Montaż paska oraz zestawu rozrządu w silnikach VAG 1.4 i 1.6 16V

13 lipca 2011, 12:01

Na podstawie analizy poszczególnych przypadków firma Gates stwierdziła, że montaż napinacza w silnikach 1.4/1.6 16V grupy VAG przysparza wielu problemów. Szczególną uwagę należy zwrócić na poniższe zagadnienia.

Zdjęcie 1 przedstawia dwie różne wersje napinacza automatycznego (głównego napędu), które występują w zestawach rozrządu Gates. Napinacze te stosuje się wymiennie.

Możliwe błędy montażowe:

Stwierdzono, co następuje:
– napinacz może być zamontowany w wielu nieprawidłowych pozycjach dając wrażenie, że wszystko jest w porządku
– właściwy moment obrotowy dokręcenia śruby napinacza jest kluczowy
– dostęp wzrokowy jest ograniczony, gdy silnik jest zainstalowany w samochodzie.
W rezultacie nie trudno o błędy.

Niewłaściwa pozycja płytki wspornikowej (Zdj. 2, 3 i 4) spowoduje brak możliwości napięcia lub niewłaściwe napięcie paska.

Jeżeli napinacz zostanie dokręcony, gdy płytka wspornikowa jest usadowiona na łbie śruby (Zdj. 5 i 6), płytka ulegnie deformacji (Zdj. 7), moment dokręcenia śruby napinacza będzie niewłaściwy oraz prawdopodobnie wystąpi niewspółpłaszczyznowość napinacza.

Niewłaściwy moment dokręcania (zbyt niski) może spowodować luzowanie śruby (ze względu na wibracje) powodując przenoszenie obciążeń na trzpień śruby a w rezultacie jego zerwanie (Zdj. 8).


Nawet, jeżeli płytka wspornikowa usadowiona jest prawidłowo nad łbem śruby, może wystąpić sytuacja, w której napinacz będzie zamocowany niewłaściwie w stosunku do bloku silnika po dokręceniu śruby. Pozostanie wtedy szczelina pomiędzy napinaczem i blokiem silnika (Zdj. 9), która może doprowadzić do uszkodzeń opisanych powyżej.

Skutki zbyt wysokiego momentu dokręcenia:
– deformacja napinacza prowadząca do przegrzewania łożyska
– uszkodzenie gwintu w aluminiowym bloku silnika, konieczna dalsza naprawa (Zdj. 11)
– zerwanie śruby

Montaż/ Napięcie:

Ten silnik jest bardzo wrażliwy na niewłaściwe ustawienie napinacza. Dlatego też procedura montażowa/napinania musi być ściśle i precyzyjnie przestrzegana. Niedotrzymanie tego warunku doprowadzi do poważnego uszkodzenia silnika.

WAŻNE: Silnik musi być zimny

1) Główny napęd

Ustaw silnik w Górnym Martwym Położeniu (GMP). Skośny ząb na kole wału korbowego (Zdj.12) musi znajdować się w jednej linii z prawym żebrem pozycjonującym (Zdj.13).

Zablokuj koła pasowe na walkach rozrządu (Zdj.14), użyj narzędzia Gates GAT4635 (narzędzie VAG nr. 10016).

Upewnij się, czy gwint w bloku silnika w dalszym ciągu jest prawidłowy.
Zainstaluj nowy napinacz.
Dokręć palcami śrubę napinacza, upewniając się, że napinacz pozostaje we właściwej pozycji (Zdj. 10).
Zamontuj nowy pasek rozrządu PowerGrip firmy Gates
Obróć napinacz w kierunku zgodnym z obrotem wskazówek zegara do momentu, gdy wskazówka pokryje się z nacięciem na płytce wspornikowej (Zdj. 15).

Dokręć śrubę napinacza (20 Nm)
Obróć walem korbowym 2 obroty w prawo, w GMP pierwszego cylindra i sprawdź pozycję wskazówki (dostosuj, jeżeli potrzeba).


2) Napęd pomiędzy wałkami

Zdjęcie 16 przedstawia napinacz w napędzie pomiędzy wałkami.

Przy instalacji tego napinacza upewnij się, że:
– występ płyty wspornikowej został usadowiony w  otworze w głowicy cylindra na 6 godzinie (Zdj. 17).
– napinacz został obrócony w lewo, aż wskazówka pokryje się z występem na płytce wspornikowej
– śrubę napinacza dokręcono momentem 20 Nm
– obrócono wałem korbowym dwa obroty w prawo, w GMP pierwszego cylindra i sprawdzono pozycję wskazówki (dostosowano w razie potrzeby).

