Wyposażenie szkół kształcących przyszłych mechaników jest niezwykle ważne dla odpowiedniego poziomu ich wiedzy i umiejętności. Aby poznać jego stan, przeprowadziliśmy ankietę wśród nauczycieli szkół branżowych oraz techników. Oto wyniki.
Prawie połowa szkół jest niedostatecznie wyposażona!
Nauczyciele przedmiotów zawodowych, zapytani o ich ocenę stanu wyposażenia szkół, w których pracują, podzielili się na dwie niemal równe grupy. Pierwsza z grup uważa, że szkoła jest raczej dobrze wyposażona lub zdecydowanie dobrze wyposażona. Pozostali nauczyciele są zdecydowanie niezadowoleni lub raczej niezadowoleni z narzędzi i urządzeń, którymi dysponuje ich placówka.
Większość nauczycieli uczestniczy w wyborze kupowanego sprzętu. Skąd więc braki w wyposażeniu?
Jak pokazuje prezentowany niżej wykres, niemalże 3/4 ankietowanych nauczycieli uczestniczy w wyborze oraz zakupie urządzeń diagnostycznych oraz narzędzi i innego sprzętu dla szkolnych warsztatów. Spośród pozostałych nauczycieli tylko nieco ponad 6% nie ma żadnego wpływu na zakupy szkoły. Braki w wyposażeniu mogą wynikać z niskich budżetów na zakupy, a także z niedostatecznej oferty dedykowanej szkołom przez producentów.
Wyposażenie szkół technicznych: dyskryminacja czy brak zaangażowania?
Zestawienie danych o stażu pracy nauczycieli samochodówek z uczestnictwem w zakupie wyposażenia jednoznacznie pokazuje, że młodzi nauczyciele mają znacznie mniejszy wpływ na decyzje zakupowe szkoły. Z czego wynika taka rozbieżność? Zdanie młodych nauczycieli może nie być brane pod uwagę ze względu na krótkie doświadczenie, jest to jedna z możliwości. A co jeżeli brak im motywacji i chęci poprawy warunków nauczania? Miejmy nadzieję, że wraz ze stażem pracy wzrośnie ich udział w doborze wyposażenia szkolnego warsztatu.
Co ciekawe największy udział w zakupach sprzętu szkolnego mają nauczyciele o stażu pomiędzy 5 a 15 lat. Z kolei wśród nauczycieli o stażu pracy 15 lat i więcej, udział osób decyzyjnych spada do około 70%. Z tych danych wyłania się obraz szkół zdominowanych przez nauczycieli u szczytu swojej kariery. Można przypuszczać, że starsi nauczyciele mają mniej czasu na uczestnictwo w zakupach ze względu na większe obciążenie pracą lub też mogą po prostu traktować to zadanie jako mniej ważne niż ich młodsi koledzy.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Lecht, 16 marca 2023, 14:12 2 0
Co do wyposażenia to brak mi danych, jednak największe zastrzeżenia mam do nauczycieli w szkołach samochodowych. Zupełny brak podstawowej wiedzy wśród nauczycieli, o aktualnych rozwiązaniach technicznych i technologicznych uniemożliwia szkolenie uczniów. Jestem pewien że nauczyciele zawodu powinni również odbywać praktyki w najlepszych serwisach. Obecny stopień przygotowania do zawodu i poziom szkoleń w szkołach samochodowych jest katastrofalny !
Odpowiedz