W środowisku zawodowych mechaników pojawiają się głosy niezadowolenia spowodowanego niskim poziomem wiedzy absolwentów szkół samochodowych. Nauczyciele przedmiotów technicznych w szkołach samochodowych od lat mierzą się z galopującym rozwojem technologii stosowanych w motoryzacji. Oczywistym jest, że aby skutecznie wdrażać wiedzę dotyczącą nowych technologii niezbędne jest regularne szkolenie. Jaka jest oferta szkoleń dla nauczycieli? Jak nauczyciele oceniają swoją wiedzę techniczną? Na te pytania odpowiadają wyniki ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli szkół motoryzacyjnych.
Samoocena nauczycieli samochodówek
Nauczyciele poproszeni o określenie swojej wiedzy dotyczącej obecnych rozwiązań technicznych, wykorzystywanych w nowoczesnych samochodach, w skali do 1 do 10 (gdzie jeden to niski poziom wiedzy a 10 to wysoki poziom wiedzy), średnio ocenili ją na 7.3, co zdecydowanie nie jest złym wynikiem. Skąd więc negatywne opinie? Pamiętajmy, że mniejszości słychać najgłośniej. Bez wątpienia są szkoły o niższym standardzie, czy uczniowie, którzy nie przykładają się do nauki. Nie powinno się jednak na tej podstawie oceniać całokształtu polskiego szkolnictwa samochodowego. Istotny jest fakt, że prawie 80% nauczycieli ocenia swoją wiedzę na 7 lub wyżej a zaledwie 1/5 nauczycieli ocenia swoją znajomość nowych technologii przeciętnie lub gorzej.
Czy nauczyciele wykorzystują wiedzę zdobytą podczas szkoleń?
Z naszej ankiety wynika, że niemal 3/4 ankietowanych nauczycieli uczestniczyło w szkoleniu technicznym w przeciągu ostatniego roku, a ponad 80% planuje wziąć udział w takim szkoleniu.
Warto jednak także zaznaczyć, że co piąty nauczyciel ostatni raz wziął udział w szkoleniu ponad dwa lata temu, a kilkanaście procent pytanych nauczycieli nie planuje brać udziału w szkoleniach w najbliższej przyszłości. Być może to właśnie ta grupa to wspomniana wyżej mniejszość, stanowiąca powód dla negatywnych komentarzy na temat poziomu wiedzy i przygotowania uczniów, które można usłyszeć w branży.
– Branża motoryzacyjna jest jedną z najbardziej innowacyjnych, to sprawia, że nauczyciele przedmiotów zawodowych należą do najbardziej aktywnej grupy nauczycieli, stale podnoszącej swoje kwalifikacje zawodowe. Są otwarci na nowości techniczne, a zdobytą na szkoleniach wiedzę wykorzystują na zajęciach z młodzieżą. Oczywiście ma to pozytywny wpływ na motywację uczniów do nauki i podniesienie efektów kształcenia. Taka motywacja jest niezbędna dla uczniów w tak wymagającej branży, jaką jest szeroko rozumiana motoryzacja. – mówi Justyna Figołuszka, Dyrektor PZS nr 1 w Pszczynie
Uczestnictwo w szkoleniach jest bardzo istotne, jednak ważniejsza jest możliwość i chęci do wykorzystania zdobytej wiedzy. I tu na szczęście dane są pozytywne, ponieważ prawie każdy nauczyciel biorący udział w szkoleniach przekazał zdobytą wiedzę uczniom. Nauczyciele, którzy nie mieli jeszcze okazji podzielić się zdobytą wiedzą, wskazali kilka powodów takiego stanu rzeczy. Są one następujące:
- Braki w wyposażeniu szkolnego warsztatu
- Zajęcia na dany temat są zaplanowane w przyszłości
- Uczniowie nie są zainteresowani tematyką
- Wiedza zdobyta w trakcie szkolenia jest nieprzydatna
Zapraszamy do sprawdzenia się w Treningu Wiedzy MotoFocusa. Czy Twoja wiedza w obszarze technologii stosowanych w motoryzacji faktycznie jest tak obszerna jak Ci się wydaje?
Za mało szkoleń dotyczących nowoczesnych technologii motoryzacyjnych?
Nauczyciele zapytani o zadowolenie z oferty szkoleń dzielą się na dwie grupy, co ciekawe, grupy te są prawie równe. Ważne jest na pewno także to, że zdecydowana większość ankietowanych nie była ani zawiedziona ani zachwycona dostępną obecnie ofertą szkoleń.
Oferta szkoleń przeznaczona dla młodych nauczycieli samochodówek pracujących w dobrze wyposażonych szkołach?
Z przedstawionego poniżej wykresu łatwo można wyciągnąć taki wniosek. Nauczyciele ze stażem pracy poniżej 5 lat, a także nauczyciele pracujący w dobrze wyposażonych szkołach są bardziej zadowoleni z dostępnych szkoleń. Zwrócić należy uwagę, że niekoniecznie są to te same osoby. Jeśli spojrzymy na staż pracy, zauważyć można fakt, że najmniej zadowoloną z oferty szkoleń grupą są nauczyciele o stażu pracy od 5 do 15 lat. W naszej opinii może to wynikać z ich wysokich oczekiwań, a także dużego zaangażowania w przekazywanie wartościowej wiedzy.
W następnym wykresie porównamy z kolei poziom wyposażenia szkoły z ofertą szkoleń praktyczno-technicznych. W tym wypadku jasno widać, że wraz z poprawą wyposażenia szkoły, rośnie zadowolenie z poziomu szkoleń. Prawdopodobnie wynika to z powodu możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy na zajęciach praktycznych z uczniami.
Podsumowując:
- Szkolenia dla nauczycieli są, choć mogło by ich być więcej,
- Nauczyciele rozwijają swoją wiedzę o rozwiązaniach technicznych w nowoczesnych samochodach,
- W szkołach lepiej wyposażonych w profesjonalne narzędzia łatwiej jest przekazywać zdobytą wiedzę.
Pewnie poprawić coś można, ale nie jest tak źle jak gminna prasa donosi.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Wiseman, 30 marca 2023, 9:01 0 0
Co to znaczy dobrze wyposażone szkoły zawodowe ?
Wydaje się, że MEN zapomniało o szkołach zawodowych !
Gdzie one konkretnie są?
Poproszę o kontakt.
Odpowiedz
Brak słów, 3 kwietnia 2023, 13:22 0 0
"W szkołach lepiej wyposażonych w profesjonalne narzędzia łatwiej jest przekazywać zdobytą wiedzę, nie jest tak źle jak gminna prasa donosi" - jest bardzo źle, trzeba być kompletnym ignorantem żeby tego nie widzieć, przede wszystkim trzeba jeszcze mieć wiedzę żeby ją przekazać. Szkolnictwo leży na całej linii, to już widać, a za parę lat będziemy mieli tylko jutuberów i europeistów. Natomiast naprawdę fachowcy będą tak drodzy że niewielu będzie stać zapłacić fachowca, już w niektórych branżach tak jest, bez komputerów, drogich narzędzi, oprogramowania rbg. 300zł netto.
Odpowiedz