Niewłaściwa pozycja występu płytki wspornikowej spowoduje niewspółpłaszczyznowości napinacza, a w konsekwencji uszkodzenie napędu.

W jednym z analizowanych przypadków napinacz zamontowany był do góry nogami, z występem płytki wspornikowej unieruchomionym pod częścią głowicy na 11 godzinie (Zdj. 18). Przy dokręcaniu śruby napinacza, zespół podstawy uległ deformacji, ponieważ nie było otworu do wpasowania występu płytki wspornikowej.

W rezultacie lewe koło wałka rozrządu i pasek rozrządu ocierały o tylną osłonę. Krawędź paska była “pochłaniana” do momentu jego pęknięcia. Ślady powstałe na zespole podstawy napinacza oraz szczątki pozostałe w osłonie napędu (Zdj. 19) jednoznacznie określały przebieg usterki.

Wybór prawidłowego zestawu PowerGrip:

W zależności od numeru silnika należy upewnić się, czy stosuje się prawidłowy zestaw rozrządu PowerGrip:

Zestaw K015565XS stosuje się w następujących silnikach:

Seat
Leon 1.4 AHW ->I AHW160 000
Toledo1.4 AHW ->I AHW160 000
Volkswagen
Bora 1.4 AHW ->I AHW160 000
Bora 1.4 AKQ ->I AKQ242 000
Golf 1.4 AHW ->I AHW160 000
Golf 1.4 AKQ ->I AKQ242 000
Lupo 1.4 AHW ->I AHW160 000
Lupo 1.4 AKQ ->I AKQ242 000
Polo 1.6 AJV ->I AJV005 000

W pozostałych przypadkach zastosowanie znajduje zestaw K025565XS.

Zestaw K01 i K02 różni się napinaczem dla układu pomiędzy wałkami rozrządu.
Szerokość koła napinacza T43078 występującego w zestawie K01 wynosi 18 mm, w przypadku T43140 z zestawu K02 jest to 19 mm (Zdj. 20). Napinacze te nie mogą być stosowane wymiennie.

Najbardziej aktualne dane dotyczące zastosowań dostępne są w katalogu internetowym na stronie www.gatesautocat.com.

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Nie pomyl napinaczy
Nie pomyl napinaczy

Istnieje ryzyko, ze rolki napinaczy INA “531 0252 30” i “531 0525 30” mogą być ze sobą pomylone. Nie tylko numery referencji są do siebie podobne. Wizualnie istnieje bardzo mało różnic pozwalających na odróżnienie obu rolek. Odmienne są jedynie wskaźniki obu rolek napinaczy i ich ustawienia. Z perspektywy technicznej jednak oba urządzenia bardzo się różnią. […]

Wibracja pedału sprzęgła w samochodach grupy VW
Wibracja pedału sprzęgła w samochodach grupy VW

W niektórych samochodach grupy Volkswagen, od modeli z roku 2003, mogą występować wibracje na pedale sprzęgła podczas jego wstępnego naciśnięcia. W przypadku skarg, jako przyczynę można podać brak lub błędnie dobrany regulator częstotliwości (element antywibracyjny), albo fakt iż oprogramowanie komputera sterującego silnikiem nie jest aktualne. Wibracje są generowane w wyniku wahania momentu obrotowego na wale […]

Prawidłowe przechowywanie wpływa na trwałość paska
Prawidłowe przechowywanie wpływa na trwałość paska

Przechowywanie pasków rozrządu ma duże znaczenie dla ich trwałości. Materiały, z których są wykonane wymagają specjalnych warunków, by mogły zachować parametry nowych elementów do czasu ich montażu. Paski rozrządu zawierają w sobie odporne na rozciąganie włókno szklane. Mimo, że są one bardzo mocne, są również bardzo kruche. Włókna szklane są bardziej odporne na rozciąganie niż […]

Zmiana napinacza rolkowego w silnikach 1.2 Renault
Zmiana napinacza rolkowego w silnikach 1.2 Renault

W zestawach ContiTech CT 1045 K1, przeznaczonych do szesnastozaworowych silników Renault o pojemności 1,2 l, napinacz rolkowy z zestawu różni się]b[ materiałem płaszcza tocznego od zdemontowanego napinacza. Różnica w materiale, z którego wykonano płaszcz toczny jest zmianą producenta – spiekany metal zastąpiono tworzywem sztucznym. Nowy napinacz może być stosowany bez ograniczeń.  

