21:58 0 -4

NAPISAŁ właściciel renufki -królowej lawet.
Ty jezdzisz na lampach naftowych czy na koksowniku

Odpowiedz

Pan77, 11 kwietnia 2019, 11:41 25 -4

W przypadku reflektorów z soczewką, zastosowanie retrofitów LED da odpowiednie skupienie światła (kąty światłocienia). Odpowiednie, czyli bardzo podobne jak w przypadku żarówki halogenowej. Jakość tego światła będzie natomiast znacznie lepsza (i co za tym idzie również widoczność).

Odpowiedz

Philips, 2 czerwca 2019, 0:14 2 -1

Pod warunkiem że konstrukcja źródła światła jest ok, a z tym u Osramowskich ledów już różnie bywa

Odpowiedz

Szogun, 12 kwietnia 2019, 8:56 13 -4

9 na 10 nie spełniają norm.. Ale za to ten 1 dobry to pewnie akurat od nich... Poza tym, dlaczego w treści nie ma nic o innych retrofitach LED? Dlaczego nie ma poruszonego tematu zamienników innych żarówek, np, do podświetlania tablicy, albo pozycyjnych? Te typy raczej nie będą "niebezpieczne"...

Odpowiedz

Egon, 12 kwietnia 2019, 9:01 12 0

Niebezpieczne nie będą, ale z tego co wiem, na mocy tych samych przepisów nie mogą być stosowane. Możesz legalnie tylko wewnątrz pojazdu wymienić żarówki na retrofity ledowe - np. w podsufitce.

Odpowiedz

Szogun, 12 kwietnia 2019, 10:04 6 -1

No rozumiem, ze to chodzi o przepisy, ale z artykułu wynika, że pani z osrama wylewa gorzkie żale, że takie super żarówki led do przednich reflektorów przynoszą tyle korzyści, a złe przepisy zabraniają ich korzystania. Ale żarówka do tablicy ma jeszcze mniejsze ryzyko niebezpieczeństwa na drodze, ie bedize oślepiać, korzyści też ma sporo, a tamatu nie ma...

Odpowiedz

Jolo, 6 listopada 2019, 22:06 10 -8

Eee no wcale, ledowe podświetlenie tablicy u większości aut wygląda jak jedna wielka biała plama po środku auta z której odczytać numerów niema szans, często pół tej plamy miga jak ozdoby choinkowe na balkonach w święta a czasem jak dyskotekowe strobo. Chyba gorszej rzeczy niema. Poza tym w autach z lat 90tych wygląda to komicznie jak Golf III ka z dynamicznym kierunkowskazem ?

Odpowiedz

login, 11 kwietnia 2021, 22:02 0 -2

NAPISAŁ właściciel renufki -królowej lawet.
Ty jezdzisz na lampach naftowych czy na koksowniku

Odpowiedz

Trap, 12 kwietnia 2019, 10:27 14 -9

Sytuacja jest tragikomiczna.
Przepis mówi, że nie wolno stosować retrofitów i kropka. Ponieważ homologacji podlega cały zespół, reflektor + źródło światła. Wiec o czym dalej dyskutować ? Czy klient założy retrofit LED z Osrama czy od chińczyka efekt formalny jest taki sam: nie może przejść pozytywnie kontroli na SKP i powinien dostać mandat na drodze od policjanta.

Odpowiedz

sprawdzam, 14 kwietnia 2019, 17:04 12 -13

bezczelnie sponsorowany artykuł :) . Ksenony też miały być bajecznie trwałym wynalazkiem a jak na razie to bajeczna to jest tylko cena . Żeby napić się piwa nie muszę kupować browaru . Zwykła H7 czy H4 naprawdę ma niewiele gorsze parametry świetlne od tego drogiego szajsu.
"Używajcie bo są bezpieczne choć zakazane prawem " tak to można podsumować . Codziennie sprawdzam światła minimum kilkunastu autom na SKP i ledy jeszcze nigdy zastosowane w reflektorach przystosowanych do żarówek halogenowych nie spełniły obowiązujących przepisów polskiego prawa ( i nie mówię tu o samym zakazie używania ale o parametrach technicznych )

