Możliwość odliczania pełnej kwoty podatku VAT przyciągnęła klientów do salonów sprzedaży samochodów. W lutym sprzedano jeszcze więcej nowych aut niż w styczniu i najwięcej od lat.
Odliczenie VAT sprzyja zakupom samochodów
Na doskonałe wyniki sprzedaży nowych samochodów w lutym złożyły się dwa czynniki. Pierwszy powtarza się co roku – są to wyprzedaże pojazdów z poprzedniego rocznika. Drugi to okienko derogacyjne, pozwalające na odliczenie od zakupu auta firmowego pełnej kwoty podatku VAT. Odliczenie VATu będzie możliwe aż do 31 marca, ale w momencie składania zamówień ta data nie była jeszcze znana. Oznacza to, że prawdopodobnie największa część klientów przyszła do salonów właśnie w lutym. W tym też miesiącu poszerzyła się liczba dostępnych modeli, umożliwiających odliczenie podatku.
35 883 sztuk sprzedanych samochodów osobowych i lekkich dostawczych (według danych Carmarket) to absolutny rekord ostatnich lat. Wyższy rezultat odnotowano ostatnio w grudniu 2010 r., czyli tuż przed zlikwidowaniem możliwości odliczenia pełnego VATu od aut z kratką. Lutowy wynik jest o ponad 33% lepszy niż przed rokiem i o 11% lepszy niż w styczniu. W porównaniu ze słabym początkiem roku 2013, wzrost liczby sprzedanych pojazdów osiągnął w pierwszych dwóch miesiącach 2014 r. ponad 20%.
Masz auta bez VAT? Sprzedasz więcej
W pierwszych miesiącach roku najlepsze wyniki osiągnęły firmy, posiadające w swojej ofercie wiele modeli pozwalających na odliczenie podatku. Ci, którzy nie wprowadzili do swoich salonów takich modeli (lub wprowadzili ich niewiele) mogą żałować. Spadki sprzedaży względem ubiegłego roku odnotowali m.in. Fiat, Hyundai, Kia, Nissan i Chevrolet. O ponad 10% urosły za to marki Skoda, Volkswagen, Opel, Renault, Peugeot, Dacia oraz Toyota, która sprzedała aż o 68,38% więcej. Świetny wynik japońskiego producenta to efekt okienka derogacyjnego oraz szeroko zakrojonej akcji wyprzedażowej.
Na szczycie rankingu marek w lutym bez niespodzianek. Na pierwszym miejscu Skoda, która sprzedała niemal 4,9 tys. egzemplarzy. Dalej Volkswagen, Toyota, Ford i Opel. Do tej czołówki zdążyliśmy się już przyzwyczaić.
W marcu również możemy spodziewać się dobrych wyników sprzedaży nowych pojazdów. Prawdopodobne spadki mogą nastąpić na początku kwietnia, czyli po zamknięciu okienka derogacyjnego.
Komentarze