Jak uniknąć błędów podczas wymiany pompy cieczy chłodzącej

, 11 maja 2016, 14:02

Producenci współczesnych samochodów zalecają, aby pompę cieczy chłodzącej wymieniać każdorazowo podczas wymiany układu rozrządu.

Sama czynność wymiany pompy jest dość prosta, ale o jakości tej usługi, a zarazem trwałości pompy decydują, jak to zazwyczaj bywa, detale. Niestety nawet doświadczeni mechanicy montując pompy popełniają mniej lub bardziej poważne błędy. Z powodu nieprawidłowości podczas montażu najczęściej uszkadza się uszczelnienie ślizgowe wirnika pompy, co powoduje wyciek płynu chłodniczego na zewnątrz.
 
Uszczelnienie ślizgowe pompy wody
Uszczelnienie wirnika pompy od dziesięcioleci wygląda podobnie, ale zmieniają się materiały używane do produkcji tych uszczelnień. Zasada działania uszczelnienia pozostała taka sama. Na wirniku pompy osadzony jest pierścień z bardzo twardego materiału ceramicznego, a w obudowie pompy umieszczony jest pierścień węglowy.
 
Jednak w starszych konstrukcjach, gdzie było dopuszczalne stosowanie wody, pierścień węglowy zawierał dużą domieszkę miękkiego grafitu, który jednocześnie smarował współpracujące powierzchnie pierścieni. Niestety rozwiązanie to nie było specjalnie trwałe. Pierścień grafitowy po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów po prostu się wycierał.
 
We współczesnych uszczelnieniach pomp pierścienie węglowe są wykonane z bardzo twardego materiału, nazywany przez niektóre firmy twardym karbonem.
Funkcję smarowania współpracujących elementów przejął płyn chłodniczy, który tworzy cieniutką warstwę filmu smarującego. Rozwiązanie to pozwala utrzymać szczelność pompy przez długie okresy, od zmiany do zmiany układu rozrządu.
 

Niestety to rozwiązanie nie jest pozbawione wad. Z powodu zapewnienia ciągłego smarowania uszczelnień pompy, bardzo niewielka ilość płynu chłodzącego musi penetrować szczelinę pomiędzy dwoma pierścieniami. W związku z tym nieustannie wypływa z niej bardzo mała ilość płynu. Jest ona na tyle mała, że zazwyczaj odparowuje jeszcze w pompie i nie widać wycieku.


Obecnie prawie wszyscy producenci pojazdów w instrukcjach serwisowych zwracają uwagę na to, że nawet widoczny wyciek niewielkiej ilości płynu chłodniczego z pompy nie jest wadą i nie może być podstawą do wymiany pompy na gwarancji. Za mały przyjmuje się taki wyciek, który jest widoczny, ale nie powoduje konieczności dolewania płynu chłodniczego przez kilka miesięcy.

Jak uniknąć uszkodzeń pierścieni ślizgowych uszczelniających wirnik pompy

  • Należy unikać nadmiernego kręcenia wirnikiem pompy przed zamontowaniem, oraz nadmiernego kręcenia silnikiem bez płynu chłodzącego. Praca uszczelnienia na sucho może prowadzić do tzw. wstępnego uszkodzenia pierścienia ślizgowego. Podczas gdy pierścienie uszczelniające trą o siebie bez smarowania płynem, powstają mikrouszkodzenia, które w późniejszym czasie mogą skutkować brakiem szczelności.
  • Przed zamontowaniem pompy należy sprawdzić czystość układu chłodzenia. Jeżeli na zdemontowanej pompie widzimy osady i oznak korozji, a układ jest zanieczyszczony, może to świadczyć o stosowaniu niewłaściwego płynu, płynu zbyt rozcieńczonego wodą, lub stosowaniu twardej wody do przygotowania płynu z koncentratu. W takim przypadku należy przed zalaniem układu nowym płynem wypłukać układ chłodzenia i dopiero wtedy zalać świeżym płynem. Zanieczyszczenia krążące w układzie mogą wpadać pomiędzy pierścienie ślizgowe uszczelnienia pompy i powodować ich szybsze zużycie.
  • Podczas montażu pompy nie smarujemy silikonem ani żadnym uszczelniaczem uszczelki pomiędzy pompą cieczy chłodzącej a blokiem silnika. Nadmierna ilość silikonu, która przedostanie się do układu chłodzenia, może przeniknąć do uszczelnień wirnika pompy i je uszkodzić. W przypadku pomp z uszczelką z materiału podobnego do tektury, firma Bosch zaleca posmarować tę uszczelkę niewielką ilością wazeliny lub innego smaru.
  • Układ chłodzenie należy zalać płynem zalecanym przez producenta pojazdu oraz o odpowiedniej gęstości. Jeżeli płyn robimy z koncentratu, należy być ostrożnym. Choć producenci koncentratów często zalecają stosowanie wody kranowej do rozcieńczania, trzeba pamiętać, że nie każda woda kranowa nadaje się do tego celu. Woda bardzo twarda ma dużą zawartość minerałów, między innymi wapnia i magnezu, co może prowadzić do wytrącania się osadów i zanieczyszczenia płynu, a w konsekwencji spowodować uszkodzenie pierścieni uszczelniających pompę wody. Zatem, jeżeli nie jesteśmy pewni co do twardości wody lub wiemy, że nasza woda jest twarda, należy do przygotowania płynu chłodniczego z koncentratu używać wody zdemineralizowanej. W żadnym wypadku nie wolno do tego celu stosować wody destylowanej, ponieważ po podgrzaniu zmienia ona swój odczyn pH z neutralnego na kwaśny. To zaś wpływa destrukcyjnie na wiele materiałów użytych w silniku, niszcząc uszczelki i powodując korozję stali.
  • W razie konieczności dolania płynu chłodzącego po nagrzaniu silnika, należy zawsze robić to na wyłączonym i ostudzonym silniku. Wlanie zimnego płynu podczas pracy gorącego silnika może doprowadzić do zoku termicznego i pęknięcia ceramicznego pierścienia uszczelniającego wirnik, a w konsekwencji nieszczelność tego zespołu.
  • Dla trwałości pompy cieczy chłodzącej ma zasadnicze znaczenie płyn, w którym ona pracuje. Dlatego też należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń producenta pojazdu dotyczących rodzaju płynu i okresów wymiany. Jeżeli warsztat stosuje wszystkie z powyższych zaleceń, pompy montowane przez niego powinny pracować bez najmniejszych problemów od zmiany do kolejnej zmiany układu rozrządu.
     

