Łożyska i piasty kół
Yeti jest pierwszym seryjnie produkowanym modelem Škody typu SUV (ang. Sport Utility Vehicle, samochód sportowo-użytkowy). Konstrukcja układu zawieszenia Škody Yeti bazuje na koncernowej platformie podłogowej PQ35 zastosowanej także w Nowej Octavii. W przedniej osi zastosowano wypróbowane rozwiązanie wykorzystujące niezależne kolumny McPherson ze sprężynami śrubowymi, ramą pomocniczą i dolnymi wahaczami trójkątnymi. Yeti ma wielowahaczową oś tylną, […]
Kamasa Tools przedstawia nowy produkt – wózek na narzędzia K 7609, stworzony z myślą o potrzebach serwisów samochodowych i mechanicznych. K 7609 posiada ergonomiczną budowę. Zawiera metalowy uchwyt i kółka z możliwością zabezpieczenia, co pozwala na jego sprawne przesuwanie. Dzięki temu doskonale nadaje się do wykorzystania w różnych częściach warsztatu jako ruchome, a przy tym […]
Problem: bicie tarcz Aby tarcze hamulcowe prawidłowo funkcjonowały i nie ulegały przedwczesnym awariom należy przestrzegać pewnych zasad podczas ich montażu. Często usterki na peryferiach pojazdu prowadzą do nierównomiernego zużycia tarcz czy wymyć, które prowadzą do bicia kierownicy. Przedstawiamy 8 wskazówek, które sprawią, że hamulce będą działały prawidłowo i nie będzie występował problem bicia. 1. Koło/Opony […]
Przy wyborze koła pasowego należy kierować się technologią stosowaną przez producenta pojazdu. Ważne jest, aby wewnętrzna struktura koła pasowego odpowiednio rozkładała powstające drgania silnika – tylko tak może je wyrównać i zapobiec przenoszeniu drgań na układ napędu pasowego. Najczęściej stosowanymi konstrukcjami są koła pasowe i koła pasowe dwumasowe z tłumikami drgań skrętnych. Koło zapewnia łatwą […]
Opisana poniżej procedura wymiany sprzęgła oraz dwumasowego koła zamachowego (DMF) w samochodzie osobowym klasy wyższej średniej, powstała w oparciu o konkretny przykład – Mercedesa E220 CDI. Wiele z przedstawionych czynności, ich kolejność oraz ogólne zasady serwisowania ww. części, pozostają niezmienne zarówno dla innych modeli tej marki, jak również dla wielu innych pojazdów osobowych. Omawiany pojazd: […]
Koło London Eye obchodzące dziesięciolecie działania, wykorzystuje sferyczne łożyska wałeczkowe i sferyczne łożyska ślizgowe marki FAG. Londyńskie koło widokowe, zbudowane z około 1 500 ton stali, obraca się przy pomocy dwóch dwurzędowych, promieniowych sferycznych łożysk wałeczkowych marki FAG, zamocowanych jako kombinacja łożyska stałego i ruchomego w piaście koła widokowego. Łożysko stałe, o zewnętrznej średnicy 2,66 […]
Grupa Schaeffler i Porsche wspólnie stworzyły CO2ncept‑10% – pojazd, który dzięki zastosowaniu podzespołów redukujących tarcie i straty energii zmniejszył zużycie paliwa w cyklu NEDC o 10 proc. Zastosowanie nowoczesnych łożysk oraz zastąpienie układów hydraulicznych elektrycznymi pozwoliło znacznie zmniejszyć straty energii. Kongresie ATZ/MTZ o temacie przewodnim „Redukcja tarcia w mechanizmie napędowym”, który odbył się w dniach […]
Montaż sprzęgła samonastawnego (SAC) wymaga specjalnego narzędzia. Nieprawidłowe przeprowadzenie czynności montażu i demontażu może zakończyć się uszkodzeniem docisku i awarią sprzęgła. Opisujemy, jak powinno się przeprowadzić te czynności. By sprzęgło samonastawne SAC zostało zamontowane prawidłowo, zalecane jest stosowanie specjalnego narzędzia, które umożliwia wstępne naprężenie docisku zabezpieczając pierścień regulacyjny przed przesunięciem. Narzędzie przedstawiono na poniższych ilustracjach. […]
Uszkodzenie napędu w silnikach 1.8 16V oznaczonych kodami 4G93, B4184SJ, B4184SM na ogół jest spowodowane niewłaściwym ustawieniem napinacza. Pomimo, że układ ten wyposażony jest w napinacz automatyczny nadal musi być poprawnie ustawiony. Ścisłe przestrzeganie procedur montażowych może zapobiec powstaniu kosztownej awarii silnika. Rysunek pierwszy pokazuje przebieg paska na tym silniku z poprawnym umiejscowieniem znaków rozrządu. […]
Właściwa jakość oraz odpowiedni montaż elementów gumowo-metalowych w samochodzie decydują dziś o komforcie i bezpieczeństwie kierowcy, pasażerów i ładunku. Guma znajduje powszechne zastosowanie dzięki swojej najważniejszej właściwości – wysokiej zdolności do tłumienia drgań. Żeby wykorzystać najlepiej tę właściwość, od wielu lat laboratoria Lemförder pracują nad najlepszymi mieszankami o najlepszych własnościach tłumiących. Obecnie elementy metalowo gumowe […]