Łożyska amortyzatora SWAG a stabilność pojazdu

7 lutego 2011, 0:00

Łożysko amortyzatora służy do resorowania oraz tłumienia drgań samochodu. Jako górny punkt obrotowy kolumny amortyzatora łączy ono amortyzator z karoserią i ma wpływ na precyzyjne utrzymanie wartości regulacyjnych osi przedniej/odnoszących się do nachylenia koła oraz pochylenia sworznia.

Obroty i tłumienie pod stałym obciążeniem
Łożysko amortyzatora ogranicza skok amortyzatora i musi przyjąć na krótkim odcinku duże obciążenia. Na skutek rozmaitych obciążeń (ściskanie i rozciąganie) (rys.1), nasilających się pod wpływem złych warunków drogowych, części te zużywają się aż do braku całkowitej przydatności. Po 20 000 km należy łożysko amortyzatora skontrolować, po 100 000 km należy je wymienić!

Konstrukcja i materiał: ściśle wg norm OE!

W przypadku nowoczesnych pojazdów łożysko amortyzatora składa się z elementu gumowo-metalowego, który jest bardzo stabilny a jednocześnie odkształcalny. W przypadku komponentu gumowego o jakości decyduje twardość wg skali Shore’a. Łożyska amortyzatora ściśle odpowiadają – pod względem konstrukcji i materiału – wymaganiom OE. Łożysko kulkowe, będące elementem łożyska amortyzatora, umożliwia ruch obrotowy kolumny amortyzatora w stosunku do karoserii. SWAG oferuje oba komponenty – łożysko gumowo-metalowe oraz łożysko kulkowe – oddzielnie a także jako wygodne do wymiany zestawy naprawcze (rys 2: SWAG Professional SWAG nr. 3292 2502)


Wiek i zużycie – zagrożenie bezpieczeństwa
Jeżeli części gumowo-metalowe starzeją się, materiał kruszy się i tworzą się rysy. Proces ten nasila się na skutek wahań temperatur i zanieczyszczeń pochodzących wskutek zaolejenia. Elementy gumowe łożyska amortyzatora stają się „miękkie” i nie mogą tłumić drgań w pełnym zakresie. Niepożądane efekty pracy zużytego łożyska to wibracje kierownicy, stuki, nadmierne przechyły w czasie jazdy na łuku, przedwczesne zużycie opon (zdarcie bieżnika) a także uszkodzenia układu ABS.

Zużyte łożyska mają poza tym niekorzystny wpływ na geometrię osi . Odnosi się to do wartości regulacyjnych osi przedniej (rys 3+4), czego efektem jest konieczność stałych korekt toru jazdy. Ponadto zużyte łożysko amortyzatora powoduje opór tarcia, przez co niezbędna siła kierowania może się zwiększyć do 20%. Krótszy jest też okres żywotności następujących części:
– amortyzatorów

– opon
– sprężyn
– drążków kierowniczych
– końcówek drążka kierowniczego

Nie działaj połowicznie

Z uwagi na wymienione aspekty nie tylko komfortu jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwa, łożyska amortyzatora powinny być sprawdzane podczas okresowych przeglądów i w razie potrzeby koniecznie wymieniane.

Szczególnie przy wymianie amortyzatorów zalecane jest dokładne sprawdzenie łożysk i ich ewentualna wymiana. Ponieważ niezbędne czynności są zasadniczo takie same jak w przypadku wymiany amortyzatorów, zaleca się wymianę przy tej okazji także łożysk, co nie stwarza dodatkowych kosztów robocizny.

Małe części o dużym znaczeniu

Osłony amortyzatora, odboje amortyzatora i gumowe mocowania amortyzatora są ukrytymi elementami podwozia i są często niedoceniane. Wszystko, co powiedziano na temat łożysk amortyzatora dotyczy również tzw. odbojów. Ich zużycie powoduje również zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy. Każda dziura w jezdni, każda fałda nawierzchni i każdy krawężnik obciążają mikrokomórkową piankę odboju amortyzatora. Gumowe mocowania amortyzatora mają pochłaniać wibracje pochodzące od nawierzchni. Jeżeli z czasem guma staje się mniej elastyczna, wibracje nasilają się i są odczuwalne wewnątrz samochodu.


Zakres oferty

Dział Marketingu firmy SWAG dba o bieżące poszerzanie linii programowej, dotyczącej łożysk amortyzatora. Przykład: dla 300 najczęściej sprzedawanych w Niemczech samochodów SWAG oferuje pokrycie w wysokości 82%, w przypadku 100 najlepiej sprzedawanych samochodów, SWAG dostarcza nawet 91% łożysk amortyzatora. W roku 2011 SWAG będzie w dalszym ciągu poszerzał tę linię programową dla samochodów azjatyckich.

Jeden partner – jedna marka: od wielu lat profesjonaliści z branży samochodowej mają zaufanie do części zamiennych firmy SWAG. Więcej informacji, nasz program dotyczący części podwozia oraz wyszukiwarkę części w trybie online znajdziecie Państwo pod adresem

www.swag.de

Przygotowała firma SWAG

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 13 lipca 2012, 18:25 0 0

Bardzo piękny opis wielu ludziom na pewno pomoże mi pomógł i to bardzo dzięki niemu znalazłem usterkę mojego samochodu na pewno udam się do sklepu i kupię łożyska waszej firmy

Odpowiedz

Anonim, 27 sierpnia 2013, 12:50 0 0

z racji że jestem swag muszę kupić Wasze części!

Odpowiedz