Miniony rok był dla polskiego rynku sprzedaży nowych samochodów najlepszy od kilku lat. Dobry wynik przypieczętowała sprzedaż grudniowa – wysoka, mimo zapowiedzi wstrzymania zakupów przez klientów czekających na noworoczne “okienko” odliczania podatku VAT.
Klienci nie czekali na "kratkę"
W grudniu klienci ruszyli do salonów mimo potwierdzonych informacji o chwilowym powrocie od Nowego Roku przepisów umożliwiających pełne odliczenie podatku VAT od zakupu samochodów firmowych. Nie tylko ruszyli, ale i kupili wyjątkowo dużo, bo aż 30 984 pojazdów. Jest to najwyższy wynik spośród wszystkich miesięcy roku. Oznacza też wzrost o około 25% w stosunku do grudnia 2012 r.
W całym roku 2013 w Polsce sprzedano 331 655 samochodów osobowych i lekkich dostawczych (dane Carmarket). Jest to najlepszy wynik od roku 2010. W 2012 r., sprzedano ok. 20 tys. pojazdów mniej (wzrost ponad 6% r./r.). Co ciekawe, pierwsze miesiące minionego roku nie wskazywały na korzystny wynik. Słaba koniunktura została jednak przełamana. Zadziwiająco wysoki wynik odnotowano w październiku. Ten miesiąc dał ostateczny sygnał poprawy sprzedaży.
Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy dobra sprzedaż dealerów rzeczywiście wiąże się z poprawą sytuacji polskich nabywców. Instytut Samar zwraca uwagę na nasilające się zjawisko reeksportu samochodów nabywanych w Polsce. Tuż po zakupie są one wywożone za granicę i tam użytkowane. Martwić może również udział w zakupach klientów indywidualnych, którzy w 2013 r. stanowili w Polsce zaledwie 42%.
Pierwsze miejsce Skody w roku 2013
Jedyną marką, która przekroczyła 10% udział w rynku w roku 2013 była Skoda. Marka z grupy VAG dominuje w Polsce już od dłuższego czasu. W całym roku jej sprzedaż zwiększyła się o ok. 13%. Skoda osiągnęła sukces mimo słabszej sprzedaży modelu Octavia, który doczekał się nowej generacji. Na wyniki pozytywnie wpłynęła świetna sprzedaż Fabii oraz wyniki dwóch nowości – Citigo i Rapida. Na drugim stopniu podium znalazł się Volkswagen, który również zanotował ok. 13% wzrost. Na podium znalazła się też Toyota, której wynik mocno poprawiła grudniowa wyprzedaż. Japońska marka może pochwalić się ponad 18% wzrostem r./r oraz miażdżącą konkurencję sprzedażą wśród klientów indywidualnych w grudniu.
W klasie premium, z najlepszym wynikiem rok zakończyło BMW. Bawarczycy wyprzedzili w zestawieniu inne niemieckie marki – Audi i Mercedes. Poza podium znalazło się Volvo.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 11 września 2014, 10:58 0 0
Mazda tak słabiutko? Większość silników mazdy zwłaszcza benzynowych jest bardziej niezawodna niż marek z pierwszych miejsc sprzedaży. W dodatku wykończenie nie jest gorsze ale to chyba kwestia reklamy albo przyzwyczajenia Polaków. Dziwne, że ludzie dalej chcą jeździć VW które od lat są w środku kwadratowe jak szafa a silniki mają conajwyżej przeciętne. Najlepsze w stosunku cena/jakość to chyba VW Polo, które niczym prócz wymiarów nie różni się od golfów a jakościowo nawet je przegania - cenowo za to jest duuużo korzystniejsze.
Odpowiedz
Anonim, 22 września 2014, 23:03 0 0
ja kupilem misubischi 3 jestem zadowolony.
Odpowiedz
pechowiec, 11 listopada 2014, 9:12 0 0
unikajcie peugeota 208 . niewyobrazalna tandeta . serwis nie bierze odpowiedzialnosci za ten bibel
Odpowiedz