Światła LED IntelliLux w nowej Astrze

, 14 stycznia 2016, 15:32

W nowym Oplu Astra zadebiutował inteligentny system oświetlenia: matrycowe reflektory LED IntelliLux. To pierwsze takie rozwiązanie w samochodzie klasy kompaktowej, które umożliwia stałą jazdę na światłach drogowych poza obszarem zabudowanym bez oślepiania innych kierowców.

Matryca z 8 diodami

System IntelliLux LED® może emitować wiązki diodowego światła o zróżnicowanym kształcie. Pozwala na to zastosowanie 16 segmentów diodowych — po 8 z każdej strony pojazdu. Tryb świateł drogowych jest włączany po opuszczeniu obszaru zabudowanego, a następnie matryca automatycznie i nieustannie dostosowuje długość i kształt wiązki świetlnej do sytuacji na drodze. Na podstawie informacji z kamery zamontowanej z przodu pojazdu system rozpoznaje światła samochodów nadjeżdżających z przeciwka lub znajdujących się przed pojazdem i automatycznie wyłącza poszczególne moduły diodowe, które mogłyby oślepiać innych kierowców. Pozostała część drogi i jej otoczenie nadal są jasno oświetlone, tak jak przy włączonych światłach drogowych. Segmenty diodowe są automatycznie ponownie włączane, kiedy światła innych pojazdów znikną z pola widzenia kamery.

Kolejna zaleta systemu polega na wyeliminowaniu mechanicznego ruchu elementów reflektora. Poszczególne segmenty diodowe włączają się i wyłączają w zależności od sytuacji, pozwalając realizować dodatkowe funkcje.

Światła miejskie

Tryb miejski aktywuje się automatycznie w obecności innego światła w otoczeniu — na przykład w mieście — przy prędkości do 55 km/h. Szeroka i symetryczna wiązka świateł miejskich skutecznie oświetla ulice w terenie zabudowanym. Światła w tym trybie nie oślepiają innych użytkowników dróg na zatłoczonych ulicach.
Statyczne doświetlanie zakrętów

Na ostrych zakrętach lub przy zawracaniu, w zależności od kąta obrotu kierownicy lub włączenia kierunkowskazu i po uwzględnieniu prędkości pojazdu, włącza się dodatkowy lewy lub prawy reflektor, doświetlający drogę zgodnie z kierunkiem jazdy. Ta funkcja reflektorów jest aktywowana przy prędkości do 70 km/h. Światła odpowiedzialne za statyczne doświetlanie zakrętów pomagają także przy parkowaniu. Po włączeniu wstecznego biegu doświetlają one zaciemnione strefy wokół pojazdu.

Światła pozamiejskie

W trybie świateł pozamiejskich reflektory oświetlają drogę i pobocza po obu jej stronach jaśniejszą i szerszą wiązką, natomiast dłuższa wiązka jest kierowana na strefę przed pojazdem — ale w taki sposób, aby nie oślepiać kierowców w samochodach nadjeżdżających z przeciwka. Segmenty matrycy są aktywowane po przekroczeniu 55 km/h.
Światła autostradowe

Oprócz wielu automatycznych ustawień świateł mijania i świateł drogowych matrycowe reflektory LED IntelliLux oferują także tryb autostradowy. Powyżej 105 km/h poszczególne segmenty matrycy po lewej stronie są wyłączane, aby nie oślepiać kierowców wyprzedzanych lub mijanych samochodów. Nowy system oświetlenia sam potrafi rozpoznać, bez nawigacji, czy samochód znajduje się w obszarze zabudowanym czy na autostradzie.

Tryb samoczynnego wyłączania

Z chwilą zatrzymania silnika, na przykład na światłach przed skrzyżowaniem, tryb miejski jest częściowo wyłączany. To tryb energooszczędny, w którym siła świecenia segmentów matrycy jest o 50 procent niższa w porównaniu ze światłami drogowymi. Reflektory ponownie zaczynają świecić pełną mocą z chwilą uruchomienia silnika.

Tryb turystyczny

Tryb turystyczny włącza się w menu personalizacji. W tym trybie można ustawić światła do jazdy w ruchu lewo- lub prawostronnym. Reflektory zapewniają więc doskonałe oświetlenie drogi w każdej sytuacji, bez oślepiania innych kierowców i w każdym kraju, do którego wybierze się kierowca Astry. (Fot. Opel)
 

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Waldek, 24 lutego 2016, 18:32 0 0

A co z pieszymi i rowerzystami poruszającymi się poza terenem zabudowanym nieoświetlonymi poboczami ??? Im walimy po "gałach" . przecież oślepiony pieszy czy biedny rowerzysta może władować się na jezdnię. I długo po przejechaniu takiego cudu techniki nic nie będzie widział. !?!?!? I to jest bezpieczeństwo - nie dziękuję. Waldek

Odpowiedz

ss, 9 marca 2016, 18:01 0 0

Dokładnie szukałem jakiś informacji na ten temat, dziwnie przemilczany temat :)
Po prostu trzeba wyłączyć system, a jak już się go wyłączy to już nie jest automatycznym systemem:)
Zostają tylko autostrady i trasy szybkiego ruchu na których raczej mało się może wydarzyć w porównaniu ze zwykłą drogą lokalną czy powiatową.

Odpowiedz