Ile kosztuje serwis klimatyzacji? Znamy ceny z polskich warsztatów.

3 kwietnia 2024, 20:41

Jakie stawki za diagnostykę, serwis i odgrzybianie układu klimatyzacji ustalają polskie warsztaty? W którym regionie kraju jest najtaniej, a gdzie najdrożej? Jaki procent warsztatów obsługuje auta z tzw. „nowym czynnikiem” chłodniczym? Odpowiedzi na te i inne pytania przedstawiamy poniżej.

Ceny diagnostyki i serwisu klimatyzacji w niezależnych warsztatach

Przedstawione w artykule dane pochodzą z kompleksowego badania „Rynek Klimatyzacji w Polsce”, przeprowadzonego wśród przedstawicieli niezależnych warsztatów naprawczych, które zadeklarowały świadczenie usług związanych z układem klimatyzacji samochodowej. Jednym z celów badania było poznanie średnich stawek, naliczanych przez warsztaty za diagnostykę oraz serwis układów klimatyzacji samochodowej. Zapytano osobno o każdą usługę.

Czynnik R134a i R1234yf – ceny za serwis w polskich warsztatach

Wszystkie samochody produkowane od 1 stycznia 2017 r. posiadają układ klimatyzacji napełniony tzw. „nowym czynnikiem chłodniczym” R1234yf. Niektórzy producenci stosowali ten gaz już wcześniej, zatem pojazdy korzystające z niego stanowią już znaczną część parku pojazdów. Obsługa klimatyzacji z czynnikiem R1234yf wymaga posiadania specjalnej stacji do obsługi klimatyzacji. Inwestycja w jej zakup wydaje się bezpieczna i opłacalna, ale jak wynika z naszego badania nadal nie podjął jej niemal co trzeci warsztat.

– „Badanie „Rynek Klimatyzacji w Polsce” rzuca światło na trzy istotne kwestie, które mają zasadnicze znaczenie dla przyszłości warsztatów samochodowych: rozwój oferty usług i konieczność modernizacji oraz złożoność techniczna. Wnioski wskazują, że rozszerzanie oferty usług, w tym specjalistyczne obsługi systemów klimatyzacji, jest kluczowe dla zwiększenia konkurencyjności warsztatów. Równie ważna jest modernizacja – inwestycje w nowoczesne technologie, urządzenia i szkolenia z zakresu najnowszych rozwiązań technicznych są niezbędne, aby nadążyć za postępem technologicznym, oczekiwaniami klientów ale również zapewniają podaż na usługi w tzw. wysokim, sezonie, w którym doświadczamy większego obłożenia w okresach letnich, gdy klimatyzacja jest częściej używana. Może to wpływać na planowanie zasobów i pracy. Technologie związane z klimatyzacją samochodową stale ewoluują, co wymaga od serwisów ciągłego dostosowywania się i szkolenia personelu w zakresie najnowszych rozwiązań ale też procedur – powiedział Rafał Polewski Menedżer ds. Sprzedaży Cyfrowej Inter Cars S.A.

Stawki za serwis układu klimatyzacji z nowym czynnikiem są wyraźnie wyższe w całym kraju (w badaniu nie uwzględniamy cen obu czynników). W centralnej Polsce większość warsztatów nalicza za taką usługę ponad 200 zł. Serwis klimatyzacji ze starym czynnikiem (R134a) to usługa świadczona przez znaczną liczbę warsztatów, co generuje dość silną rywalizację cenową. W ponad połowie warsztatów nie zapłacimy więcej niż 150 zł.

Dezynfekcja klimatyzacji – ile kosztuje?

Większość warsztatów wycenia usługę odgrzybiania/dezynfekcji układu klimatyzacji samochodowej na kwotę od 51 do 100 zł. W co piątym warsztacie usługa ta jest jeszcze tańsza. Warto jednak zwrócić w tym miejscu uwagę na fakt, iż istnieje wiele metod przeprowadzania takiej usługi. W najniższej cenie oferowane są zapewne proste i niewymagające czasu oraz zaangażowania usługi czyszczenia środkami chemicznymi podawanymi do układu przez kratki wentylacyjne lub kasetę filtra kabinowego. Bardziej złożone, wymagające, ale i skuteczniejsze metody czyszczenia są oczywiście droższe. Wyniki badania mogą sugerować, że znajdują się one w ofercie stosunkowo niewielu serwisów. Dość niska uśredniona cena usługi dezynfekcji klimatyzacji może wynikać także z tego, że często oferowana jest ona w pakiecie w ramach kompleksowego serwisu.

Diagnostyka układu klimatyzacji – ceny

Wyniki badania wskazują, że na rynku warsztatowym nie obowiązują już zamierzchłe zwyczaje polegające na nieodpłatnym, wstępnym diagnozowaniu problemów z układem klimatyzacji. Warsztaty pilnują swoich interesów i pobierają opłaty za te czynności, w ponad połowie przypadków wyższe niż 100 zł (podajemy ceny bez podatku VAT).

