Wraz z nowym rokiem, klienci ruszyli do salonów sprzedaży samochodów. W styczniu zanotowano najlepszy wynik sprzedaży od marca 2012 r. Przyczyną wzmożonego popytu jest trwające “okienko derogacyjne”, pozwalające na odliczenie pełnej kwoty podatku VAT od zakupu aut firmowych.
Najlepszy styczeń od lat
Styczeń był spodziewanie dobrym miesiącem dla dealerów nowych samochodów. Okres pomiędzy zakończeniem obowiązywania starych przepisów dotyczących odliczania VAT od aut firmowych, a wprowadzeniem ich nowej wersji, umożliwia korzystne zakupy. Na wynik mógł mieć wpływ także ogólny, utrzymujący się od kilku miesięcy zwyżkowy trend sprzedaży pojazdów.
W styczniu z salonów, według danych Carmarket, wyjechały 32 304 samochody osobowe i lekkie dostawcze. Jest to o ponad 8% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i ponad 4% więcej niż w grudniu 2013 r. Ostatnio wyższy wynik odnotowano w marcu 2012 r. (33 655 sztuk). Styczeń był już ósmym miesiącem z rzędu, w którym zanotowano wzrost sprzedaży samochodów osobowych i lekkich dostawczych względem tego samego okresu rok wcześniej.
Teoretycznie w pierwszym miesiącu nowego roku, odnotowano znaczny wzrost udziału klientów indywidualnych w zakupach samochodów (prawie 55%). W rzeczywistości statystyki nie są dokładne, gdyż do grona klientów indywidualnych CEPiK wlicza także osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne. Są to osoby potencjalnie zainteresowane pozyskaniem auta w trakcie okienka derogacyjnego.
Czołówka bez VAT
Liderami styczniowego rankingu marek, zgodnie z oczekiwaniami, zostały marki, oferujące bogatą ofertę modeli z pełnym odliczeniem VAT. Nie było to jednak kryterium decydujące. Klasyfikację tradycyjnie otwiera Skoda, która zanotowała minimalny spadek sprzedaży, względem stycznia 2013 r. (4253 sztuki). Podobnie jak przed rokiem kolejne miejsca zajęły Volkswagen i Toyota, notując wzrost sprzedaży. W przypadku japońskiej marki odnotowano wzrost o ponad 1000 sprzedanych sztuk. Na sukces sprzedażowy przełożyła się zarówno bogata oferta aut z odliczeniem VATu, jak i atrakcyjna oferta wyprzedażowa ubiegłego rocznika. Na czwartym miejscu w styczniu uplasował się Opel, który zwiększył sprzedaż, mimo dość wąskiej oferty aut "bez VATu". Na jego dobry wynik może mieć wpływ spadek popularności Chevroleta, spowodowany zapowiedzią wycofania się marki z Europy. Piąte miejsce w rankingu zajął Ford, który sprzedał mniej pojazdów niż w styczniu 2013 r. Fenomenalnym wynikiem może pochwalić się Mazda. Japońska marka sprzedała w pierwszym miesiącu 2014 r., ponad dwa razy więcej aut niż rok wcześniej. Wzrosła także popularność Peugeot i Dacii.
Najchętniej kupowanym modelem była Skoda Octavia, dostępna w wielu wersjach z odliczeniem VAT. Drugie miejsce zajęła Skoda Fabia, a trzecie Toyota Auris. Na kolejnych miejscach uplasowały się Opel Corsa i Volkswagen Polo.
Według najnowszych doniesień, okienko derogacyjne potrwa prawdopodobnie aż do 1 kwietnia 2014 r. Możemy się więc spodziewać dalszego wzrostu zakupów nowych samochodów w Polsce.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 20 marca 2014, 15:28 0 0
Rzeczywiście na polskich drogach coraz więcej samochodów, i coraz nowszych. Nie wiem cy stajemy się bogatsi czy też kredyty stają się bardziej dostępne.
Odpowiedz
Anonim, 23 marca 2014, 21:27 0 0
myślę,że kredyty są bardziej dostępne ;) a jak się dobrze szuka to można znaleźć najlepszy na rynku tak jak mi się udało z kredytem samochodowym z getinu. i autkiem nowym pomykam :)
Odpowiedz
Anonim, 31 marca 2014, 15:30 0 0
co do getinu zgodze się, ze maja bardzo korzystne kredyty samochodowe,ostatnio nawet ukazał się ranking total money i GNB był na pierwszym miejscu, więc coś w tym jest
Odpowiedz