Osiągnięcia w 125-letniej historii firmy Dunlop

, 14 stycznia 2014, 10:47

W 2013 roku firma Dunlop obchodziła swoje 125-lecie. Założyciel przedsiębiorstwa – John Boyd Dunlop – zapewne nie przypuszczał, że tworząc w 1888 roku pierwszą oponę pneumatyczną, zrobił pierwszy krok na drodze rozwoju światowej motoryzacji.

Z biegiem lat wynalazek brytyjskiego weterynarza stał się podstawowym wyposażeniem nie tylko samochodów, motocykli i rowerów, ale i wielu innych pojazdów: autobusów, pojazdów ciężarowych, rolniczych, a nawet samolotów. Dunlop oferował także materace, buty sportowe, piłki golfowe i tenisowe czy rakiety do tenisa. Natomiast podczas II wojny światowej produkował kuloodporne ogumienie na potrzeby armii.

Przełomowe rozwiązania

Firma ma na swoim koncie rozwiązania, które na zawsze zmieniły branżę oponiarską – jak np. odkrycie przez dział techniczny Dunlopa zjawiska aquaplaningu w 1962 r. na nowym torze do testów na terenie fabryki Fort Dunlop w Wielkiej Brytanii.

Dunlop miał także swój wkład w opracowanie hamulców tarczowych jako skuteczniejszej alternatywy dla hamulców bębnowych.

Z kolei w latach 70. XX wieku Dunlop stworzył pionierską konstrukcję bezpiecznej opony RunOnFlat – coraz bardziej popularnego rozwiązania, które pozwala na jazdę z przebitą oponą przez pewien czas, nawet po znacznej utracie powietrza.

Sportowe triumfy Dunlopa

Jedną z najważniejszych decyzji w historii firmy był mariaż Dunlopa z motosportem. Początek tej wspaniałej przygody to 1902 r., gdy jadący na oponach Dunlop Marcel Renault zwyciężył w wyścigu Paryż-Wiedeń na dystansie 990 km. Ponad 110-letnia historia Dunlopa w wyścigach obfitowała nie tylko w zwycięstwa, ale i prestiżowe wyróżnienia, takie jak nazwanie jednego z zakrętów na torze w Le Mans ‘Łukiem Dunlop’ oraz wybudowanie w 1932 r. półkolistego mostka z logo Dunlopa.

Dunlop jest związany z wyścigiem 24h Le Mans od samego początku, czyli od 1923 r. Marka dostarcza opony także zawodnikom startującym w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring, uchodzącym za największy i najtrudniejszy wyścig na świecie. Natomiast od 2006 r. przy udziale Dunlopa rośnie w siłę kolejny wyścig dwudziestoczterogodzinny – Dunlop 24H Dubaj. Dla wielu miłośników sportów samochodowych wyścigowy rok zaczyna się właśnie w Dubaju, gdzie potężne maszyny przystępują do maratońskiej rywalizacji w kilku kategoriach.

Motosport to także rajdy samochodowe, z prestiżowym Rajdem Monte Carlo na czele. W 1911 r. odbyła się jego pierwsza edycja, a zarazem rozpoczęła się rajdowa przygoda Dunlopa.

Zasada i nie tylko

Na Dunlopach swoje największe sukcesy odnosił też 11-krotny mistrz Polski i 3-krotny mistrz Europy – Sobiesław Zasada. W swojej książce „Samochód, rajd, przygoda” tak wspominał pierwszy sezon współpracy z brytyjską firmą: „W tym roku pojechaliśmy na innych oponach – Dunlop SP z przodu i Dunlop Weathermaster z tyłu. Te drugie to właściwie opony śniegowe, terenowe, które zdały w pełni egzamin. Dowodem były tylko 3 defekty: dwa z powodu gwoździ.”

Firma była obecna nad Wisłą już od 1928 roku. W jej ofercie były nie tylko opony i dętki do samochodów osobowych i ciężarowych, ale także do motocykli oraz autobusów oraz akcesoria dla warsztatów wulkanizacyjnych. Przy siedzibie Dunlopa powstał również sklep firmy Macinlop oferujący akcesoria potrzebne do gry w tenisa.

Rekordy Dunlopa

Historia Dunlopa to także bicie kolejnych rekordów. W 1927 r. Malcolm Campbell, za kierownicą Blue Birda na oponach Dunlop o specjalnej konstrukcji, pobił światowy rekord prędkości, osiągając 279,81 km/h. Opony tej samej marki zamontowano w bolidzie Mystery, którym w ww. roku Henry Segrave osiągnął 327,97 km/h.

Kolejne rekordy przy udziale Dunlopa wynosiły 445,472 km/h, 484,598 km/h (oba w 1935 r.), 634 km/h (rekord z 1947 r., który przetrwał 25 lat), czy 1047,49 km/h (1983 r. na kołach wykonanych w Dunlop Aviation – lotniczym oddziale firmy Dunlop, produkującym obręcze i opony do samolotów). Ostatni światowy rekord prędkości na kołach skonstruowanych przez Dunlopa został ustanowiony 15 października 1997 r. w Black Rock Desert i wyniósł 1228 km/h.

Więcej informacji na temat Dunlopa można znaleźć na stronie www.dunlop.pl oraz www.motorsport.dunlop.eu.
 

Dowiedz się więcej

Mercedes-AMG znów wybiera Dunlopa
Mercedes-AMG znów wybiera Dunlopa

Opona Dunlop Sport Maxx będzie montowana jako oryginalne wyposażenie w Mercedesie CLA 45 AMG. Nowy model będzie poruszał się na oponach 235/35Z R19 91Y XL MO zaprojektowanych specjalnie dla niego. Turbodoładowany silnik nowego Mercedesa dysponuje mocą 360 KM i maksymalnym momentem obrotowym 450 Nm. Tym samym jest najmocniejszą czterocylindrową jednostką napędową w seryjnej produkcji na […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!