Michelin planuje w ciągu 2014 r. zwiększyć wolumen sprzedaży o 3 proc., analogicznie do oczekiwanego wzrostu światowego rynku opon. Wzrost ten będzie możliwy m.in. dzięki wprowadzeniu na rynek opon Michelin Premier All Season i Michelin X Multi, koncentracji na segmencie premium, tradycyjnie dobrej sytuacji w segmencie opon specjalistycznych, rozpoznawalności marki Michelin i nowym zakładom produkcyjnym.
Celem Michelin na 2014 r. jest uzyskanie wskaźnika ROCE na poziomie ponad 11% i osiągnięcie ponad 500 mln euro dodatnich przepływów pieniężnych, utrzymując jednocześnie wydatki inwestycyjne na poziomie 2 mld euro.
(w milionach euro) | 2013 | 2012 |
---|---|---|
Sprzedaż netto | 20 247 | 21 474 |
Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych | 2 234 | 2 423 |
Marża operacyjna | 11,0% | 11,3% |
Opony do samochodów osobowych i dostawczych oraz ich dystrybucja | 10,2% | 9,3% |
Opony ciężarowe i ich dystrybucja | 7,8% | 6,6% |
Działalność specjalistyczna | 20,6% | 26,0% |
Zysk operacyjny po uwzględnieniu pozycji jednorazowych | 1 974 | 2 469 |
Zysk netto | 1 127 | 1 571 |
Nakłady inwestycyjne | 1 980 | 1 996 |
Zadłużenie netto | 142 | 1 053 |
Zadłużenie netto/Kapitał własny | 2% | 12% |
Wolne środki pieniężne1 | 1 154 | 1 075 |
ROCE | 11,9% | 12,8% |
Wynagrodzenia pracowników2 | 111 200 | 113 400 |
1 Wolne środki pieniężne wypracowane w działalności operacyjnej minus wydatki inwestycyjne
2 Na koniec roku
Przegląd rynków
Wolumen sprzedaży opon do samochodów osobowych i dostawczych
2013 % zmiana rok do roku | Europa, Rosja, Turcja | Ameryka Północna | Azja (bez Indii) | Ameryka Południowa | Afryka, Bliski Wschód, Indie | £¹cznie |
---|---|---|---|---|---|---|
Pierwsze wyposażenie Rynek wymiany | + 1% – 0% | + 5% + 5% | + 5% + 6% | + 5% + 10% | – 6% + 4% | + 3% + 3% |
4 kw. 2013 % zmiana rok do roku | Europa, Rosja, Turcja | Ameryka Północna | Azja (bez Indii) | Ameryka Południowa | Afryka, Bliski Wschód, Indie | £¹cznie |
---|---|---|---|---|---|---|
Pierwsze wyposażenie Rynek wymiany | + 6% + 1% | + 6% + 4% | + 10% + 5% | – 8% + 8% | – 7% – 1% | + 6% + 3% |
Pierwsze wyposażenie:
W Europie wolumen sprzedaży opon w 2013 r. wzrósł o 1 proc., przy czym znacząco lepsza była druga połowa roku. Z kolei popyt na rynkach Europy Wschodniej spadł o 4 proc. Wolumen sprzedaży na rynku Ameryki Północnej wzrósł o 5 proc., powracając do poziomu z przed recesji. Powodem wzrostów była wymiana starszych pojazdów na nowe modele. W Azji wolumen sprzedaży wzrósł o 5 proc. mimo dużego zróżnicowania pomiędzy poszczególnymi krajami. W Chinach odnotowano wzrost aż o 15%, ustanawiając nowy rekord w IV kw. (+21 proc.). W ostatnich pięciu latach wolumen sprzedaży na rynku chińskim potroił się. Wolumen sprzedaży w Ameryce Południowej wzrósł o 5 proc., co było efektem zwiększającej się produkcji samochodów w regionie.
Rynek wymiany:
W Europie wolumen sprzedaży na rynku wymiany w 2013 r. nie zmienił się w stosunku do 2012 roku. W Europie Zachodniej nieznacznie lepszą sprzedaż obserwowaliśmy w drugiej połowie roku. W segmencie opon zimowych zanotowano spadek sprzedaży, podczas gdy sprzedaż opon letnich wzrosła. Wzrost popytu o 7 proc. odnotowano w segmencie opon o wysokich osiągach (o średnicy powyżej 17 cali). W krajach Europy Wschodniej popyt również pozostawał stabilny. Popyt w Ameryce Północnej zwiększył się o 5 proc. na skutek wzrostu importu z Chin, który był spowodowany zniesieniem taryf celnych. Na wzrost popytu wpłynęła też sprzedaż opon zimowych w Kanadzie. W Azji wolumen sprzedaży wzrósł o 6 proc., na co największy wpływ miał wzrost w Chinach (+8 proc.) i w Japonii (+3 proc.). W Ameryce Południowej popyt rósł na wszystkich rynkach – łącznie w całym regionie wolumen sprzedaży wzrósł o 10 proc. Największy wzrost zanotowano w Brazylii (+14 proc.).