Odpowiedz

Anonim, 30 grudnia 2019, 14:24 13 -4

A moje spełniały I nie były drogie i markowe.. I pracownik skp powiedział że ze strony technicznej wszystko jest ok. Katy swiatlocienia są idealne, jednak ze względu na przepisy które obowiązują musiałem zmienić na halogenowe. Także są ledowe zamienniki które współgrają z tradycyjnymi lampami na żarówki halogenowe

Odpowiedz

koryś, 15 listopada 2023, 10:14 0 0

jaka firma/model? z góry dziękuję

Odpowiedz

Krzysiek, 12 grudnia 2019, 0:24 0 0

Fajny artykuł! Mam pytanie - jakie aktualnie polecasz żarówki samochodowe typu H7? Do tej porty trafiałem na jakieś trefne, które słabo (i na zółto) świeciły lub szybko się wypalały. Czy według Ciebie warto wydać więcej na Osram, np. te, które teraz liderują w tym rankingu - [LINK] czy będzie duża różnica w stosunku do dużo tanszych tunsgram? Pozdrawiam

Odpowiedz

enter, 2 stycznia 2020, 11:50 12 -9

Co wy tu komentujecie.Drastycznie wzrosło oślepianie innych kierowców przez kierowców jeżdżących na ledach.I nie ważne tu jest czy są to samochody nowe czy stare z tak zwanymi retrofitami.W samochodach nowych kierowcy lub serwisy samodzielnie podwyższają sobie snop światła.Czyli wydłużają zasięg.Powoduje to przy najmniejszym bujnięciu czy też przyspieszaniu niesamowite oślepianie innych kierowców.Natomiast tzw. ledy zastępujące żarówki to już skrajna rozpacz.Dlaczego Policja nic nie robi w tym względzie.Przecież wyłapanie tych "rozbójników drogowych" jest bardzo łatwe.Z daleka widać różnicę.To samo z TIR-ami oświetlonymi w nocy jak choinki.Panowie te choinki też oślepiają.Swiatło jest mocne i rozproszone ,a nie ukierunkowane.

Odpowiedz

Ciekawy, 19 stycznia 2020, 21:20 19 -7

Jednak jakoś w U.S.A im to nie przeszkadza.Mozna stosować zaminniki led. I ciężarówki są oświetlone jak choinki.Widać tam się nie znają.

Odpowiedz

LED H4, 29 stycznia 2020, 3:28 20 -4

Urzędasy nie wiedzą co gadają .LED w porównaniu do halogenu rożni się tylko mocą światła i niczym więcej . Halogen musiał by mieć z 300 W aby dal tyle światła co 30 W LED .
Firmy produkujące LED zamiennik dla H4 np ,Philips czy Osram ,doskonale wiedzą jak ma wyglądać zamiennik LED w porównaniu do H4.. Lecz mimo wszytko nie potrafią przebić tym światłem betonu we łbie skorumpowanych urzędasów .Aby dać ludziom światło ,niczym dawniej Prometeusz.

Odpowiedz

PHILIPS LED H4, 22 października 2022, 11:51 3 0

Zgadzam się z Tobą w 100% więcej światła lepsza widoczność w szczególności pobocza i znaków ale pod warunkiem prawidłowo ustawionych świateł w aucie. Retrofity PHILIPS LED H4 ULTINON Pro9000 dopiero teraz widzę gdzie jadę mijając sznur aut z naprzeciwka widząc pobocze i drogę przed sobą a nie mrok. Niestety dużo aut jeżdżących po naszych drogach ma źle ustawione reflektory. Uważam że markowe retrofity powinny otrzymywać homologację gdyż zasięg i ilość światła ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo na drodze.

