Centrum testowe DENSO w Eching

, 22 lutego 2019, 11:35

Klimatyzacja samochodowa nie jest już luksusem, lecz jednym z podstawowych oczekiwań kierowców. W artykule przyglądamy się bliżej ośrodkowi DENSO w Eching (Niemcy), gdzie testowane są komponenty HVAC.

Bawaria jest ostoją niemieckiej motoryzacji. Tutaj, w Eching, znajduje się ośrodek testowy DENSO. W 1994 roku, w parku przemysłowym nieopodal Monachium, firma otworzyła jeden z najnowocześniejszych w Europie tuneli klimatyczno-aerodynamicznych. W 2003 r. obiekt rozrósł się trzykrotnie, do 7 800 m2 – wybudowano dwie nowe komory samochodowe, pięć stanowisk do testowania części i laboratorium badań materiałowych. To tutaj specjaliści DENSO testują części i systemy OE HVAC, aby upewnić się, że spełniają one standardy określone przez producentów pojazdów, międzynarodowe ustawodawstwo i wewnętrzne specyfikacje firmy. Części te są ostatecznie sprzedawane na rynku wtórnym.

Mimo że upalne lata stają się coraz powszechniejsze, temperatury na poziomie +50°C są na szczęście wciąż rzadkie. W takiej temperaturze mogą być jednak przeprowadzane testy w kabinie w tunelu aerodynamicznym – przy obciążeniu słonecznym do 1200 W/m2. Z drugiej strony możliwe jest obniżenie temperatury do -30°C, aby zasymulować każdy możliwy stan pojazdu. Natężenie promieniowania słonecznego ma duży wpływ na sterowanie systemami HVAC. Zaawansowana technologia wykorzystywana w komorze klimatycznej DENSO pozwala symulować każdą możliwą pozycję słońca i wiatru podczas przeprowadzania testów rozgrzewania i schładzania – od -20°C do +50°C. Wszystko to w celu optymalizacji układów klimatyzacji i systemów termicznych.

Możliwość słuchania muzyki w wysokiej jakości w samochodzie jest dziś kolejnym standardem – nikt nie chce, aby hałas z układu HVAC zakłócał akustykę. Dlatego już na bardzo wczesnym etapie rozwoju DENSO testuje i optymalizuje układy w komorze hałasu pojazdu. Specjalna technologia umożliwia rejestrowanie wszelkich nieprzyjemnych dźwięków, nawet bardzo niskich, dzięki czemu możliwe jest zlokalizowanie źródła hałasu i wyeliminowanie go. Firma posiada stanowisko rolkowe, które pozwala wykryć wszelkie negatywne sprzężenia pomiędzy silnikiem a sprężarką czynnika chłodniczego, generujące hałas. Kolejny krok to komora szumu składowego. Tam testowane jest zachowanie akustyczne części HVAC, a specjaliści DENSO lokalizują źródła niechcianego dźwięku i optymalizują dany komponent.

Praca zespołowa jest podstawą wydajnego warsztatu. To samo dotyczy systemów HVAC: im lepiej poszczególne części są ze sobą zestrojone, tym lepsza jest wydajność całego układu. W tym celu został zaprojektowany tunel klimatyczno-aerodynamiczny. Tutaj DENSO testuje, na przykład, sprężarkę czynnika chłodniczego w symulacji komory silnika, gdzie temperatury otoczenia mogą sięgać +120°C. Możliwe jest również symulowanie każdej temperatury powietrza wlotowego i testowanie pompy ciepła CO2, aby zapewnić optymalną wydajność.

Na komfort pasażerów wpływa również stabilność temperatury i jej rozkład w pojeździe. Ponieważ wymienniki ciepła stają się coraz mniejsze, rozkład temperatur w układzie HVAC staje się kluczowy. Aby wyeliminować skoki temperatury lub konieczność ciągłej regulacji manualnych systemów HVAC, DENSO dokładnie testuje wszystkie swoje części do układów klimatyzacji i systemów termicznych w komorze regulacji temperatury.

Ośrodek w Eching dysponuje czterema drukarkami 3D do konstruowania prototypów i próbek. Ponieważ czas w jakim opracowywane są nowe modele pojazdów jest coraz krótszy, często konieczne jest dostosowywanie wymiarów części do układów klimatyzacji i systemów termicznych. Drukarki 3D są idealnym rozwiązaniem do prototypowania i tworzenia próbek złożonych geometrii z danych CAD. Symulacje oparte na modelach CAD służą do weryfikacji wydajności części na wczesnym etapie. Kompetencje programistyczne specjalistów DENSO ds. projektowania i symulacji są uzupełniane przez wiedzę inżynierów materiałowych, zarówno w kwestii części metalowych, jak i nie metalowych. Dzięki temu komponenty HVAC DENSO są zawsze wytwarzane z materiałów o najlepszych możliwych właściwościach mechanicznych, mikrostrukturalnych i elektrochemicznych.

– W DENSO inwestujemy w badania 10% naszych zysków netto. To nie tylko dowód szczególnej uwagi, jaką przykładamy do jakości i innowacyjności, ale także zapewnienie, że ​​poszczególne części i kompletne układy HVAC są zoptymalizowane w ramach całościowej koncepcji pojazdu – podkreślił Jan von Pozniak, Senior Technical Manager ds. akustyki w dziale rozwoju wydajności cieplnej.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!