Mniejsze straty energii, większe oszczędności

5 marca 2010, 0:00

Grupa Schaeffler i Porsche wspólnie stworzyły CO2ncept‑10% – pojazd, który dzięki zastosowaniu podzespołów redukujących tarcie i straty energii zmniejszył zużycie paliwa w cyklu NEDC o 10 proc. Zastosowanie nowoczesnych łożysk oraz zastąpienie układów hydraulicznych elektrycznymi pozwoliło znacznie zmniejszyć straty energii.

Kongresie ATZ/MTZ o temacie przewodnim „Redukcja tarcia w mechanizmie napędowym”, który odbył się w dniach 9–10 grudnia w Esslingen zaprezentowano CO2ncept‑10% – pojazd opracowany przez firmę Porsche i Grupę Schaeffler, w którym zastosowano zoptymalizowane podzespoły w celu uzyskania redukcji zużycia paliwa i emisji CO2 o 10 proc. W Porsche Cayenne z silnikiem V8 znalazł się nowy układ sterowania zaworami, elementy mechanizmu rozrządu zaworowego, dwurzędowe skośne łożyska kulkowe w dyferencjałach oraz zmodyfikowane podwozie.

Największy spadek zużycia paliwa dała modyfikacja silnika – 4,1 proc. W układzie sterowania zaworami VarioCam Plus zastąpiono hydrauliczne regulatory faz rozrządu regulatorami elektromechanicznymi i zastosowano zoptymalizowane popychacze przełączane po stronie wlotu. Kolejne 1,7 proc. oszczędności paliwa dało zminimalizowanie strat wynikających z tarcia poprzez międzysystemową optymalizację elementów mechanizmu rozrządu zaworowego, napędu paskowego i napędu łańcuchowego. Dwurzędowe skośne łożyska kulkowe zamontowane w mechanizmach różnicowych przedniej i tylnej osi wygenerowały kolejne 1,1 proc. oszczędności paliwa. Łożyska TwinTandem zastąpiły poprzednio stosowane łożyska toczne, zmniejszając znacznie opory tarcia w porównaniu z aktualnie produkowanymi konwencjonalnymi przekładniami. Uzyskana redukcja wynosi 35 proc. w przekładni osi przedniej i 42 w przekładni osi tylnej.

Zużycie paliwa udało się także zmniejszyć przez modyfikację podwozia. Zastąpienie hydraulicznego stabilizatora rolkowego odpowiednikiem sterowanym elektromechanicznie i użycie gładko toczących się łożysk koła przyniosło zmniejszenie zużycia paliwa o 3,2 proc.

– „Podobnie jak w przypadku regulatorów faz rozrządu, elementy sterowane elektrycznie mają tak ważny wkład w redukcję, gdyż zużywają one energię tylko wtedy, gdy wymagane jest ich działanie” – wyjaśnia dr Robert Plank, Kierownik Inżynierii Korporacyjnej w Grupie Schaeffler – „W systemach sterowanych hydraulicznie pompy muszą stale utrzymywać ciśnienie, co skutkuje o wiele wyższym zapotrzebowaniem na energię. Ten projekt to dobry przykład udanej współpracy producentów samochodów i dostawców. Współpraca ta pozwala skrócić czas opracowywania produktów i uniknąć masowych redundancji oraz przyczynia się w istotnym stopniu do zwiększenia konkurencyjności. Dla nas CO2ncept‑10% to imponujący dowód potencjału ciągłej optymalizacji, związanego również ściśle z masową produkcją.” – dodał Plank.

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!