Odpowiedz

Emeryt Miti, 13 marca 2020, 20:25 8 0

Czy aby napewno chodzi o prawde czy zatrzmaniechandlu lepszym zamienikiem bo straci producent

Odpowiedz

Tendyktem, 9 czerwca 2020, 22:40 7 0

A może założyć petycję aby zmienić prawo. I tylko homologowane żarówki Led dopuszczać do sprzedaży? Pewnie były by droższe ale za to bezpieczeństwo się zwiększa.

Odpowiedz

Andrzej, 12 czerwca 2020, 17:43 19 -2

To jedna wielka HIPOKRYZJA. Unia nakazuje producentom aut zmianę silników na oszczędne ( czy tak jest naprawdę, to inna sprawa, wystarczy wyjechać na autostradę, a okaże się jakie jest faktyczne spalanie). Ma być ekologicznie ! Dlaczego zatem ekologiczne żarówki LED (mamy w każdym domu) nie mogą uzyskać homologacji ? Mniejsze zużycie prądu, to także niższe spalanie. LED-y są wydajniejsze, a zatem bezpieczeństwo na drodze wzrasta. Oglądałem chyba wszystkie testy dostępne w internecie, a także kilka "na żywo". Zawsze LED-y wygrywały. Oszczędność akumulatorów też jest niebagatelna. To tez ekologia. CHODZI WYŁĄCZNIE O KASĘ PRODUCENTÓW AUT !!!Doją nas , kierowców za dodatkowe opcje, gdzieś mając ekologię i bezpieczeństwo. DOMAGAJMY SIĘ HOMOLOGACJI ŻARÓWEK SAMOCHODOWYCH LED gdzie tylko można, na różnych forach i w komentarzach !!! Wchodzą już do aut światła laserowe ( BMW, AUDI ), a my nadal tkwimy w epoce kamienia łupanego (halogenów -notabene prawie wycofanych z domowego użytku).

Odpowiedz

wferg, 20 listopada 2020, 21:34 2 -15

kłamstwa - LEDY wcale nie sa najwydajniesze!!!!ksenony sa zauważalnie wydajniesze i wcale nie mniej trwałe!!! do tego ledy swieca punktowo!!! aby stosować led cała lampa MUSI być skonstruowana pod led - retrofity to dziadostwo do kwadratu

Odpowiedz

B ongista, 11 marca 2021, 12:33 6 0

No cóż ksenon 35 W - 3200 lm... LED 35W - 8000 lm...

Odpowiedz

MiseQ, 6 stycznia 2021, 18:24 6 0

Po prostu wystarczyłoby dopuścić zamienniki ledowe (oczywiscie tylko te ktore maja taki certyfikat TÜV) skoro mogą być bezpieczniejsze od jakże przestarzałej technologii halogenowej. No ale po co ma być bezpieczniej. W Niemczech można było uzyskać homologacje, w Czechach rownież, reszta bedzie jeździć na ślepo zamiast iść z postępem

Odpowiedz

Bongista, 11 marca 2021, 12:27 4 -3

Jak dotąd nikt nie patrzy na podstawową zaletę LED- zmniejszenie zużycia paliwa przez pojazdy z takimi źródłami światła. Natomiast tzw. wysoka jakość produktów PHILLIPS czy OSRAM, to trochę teoria bajkopisarska... Oni kombinują tylko, jak obniżyć trwałość swoich produktów i nie dopuścić innych producentów do tego korytka... Aby zaś retrofit LED spełniał warunki homologacyjne wystarczy nie dopuszczać źródeł światła o jasności większej, niż x lumenów.

Odpowiedz

Michal, 16 kwietnia 2021, 15:52 1 -2

Dlaczego stacje diagnostyczne przepuszczają samochody z oświetleniem ledowym, które nie spełnia norm, to jest zasadnicze pytanie. Większość nowych samochodów również powinna być wycofana z użytku w związku z powyższym

Odpowiedz

Jacek, 17 października 2021, 20:38 2 0

Norm nie spełniają żarówki LED typu retrofit zamontowane w reflektorach przystosowanych do żarówek halogenowych.
Fabryczne reflektory LED w nowszych samochodach mają homologację bo są zaprojektowane w całości.