Dowiedz się więcej

Sezon klimatyzacyjny – zobacz, co nowego na rynku
Sezon klimatyzacyjny – zobacz, co nowego na rynku

Właśnie teraz, w pierwsze naprawdę ciepłe dni roku, większość kierowców przypomina sobie o stanie układu klimatyzacji w swoich pojazdach. Oznacza to większą liczbę klientów w warsztatach. Aby dobrze ich obsłużyć, warto zainwestować w sprzęt. Sprawdziliśmy, nowości w ofercie producentów i dystrybutorów. Na nowy sezon klimatyzacyjny Świstowski S.A. poleca całą linię produktów do klimatyzacji brytyjskiej firmy […]

Nowa jakość uszczelnień w pompach cieczy chłodzącej Boscha
Nowa jakość uszczelnień w pompach cieczy chłodzącej Boscha

Pompy cieczy chłodzącej oferowane wraz z zestawami rozrządu Boscha są wyposażane w nowy, trwalszy typ uszczelnień. Uszczelnienie ślizgowe pompy cieczy chłodzącej jest jedną z najważniejszych jej części. Od niej w dużej mierze zależy trwałość całego zespołu. Dlatego też firma Bosch zdecydowała się zastosować nowy wytrzymalszy materiał – węglik krzemu, który powoduje, że uszczelnienie jest mniej […]

Do czego służy urządzenie SMT 300 firmy Bosch?
Do czego służy urządzenie SMT 300 firmy Bosch?

W ofercie Bosch znajduje się urządzenie SMT 300, przeznaczone do wykorzystywania w warsztatach samochodowych. Narzędzie służy do wyszukiwania wycieków i nieszczelności w wielu układach występujących w pojeździe. SMT 300 nadaje się do badania w pojazdach szczelności każdego zamkniętego układu. Wielkość przecieku i jego lokalizacja mogą być ustalane w dwóch etapach. Wykrywacz może być stosowany do […]

Skracają czas naprawy i zapewniają długie bezawaryjne przebiegi samochodu
Skracają czas naprawy i zapewniają długie bezawaryjne przebiegi samochodu

Pompa cieczy chłodzącej sama w sobie nie jest główną częścią układu rozrządu, ale z racji na to że w większości przypadków jest ona napędzana paskiem rozrządu staje się jedną z najistotniejszych części zestawu części do wymiany układu rozrządu. Najczęściej to właśnie jakość pompy decyduje o jakości całego zestawu rozrządu. Bosch na w swojej ofercie zestawy […]

Konferencja roczna Grupy Bosch – 10 najważniejszych faktów
Konferencja roczna Grupy Bosch – 10 najważniejszych faktów

Pod koniec maja w Warszawie odbyła się konferencja, na której przedstawiono szczegółowe dane na temat działalności Grupy Bosch na polskim rynku. Ze wszystkich informacji wyłoniliśmy te najbardziej istotne, skupiając się szczególnie na dotyczących rynku motoryzacyjnego. 1. Rozwój poszczególnych sektorów koncernu Bosch był w 2015 roku bardzo zróżnicowany. Największy, 12-procentowy wzrost odnotował sektor Mobility Solutions, osiągając […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Wiesław, 12 maja 2016, 16:08 0 0

To bardzo interesujące. Zawsze smaruję silikonem i są pompy, które nigdy nie ciekną a są pompy, które ciekną. Może trochę realizmu a nie teorii wyssanej z palca.

Odpowiedz

Anonim, 25 czerwca 2016, 23:04 0 0

ciekawa jak zamontować bez silikonu w silnikach fiata

Odpowiedz