EGR najpowszechniejsze fakty i mity

, 30 czerwca 2016, 10:04

EGR to część wokół której narosło wiele popularnych mitów i opinii. Postanowiliśmy sprawdzić, które są prawdziwe, a które należy obalić.

EGR czyli zawór odpowiedzialny za recyrkulację spalin. Część została zaprojektowana w USA, w celu zmniejszenia ilości szkodliwych tlenków azotów. Całą tę grupę szkodliwych tlenków nazwano NOx. Tlenki azotu to grupa nieorganicznych związków chemicznych zbudowanych z tlenu i azotu. Tlenki te w niższej temperaturze nie wiążą się ze sobą. Wynalezienie EGR-u prowadziło do zmniejszania emisji szkodliwych tlenków od kliku do kilkudziesięciu procent, w zależności od sprawdzanej substancji. Choć często spotykamy się z opiniami, że EGR to jedynie wydziwianie ekologów, to badania jednoznacznie pokazują, że liczba szkdoliwych substancji wydostających się z wydechu rzeczywiście maleje.

.

Postanowiliśmy sprawdzić najpopularniejsze opinie powtarzane przez mechaników na temat tego podzespołu i zobaczyć jak one mają się do rzeczywistości.

1. EGR skraca żywotność silnika
Mechanicy zgodnie powtarzają, że EGR skraca żywotność silnika i niestety jest to PRAWDA. Recyrkulacja spalin, czyli powrót substancji, które nie uległy za pierwszym razem spaleniu, sprawia, że w komorze silnika powtórnie pojawiają niedopalone związki. W efekcie wewnątrz silnika zaczyna gromadzić się sadza i nagar. Nagar powstaje z niedopalonych cząstek paliwa i oleju, czyli raz już wyrzuconych do układu wydechowego związków.

 

2. EGR doprowadza spaliny do komory spalania w celu "dopalenia" niespalonych substancji
Jak działa EGR? Sprawia on, że część spalin wraca do komory spalania. MITEM jednak jest stwierdzenie, że dzieje się to po to, żeby jeszcze raz dopalić to, co nie zostało spalone. Spaliny wracają, aby wypełnić komorę i zmniejszyć ilość tlenu uczestniczącą w spalaniu. I choć "na chłopski rozum" mogłoby wydawać się, że powrót gorących spalin do komory powinien przekładać się na podniesienie temperatury, to jak można domyślić się z poprzedniego zdania, mniej tlenu oznacza niższą temperaturę w cylindrach, dzięki czemu tlen nie łączy się z azotem.

3.  EGR pracuje na okrągło

Jest to MIT. EGR powstał po to, żeby dało się sterować ilością powracających do silnika spalin. Wiadomo, że doprowadzenie dużej ilości spalin do komory spalania owocowałoby spadkiem mocy, a nawet dławieniem silnika, co mogło doprowadzić do gaśnięcia na niskich obrotach. EGR pozwala na powrót spalin tylko w w ściśle określonych okolicznościach, gdzieś w okolicach środkowego zakresu obrotów, gdy silnik nie jest zbytnio obciążony.

 

4. Zatkany EGR wystarczy przeczyścić

Jest to oczywiście MIT. Choć rzeczywiście najpopularniejszą przyczyną psującego się zaworu jest jego zapychanie się niedopalonymi drobinkami, to samo przeczyszczenie może nie pomóc. Czyszczenie EGR-u można stosować prewencyjnie, jeżeli nie chcemy aby popsuciu uległ sam zawór, jednak diagnozy zbyt często zapychającego zaworu należy szukać gdzie indziej. Bardzo możliwe, że zapychanie zaworu spowodowane jest nadmierną ilością oleju w komorze spalania lub wyeksploatowanym układem wtryskowym czy turbosprężarką.

5. EGR można zaślepić/zmodyfikować bezkarnie

Jest to MIT. Dlaczego nie można pozbyć się zaworu EGR? Po pierwsze pojazd nie przejdzie kontroli w SKP. Modyfikacje EGR-u mogą budzi wątpliwości diagnosty, który może odmówić "podbicia" przeglądu okresowego.

Po drugie eksperci zwracają uwagę, że usunięcie EGR-u powinno być związane z przeprogramowaniem komputera sterującego mieszanką. Samowolka przy wycinaniu zaworu może skutkować chociażby ciągłym komunikatem „check engine” na pulpicie kierowcy.