Nowość w ofercie firmy Sasic – zestawy rozrządu
Nowość w ofercie firmy Sasic – zestawy rozrządu

W ofercie Sasic dostępna jest już rozszerzona oferta zestawów rozrządu Sasic: napinacze i rolki, paski, zestawy rozrządu z pompami wody oraz zestawy rozrządu bez pomp wody. Wszystkie referencje ukażą się w katalogu elektronicznym Sasic od 1 września 2011. Oprócz nowych w ofercie Sasic zestawów rozrządu, dostępny jest szeroki asortyment części zawieszenia, elementów gumowo-metalowych oraz sprzęgieł […]

20 lat kompletnego zestawu paska rozrządu SKF
20 lat kompletnego zestawu paska rozrządu SKF

Już od 20 lat SKF oferuje kompletne zestawy paska rozrządu. W tym czasie firma wyprodukowała ponad 100 milionów takich zestawów. Firma udziela wsparcia technicznego dla mechaników, by jakość montażu równała się jakości produkowanych przez nią części. Gotowe zestawy, mieszczące w jednym opakowaniu wszystkie elementy do konkretnej wersji samochodu, znacznie ułatwiają dobór odpowiednich części: paska, rolek […]

Wolne koło pasowe alternatora (OAP)
Wolne koło pasowe alternatora (OAP)

We współczesnych silnikach występuje zwiększony poziom wibracji skrętnych na wale korbowym. Szczególnie dotyczy to silników wysokoprężnych, w których dokonano modyfikacji mających na celu spełnianie norm Euro 4, 5 lub 6. Wibracje te wynikają częściowo z większych sił oddziaływających na wale i maja wpływ na nierównomierną prędkość obrotową koła pasowego na wale. Wibracje skrętne przyczyniają się […]

Oferta Ruville w Auto Partner SA rośnie
Oferta Ruville w Auto Partner SA rośnie

Od listopada w ofercie Auto Partner SA pojawiło się ponad 160 nowych referencji firmy Ruville. Obejmują one wiele popularnych części do układów napędów pasowych i rozrządu dla samochodów europejskich i azjatyckich. Szczegóły w załączonej tabeli.

Nowy napinacz paska rozrządu do silników 1,9TDI i 1,9SDI VAG
Nowy napinacz paska rozrządu do silników 1,9TDI i 1,9SDI VAG

Dotychczas stosowany napinacz (531 0275 30) zastąpiono napinaczem z wskaźnikiem napięcia 531 0440 30. Nowy napinacz odróżnia od dotychczasowego kilka cech zewnętrznych: Marka pojazdu: Audi, Seat, Skoda, Volkswagen Model: Audi • A3 (8L) Seat • Cordoba (6K), Ibiza III (6K), Ibiza IV (6L), Inca (6K), Leon (1M),Toledo II (1M) Skoda • Fabia (6Y), Octavia (1U) […]

Problemy z napięciem w silnikach Chevrolet/Daewoo 16V
Problemy z napięciem w silnikach Chevrolet/Daewoo 16V

Na podstawie informacji rynkowych oraz analizy poszczególnych przypadków stwierdzono, że uniknięcie uszkodzenia napędu w silnikach 16 zaworowych 1.4, 1.5 i 1.6 stosowanych w modelach Aranos, Assol, Aveo, Cielo, Espero, Kalos, Lacetti, Lanos, Nexia, Nubira, Rezzo i Tacuma jest możliwe jedynie przy ścisłym przestrzeganiu odpowiednich zaleceń montażowych. W większości przypadków uszkodzenie silnika spowodowane było błędem w […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 16 lipca 2011, 23:43 2 0

winni najbardziej są ci pożal się konstruktorzy i tak po paru latach wrócą do starych i sprawdzonych rozwiązań .

Odpowiedz

Anonim, 8 stycznia 2012, 20:33 3 -1

W tych silnikach wałki rozrządu się zacierają ,jest to częstym powodem uszkodzeń napędu rozrządu.Przy naprawach głowicy warto sprawdzić stan wałków i ich łożysk.

Odpowiedz