Odpowiedz

Anonim, 22 października 2022, 12:00 1 0

Tylko że retrofity LED h4 mają lepsze odcięcie światło-cienia a kup w markecie no mamę h4 na drodze wilka plama światła linia światło-cienia rozmyta a mają homologację kto tu oślepia przy prawidłowym ustawieniu świateł?

Odpowiedz

Nick, 9 maja 2021, 20:16 6 -1

Jakie ludzie wypisuja brednie o LEDach to az sie nie chce wierzyc.Po 1sze, lampy do chyba wszystkich marek europejskich produkuje jadna firma i nazywa sie HELLA.Po drugie kazdy producent ustawia swiatla zgodnie z obowiazujacymi zasadami/przepisami.Jak zatem np."tanie auta"moga oslepiac a "drogie" nie !???Kazde swiatla w pewnych warunkach na moment oslepiaja.Powod jest zupelnie prosty.Drigi nie sa pladkie jak stol.

Odpowiedz

bury, 14 grudnia 2021, 11:37 0 -6

Ludzie nie montujcie żarówek led w leflektorach. Przecież niesamowicie oślepiacie innych kierowców, nie widzicie, że te żarówki świecą nie tam gdzie powinny, czyli kilkanaście metów przed samochodem. Zastanawia mnie tylko dlaczego policja nic nie robi, aby to zjawisko wyeliminować.
Jazda samochodem z zamontowanymi ledami stwarza większe zagrożenie niż pirat drogowy. Apel do policji, zróbcie coś z tym.

Odpowiedz

Adaaa, 8 marca 2023, 18:29 3 0

Bredzisz!

Odpowiedz

ArekWP, 9 stycznia 2022, 19:32 4 0

Co za problem żeby na badaniu technicznym diagnosta sprawdził za dodatkową opłatą czy retrofitów nie można stosować w danym aucie i do niego w systemie "przypisał" wersję która spełnia wymagania?

ktoś podjechał i diagnosta sprawdził że OSRAM jest OK to ma w adnotacji LED OSRAM model ABC
ktoś podjechał i diagnosta sprawdził że Philips jest OK to ma w adnotacji LED Philips model CDE
ktoś podjechał z NoName i diagnosta je wykluczył to musi na miejscu wsadzić halogeny inaczej jest zatrzymywany dowód rejestracyjny

Masa ludzi by zapłaciła bo lepsze światło to lepsza widoczność i większe bezpieczeństwo na drodze

Odpowiedz

Anonim, 22 października 2022, 12:05 0 0

Jestem za PHILIPS LED H4 ULTINON Pro9000 widoczność super przy prawidłowym ustawieniu świateł.

Odpowiedz

Tomasz, 8 marca 2023, 18:27 2 0

Czekałem kilka lat, aż coś się w tym temacie w Polsce ruszy. Niestety, nasi specjaliści zawsze są mądrzejsi od całego świata. W krajach dużo bardziej zaawansowanych motoryzacyjne jak Niemcy czy Austria, żarówki led np. firmy OSRAM czy PHILIPS, uzyskały homologację a u nas z niewiadomych powodów, nasi „specjaliści” są odmiennego zdania. Niech ktoś logicznie wyjaśni, dlaczego w UE można stosować zamiennie wybrane żarówki LED do samochodów z listy, która się rozszerza a w Polsce jest to zakazane? Chciałbym poznać powody, dla których Polska jest przeciw. Co boli naszych specjalistów? Dlaczego nie mogą przeprowadzić odpowiednich badań? Wszak może to mieć wpływ na poprawę bezpieczeństwa na naszych niebezpiecznych drogach!!

Odpowiedz