Łożyska w kole London Eye dziełem FAG

14 kwietnia 2010, 0:00

Koło London Eye obchodzące dziesięciolecie działania, wykorzystuje sferyczne łożyska wałeczkowe i sferyczne łożyska ślizgowe marki FAG. Londyńskie koło widokowe, zbudowane z około 1 500 ton stali, obraca się przy pomocy dwóch dwurzędowych, promieniowych sferycznych łożysk wałeczkowych marki FAG, zamocowanych jako kombinacja łożyska stałego i ruchomego w piaście koła widokowego. Łożysko stałe, o zewnętrznej średnicy 2,66 metra, waży 6,3 tony i jest osadzone trwale na wale. Łożysko ruchome, o zewnętrznej średnicy 2,62 metra i wadze 5,2 tony, może poruszać się na wale w przód i w tył w celu skompensowania rozszerzania cieplnego. Sferyczne łożyska wałeczkowe mają znamionowy okres użyteczności przekraczający 50 lat.

Słynne Koło Millenijne obraca się już od dziesięciu lat w Londynie. Stało się ono jedną z największych atrakcji turystycznych i nowoczesnym punktem orientacyjnym stolicy Wielkiej Brytanii. Koło obserwacyjne było pierwotnie planowane jedynie jako tymczasowa atrakcja na kilka lat. Odniosło ono jednak nieoczekiwany sukces, przewożąc ponad 36 milionów pasażerów, co sprawiło, że po zakończeniu pierwszej dekady koło działa nadal.

Doświadczeni specjaliści z serwisowej spółki zależnej FAG Industrial Services przeprowadzają regularne kontrole w celu zapewnienia bezusterkowego i niezawodnego funkcjonowania łożyska. Endoskopowe kontrole bieżni i elementów tocznych umożliwiają wczesne wykrywanie wszelkich uszkodzeń. Regularnie pobiera się próbki smaru i bada je pod kątem występowania cząsteczek metalu i ścierania.

Jeśli jednak w jakimś momencie w przyszłości konieczne byłoby rozebranie łożysk, to inżynierowie firmy Schaeffler wymyślili już sprytne rozwiązanie – ponieważ łożysko ruchome ma większy otwór (2,1 metra) niż łożysko stałe (2,04 metra), to można je “przeciągnąć” nad gniazdem łożyska osadzającego. Oba łożyska można rozmontować z jednej strony. Rozmontowanie wykonane zostałoby od strony rzeki, gdyż koło widokowe posiada podporę jedynie od strony brzegu. Łatwy dostęp pozwoli zaoszczędzić czasu i kosztów.

Oprócz centralnych podpór łożyskowych piasty koła, koło London Eye utrzymywane jest w pozycji stojącej przez duże sferyczne łożyska ślizgowe marki ELGES firmy Schaeffler. Podczas montażu koła, te duże sferyczne łożyska ślizgowe umożliwiły przeniesienie koła z jego poziomej pozycji montażowej przez Tamizę do jego końcowej pozycji pionowej. Od tego czasu, łożyska musiały kompensować na przykład mikroruchy powodowane przez wiatr, które w przeciwnym razie oddziaływałyby na stosunkowo sztywną stalową konstrukcję koła.

Wysokie na 135 metrów Koło Millenijne było przez długi czas największą konstrukcją tego typu na świecie. Budowane są już jednak większe projekty, na przykład w Pekinie. Dział Przemysłowy Grupy Schaeffler dostarczył już sferyczne łożyska wałeczkowe dla piast „Koła Pekińskiego”. Przy całkowitej wysokości tego koła równej 208 metrów, łożyska także przechodzą w inny wymiar: oba sferyczne łożyska wałeczkowe marki FAG mają zewnętrzną średnicę równą 3,2 metra, otwór o wielkości 2,6 metra i szerokość pierścienia równą 630 milimetrów. Całkowita waga każdego z łożysk wynosi ponad jedenaście ton. Nigdy przedtem nie produkowano sferycznych łożysk wałeczkowych o takich wymiarach i spełniających takie wymagania.

Dział Przemysłowy Grupy Schaeffler dostarcza rozwiązań w zakresie łożysk tocznych i ślizgowych oraz technologii napędu liniowego i bezpośredniego pod markami INA i FAG dla około 60 różnych sektorów przemysłowych za pośrednictwem swojej światowej organizacji zapewniającej lokalizację bliską do rynku oraz usługi wsparcia aplikacji. Oferowana gama produktów obejmuje ponad 225.000 pozycji, od miniaturowych łożysk o szerokości zaledwie kilku milimetrów, np. do wierteł dentystycznych, do wielkich łożysk o zewnętrznej średnicy wynoszącej wiele metrów, np. do turbin wiatrowych.

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!