7 pytań do Pawła Hańczewskiego z firmy Bosch

, 17 stycznia 2018, 9:25

Przedstawicielom firm zajmujących się produkcją i dystrybucją części zadaliśmy 7 krótkich pytań dotyczących podsumowania minionego roku oraz rynkowych trendów. Zaczynamy od wywiadu z Pawłem Hańczewskim – dyrektorem handlowym działu części samochodowych i wyposażenia warsztatowego Bosch.

Najważniejsze wydarzenia 2017 roku na polskim i międzynarodowym rynku części i napraw to…

Paweł Hańczewski: Od pewnego czasu obserwujemy coraz większą aktywność konsolidacyjną na europejskim niezależnym rynku motoryzacyjnym, mam tu na myśli działalność firm LKQ czy AAG. Rynek europejski został zakwalifikowany jako rozdrobniony i w ocenie inwestorów konsolidacja ma przynieść dodatkowe efekty synergii. Polska jako największy rynek w tej części Europy jest atrakcyjna i wpisuje się w tę strategię, stąd ubiegłoroczne zaangażowanie kapitałowe firm LKQ i AAG.

Fuzje i przejęcia na rynku dystrybucji i produkcji części w Europie w 2017 r. spowodują…

Fuzje i przejęcia oceniam jako najważniejsze wydarzenia, które miały miejsce w ubiegłym roku na polskim i europejskim rynku części samochodowych. Prognozy wskazują, że w 2018 roku czeka nas dalsza konsolidacja rynku polskiego. O ile stosunkowo łatwo uzyskać efekty synergii w procesie zakupowym, to o sukcesie będzie można mówić dopiero wtedy kiedy warsztaty odczują wartość dodaną z konsolidacji dystrybucji. A to może być znacznie trudniejsze do osiągnięcia.

Największym wyzwaniem dla naszej firmy na rok 2018 jest…

Dalszy rozwój sieci warsztatowych Bosch Car Serwis i Bosch Diesel Serwis, nie tylko pod względem ilościowym, ale przede wszystkim w kontekście podnoszenia standardów jakości obsługi oraz kompetencji technicznych. Bosch Car Serwis jest i ma pozostać realną alternatywą dla autoryzowanych sieci warsztatowych producentów samochodów. To wymaga nakładów z naszej strony jako operatora sieci, ale również zaangażowania właścicieli poszczególnych warsztatów skupionych pod naszym logo w proces ciągłego doskonalenia świadczonych usług.

W najbliższych latach na polskim rynku zmieni się…

Serwisy samochodowe będą wyceniały swoje usługi w sposób przejrzysty i umożliwiający inwestowanie w dalszy rozwój pracowników i ich samych. Klient ostateczny przyzwyczaja się do coraz wyższego standardu usług, z których korzysta regularnie i tego samego oczekuje w warsztacie samochodowym. Dlatego obsługa klienta będzie na pierwszym miejscu.

W ciągu najbliższych kilku lat warsztaty niezależne powinny…

inwestować w wykwalifikowanych pracowników i wyposażenie warsztatowe. Rynek pracy zmienił się diametralnie w ostatnich latach i dlatego metody pozyskiwania i utrzymywania pracownika powinny być do niego dostosowane. Mamy wiele pozytywnych przykładów w warsztatach sieci Bosch Car Serwis, których właściciele odpowiednio szybko zareagowali zapewniając swoim pracownikom właściwe zaplecze socjalne, szkolenia oraz przejrzyste zasady wynagradzania. Inną kwestią jest dostosowanie standardów obsługi do oczekiwań coraz młodszych klientów z pokolenia „y” czy „z”, którzy już od najmłodszych lat korzystali z urządzeń mobilnych takich jak smartfony. W  tym kontekście proces obsługi klienta i samej naprawy samochodu powinien być możliwie jak najbardziej zdygitalizowany.

Największy wpływ na rynek części w przyszłości będzie mieć…

telematyka, czyli zdalny dostęp do danych technicznych pojazdu dzięki którym serwisy autoryzowane mogą być w uprzywilejowanej pozycji względem serwisów niezależnych.

Produktem/grupą produktów/koncepcją/usługą, której poświęcimy wiele uwagi w 2018 roku jest…

oferta szkoleń technicznych oraz rozwój sieci Bosch Car Serwis. Obserwujemy duże zainteresowanie szkoleniami z nowych obszarów np. kalibracji czujników i kamer czy diagnozy przy wykorzystaniu funkcji „pass through” w testerach KTS.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Bartek, 18 stycznia 2018, 14:32 3 0

Tylko gdzie tych wykwalifikowanych pracowników szukać? Na rynku na 10 ofert pracy, warsztatów szukających mechaników, przypada 1 dostępny pracownik, który ma problem żeby klocki hamulcowe wymienić, a oczekiwania finansowe na poziomie mistrza serwisu z ASO.

Odpowiedz

Anonim, 20 marca 2018, 17:06 2 0

Panie Bartku, w pracownikow aby byli wykwalifikowani nalezy inwestowac a nie ich szukac. Moze czesto firmy szukaja tylko mlodych ludzi kiedy osoby w srednim wieku nie moga znalezc pracy? W obecnych czasach jest mile przeczytac taki artykul, kiedy wiekszosc europejskich marek samochodowych przezywa ogromny kryzys a zamontowana elektronika w samochodach ma czesto duzo do zyczenia. Zawsze na firme BOSCH moza bylo liczyc jesli chodzi o jakosc : pralek czy odkurzaczy. Na rynku automotive rowniez ... O profesjonalnosci nie wspone.

Odpowiedz