6. Źle pracujący EGR owocuje spadkiem mocy

Jest to PRAWDA. Pierwszym objawem, że EGR zaczyna się zatykać będzie zauważalny spadek mocy pojazdu lub dławienie silnika. Jest to bezpośredni wynik nieprzepuszczania przez zawór odpowiedniej ilości spalin do komory. Komora pozbawiona spalin nie jest wypełniona tak, jak spodziewa się tego komputer sterujący, co może przekładać się na niewłaściwą mieszankę.

Dowiedz się więcej

Montaż zaworu EGR w BMW
Montaż zaworu EGR w BMW

Elektromotoryczny zawór EGR (7.04493.17.0) może być montowany tylko pod napięciem, w przeciwnym razie podczas montażu może dojść do jego uszkodzenia. Przed montażem należy połączyć wtyk elektrycznego złącza wtykowego z wtyczką obudowy (1) zaworu EGR. Podłączyć do pojazdu odpowiedni tester silnika. Wybrać funkcję serwisową „Wymiana zaworu EGR“. Zawór EGR jest zasilany napięciem. Można to poznać po […]

Valeo wprowadza nowości i obniża ceny
Valeo wprowadza nowości i obniża ceny

Valeo wprowadziło do swojej oferty kolejne elementy do układu klimatyzacji w samochodach osobowych. Jednocześnie obniżono ceny na wybrane sprężarki, chłodnice oraz zawory EGR. Nowe referencje Osiem nowych referencji poszerzyło dostępność elementów układu klimatyzacji do samochodów osobowych. Dmuchawa przeznaczona jest do modeli z Grupy Volkswagena – SEAT Leon III, Skoda Octavia III i Volkswagen Golf VII; […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

romi, 2 lipca 2016, 18:43 7 -3

egr jest cichym mordercą silnika i bez dwóch zdań wpływa na żywotność silnika na szczęście są metody na ominięcie egr

Odpowiedz

Stefan, 7 lipca 2016, 23:45 10 -5

Artykuł był opublikowany kilka dni temu, więc szkoda czasu, aby z nim szerzej polemizować. Jego autor średnio zna się na tym co pisze. Przede wszystkim w każdym silniku jest tzw. wewnętrzna recyrkulacja spalin. Można nią sterować przez zmianę faz rozrządu. Po drugie recyrkulacja spalin w silnikach z zapłonem iskrowym (ZI) i w silnikach z zapłonem samoczynnym (ZS) to dwa różne zagadnienia. Pozbawienie nowoczesnego silnika ZS recyrkulacji splalinoznacza spadek momentu obrotowego silnika i tzw. stukowe spalanie paliwa (jest taki rodzaj spalania w silniku ZS!!) co powoduje wzrost głośności silnika. Jeśli silniki nie spala nadmiernych ilości oleju, a układ zasilania silnika jest sprawny (np. paliwo jest prawidłowo rozpylane przez wtryskiwacze) układ EGR nie wpływa ujemnie na stan techniczny silnika. Wbrew temu do pisze autor artykułu, zawrócenie części spalin powoduje, że zawarte w nich niespalone składniki spalin mogą się dopalić. To co pisze autor wynika częściowo z nieznajomości zjawiska tzw. wygaszania płomienia w komorze spalania oraz spalania w tzw. warstwie przyściennej. Dalej - ciepłe spaliny - szczególnie w silniku z zapłonem samoczynnym, nim schłodzą spaliny w trakcie procesu spalania, będą wspomagać parowanie kropelek paliwa z wtryśniętej strugi paliwa, tak by wokół kropli paliwa można utworzyć mieszankę, która się spali (samo paliwo jest niepalne!). To tak na szybko.
Stefan Myszkowski

Odpowiedz

Autonagar.pl, 9 lipca 2016, 23:09 3 -5

EGR można wodorować jak cały silnik usuwająć z niego nagar , kwestia prewencji , czekając na cheka to nie jest rozwiązaniem , chyba że lubimy wymianę części na nowe

Odpowiedz

Anonim, 12 września 2019, 0:21 0 0

Hehe dobre, wodorować EGR - jak nie ma on fizycznego połączenia w momencie spalania, jedynie na co ma wpływ wodorowanie to portfel :)
Do EGRa bez, myjki, pędzla, czy szczotki nie ma co podchodzic
Pozdrawiam

Odpowiedz

Aarwkk91, 6 grudnia 2018, 10:10 4 -1

Mój EGR jest całkowicie odłączony, komputer przesterowany i spokój.

Odpowiedz