Wolumen sprzedaży: opony do samochodów ciężarowych
2013 % zmiana rok do roku | Europa, Rosja, Turcja | Ameryka Północna | Azja (bez Indii) | Ameryka Południowa | Afryka, Bliski Wschód, Indie | £¹cznie |
---|---|---|---|---|---|---|
Pierwsze wyposażenie* Rynek wymiany* | + 4% + 8% | – 7% – 2% | + 12% + 5% | + 40% + 10% | – 13% + 8% | + 6% + 5% |
*Tylko rynek opon radialnych
Pierwsze wyposażenie
Popyt w Europie zwiększył się pod koniec roku, co było spowodowane zwiększonymi zakupami pojazdów przed planowanym wprowadzeniem 1 stycznia 2014 r. nowych norm emisji spalin Euro VI. Na rynkach Ameryki Północnej popyt był stabilny przez większą część roku. W IV kwartale widoczne było ożywienie sprzedaży, co jest dobrym prognostykiem na początek 2014 roku. Wolumen sprzedaży w Azji wzrósł o 12 proc. W Chinach popyt wzrósł o 14 proc., głównie dzięki popytowi w segmencie największych ciężarówek i autobusów. W Azji Południowo-Wschodniej w pierwszej połowie roku zanotowano wzrost o 28 proc., jednak cały rok zakończył się spadkiem popytu o 4 proc. Wolumen sprzedaży w Japonii wzrósł o 5 proc. w całym 2013 r. i aż o 27 proc. w ostatnim kwartale, co było spowodowane przez zakupy pojazdów przed wzrostem stawki VAT. Wolumen sprzedaży na rynkach Ameryki Południowej wzrósł o 40 proc., co było spowodowane dużym popytem na samochody ciężarowe wykorzystywane w rolnictwie oraz efektem niskiej bazy.
Rynek wymiany
Popyt w Europie wzrósł o 8 proc., jednak nadal pozostaje słaby. W Europie Zachodniej (+7 proc.) wolumen sprzedaży odzwierciedla wyprzedaż opon do odbiorców flotowych i zmniejszenie stanów magazynowych przez dilerów. W Europie Wschodniej popyt wzrósł w 2013 r. o 13 proc., jednak w ostatnim kwartale widać było spowolnienie wzrostu przez spadek wolumenów sprzedaży w Rosji. Zmniejszenie stanów magazynowych i lepsze zarządzanie flotami spowodowały spadek popytu na rynkach Ameryki Północnej o 2 proc. Wolumen sprzedaży w Azji wzrósł w ubiegłym roku o 5 proc. W Chinach odnotowano wzrost o 5 proc., w Japonii o 7 proc., a w krajach Azji Południowo-Wschodniej o 4 proc. W Ameryce Południowej wolumen sprzedaży wzrósł o 10 proc. Największy wzrost popytu odnotowano w IV kwartale (+ 17 proc.).
Opony specjalistyczne
Opony przemysłowe – Popyt na duże opony przemysłowe rósł przez większą część roku, jednak w IV kw. na skutek zmniejszenia stanów magazynowych zanotował spadek. Wolumen sprzedaży na rynku pierwszego wyposażenia spadł w Europie i Ameryce Północnej.
Opony rolnicze – Popyt na rynku pierwszego wyposażenia w krajach rozwiniętych osłabł. Z kolei wolumen sprzedaży na rynku wymiany wzrasta w Europie, ale pozostaje słaby w Ameryce Północnej.
Opony do jednośladów – W Europie wolumeny sprzedaży pozostały stabilne, z kolei w Ameryce Północnej, z powodu niekorzystnych warunków atmosferycznych, wolumeny obniżyły się. Na rynkach rozwiniętych widoczny był wzrost sprzedaży.
Opony lotnicze – popyt na rynku samolotów komercyjnych był stabilny. Z kolei segment samolotów wojskowych pozostaje pod presją ograniczonych budżetów obronnych.
Sprzedaż netto i wyniki operacyjne w 2013 r.
Skonsolidowana sprzedaż netto osiągnęła poziom 20 247 mln euro, wobec 21 474 mln euro w 2012 roku. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych wyniósł 2 234 mln euro, czyli 11% sprzedaży netto. Zysk netto za rok 2013 wyniósł 1 127 mln euro.
Pomimo utrzymania wysokich wydatków inwestycyjnych w 2013 r. Grupa Michelin osiągnęła wolne przepływy pieniężne na poziomie 1 154 mln euro.
Na dzień 31 grudnia 2013 r. wskaźnik zadłużenia do kapitału własnego wyniósł 2 proc, natomiast zadłużenie netto wyniosło 142 mln euro. Rok wcześniej wskaźnik zadłużenia do kapitału własnego wynosił 12 proc., a zadłużenie netto 1 053 mln euro.
Informacje o segmentach
4 kw. 2013 % zmiana rok do roku | Europa, Rosja, Turcja | Ameryka Północna | Azja (bez Indii) | Ameryka Południowa | Afryka, Bliski Wschód, Indie | £¹cznie |
---|---|---|---|---|---|---|
Pierwsze wyposażenie* Rynek wymiany* | + 17% + 6% | – 2% – 2% | + 17% + 7% | + 36% + 17% | – 18% + 9% | + 11% + 6% |
Opony do samochodów osobowych i dostawczych oraz dystrybucja
Łączna sprzedaż netto w segmencie opon do samochodów osobowych i dostawczych wraz z dystrybucją sięgnęła 10 693 mln euro wobec 11 098 mln euro w 2012 roku. Zysk operacyjny w segmencie wzrósł do 1 086 mln euro wobec 1 033 mln euro rok wcześniej.
Opony ciężarowe i dystrybucja
Łączna sprzedaż netto w segmencie opon ciężarowych wraz z dystrybucją sięgnęła 6 425 mln euro, co oznacza niewielki spadek wobec 2012 roku. Z kolei zysk operacyjny w segmencie wzrósł do 503 mln euro wobec 444 mln euro.
Komentarze