W czasach, gdy niemal każdy samochód poruszający się po drogach jest wyposażony w układ klimatyzacji, jego serwis wydaje się niezbędną usługą warsztatową. Warto jednak mieć świadomość tego, że wiąże się on także z pewnymi powinnościami, obowiązkami związanymi z normami bezpieczeństwa i ochroną klimatu. Stosowane w układach pojazdów czynniki chłodnicze traktowane są jako substancje szkodliwe dla środowiska.

– Środowisko regulacyjne związane z klimatyzacją samochodową, takie jak przepisy dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska, ciągle ulegają zmianom, co wymaga od serwisów stałego monitorowania i dostosowywania się do nowych wymogów. Niektóre substancje chłodnicze używane w starszych systemach klimatyzacji samochodowej mogą być szkodliwe dla środowiska. Serwisy muszą być dziś świadome tych zagrożeń i działać zgodnie z przepisami dotyczącymi bezpiecznego i odpowiedzialnego postępowania z takimi substancjami. W firmie zdajemy sobie sprawę z tych wyzwań i aktywnie wspieramy naszych partnerów, oferując dostęp do najnowszych produktów, technologii oraz szkoleń związanych z naprawą i serwisem klimatyzacji, tak aby minimalizować ryzyka związane z opisanymi powyżej czynnikami. Jestem przekonany, że dzięki wspólnym wysiłkom możemy nie tylko zaspokoić bieżące potrzeby rynku, ale również przyczynić się do jego dalszego rozwoju. Dlatego też w najbliższym okresie o klimatyzacji będziemy bardzo dużo mówić. – dodał Rafał Polewski z Inter Cars S.A.

W kolejnym artykule, który opublikujemy za tydzień, przedstawimy porównanie cen usług dotyczących serwisu układu klimatyzacji obowiązujących w małych i dużych miastach.

Metodologia badania

Badanie, na podstawie którego przygotowano artykuł, zostało przeprowadzone w formie wywiadu internetowego na panelu reprezentantów warsztatów samochodowych. Ogółem w badaniu udział wzięły 363 osoby, które reprezentowały niezależne warsztaty samochodowe.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 3 kwietnia 2024, 22:21 6 0

Co rozumiecie pod słowem serwis, a ile kosztuje teraz 100 g czynnika może byście podali, albo ile kosztuje butla gazu obecnie, bo z tego artykułu wynika, że za 150 zeta to mu podepną maszynę sprawdzą ciśnienia, szczelność, uzupełnią olej i dobiją np 300 g gazu.

Odpowiedz

Daniel Pękala, 3 kwietnia 2024, 23:33 4 0

W prawidłowym procesie "serwis" klimatyzacji pojazdu w skrócie polega na:
- odzyskaniu pozostałego czynnika z pojazdu (czynnik jest filtrowany przez urządzenie do obsługi układów AC)
- wytworzeniu podciśnienia w układzie pojazdu celem osuszenia układu z ewentualnej wilgoci (min.20 min)
- wprowadzeniu do układu pojazdu czystego czynnika w ilości podanej przez producenta pojazdu (z olejem w zależności od sytuacji).

Obecnie zbiornik gazu R134a (12kg) z legalnego źródła to koszt w granicach 2000-2500 zł/brutto w zależności od hurtowni. Cena czynnika chłodniczego zmienia się dość dynamicznie na rynku.

Odpowiedz

Anonim, 4 kwietnia 2024, 17:14 1 -2

Czy to wszystko kosztuje 150 złoty, bo w przyszłym tygodniu jadę na serwis klimatyzacji do warsztatu i nie chciałbym być oszukany

Odpowiedz

Warsztat, 9 kwietnia 2024, 7:54 1 0

Nie, podłączenie urządzenia kosztuję 100-200 zł, natomiast czynnik liczony jest jak jak towar dodatkowy w zależności od ilości, ok. 30-60 zł za 100g czynnika (tego co brakuję w układzie), czyli tak analogicznie jak wymiana oleju koszt 'wymiany' to 100-200 zł, a 1l oleju to 30-60 zł.

Odpowiedz

AlfonsPetarda, 4 kwietnia 2024, 10:01 5 0

Z perspektywy klienta powiem, że coś niskie te ceny za "serwis" klimatyzacji, tak jakby sprzed ponad ładnych 5 lat.

Odpowiedz

Policz lepiej, 5 kwietnia 2024, 6:34 2 -2

Co Ty gadasz ? Do tego dolicz cenę czynnika i vat.

Odpowiedz

AlfonsPetarda, 5 kwietnia 2024, 16:03 1 0

czyli dobrze policzyłem :)

Odpowiedz