Listopad, pod względem sprzedaży nowych samochodów w Polsce, nie był aż tak rekordowy jak październik. Zanotowano jednak kilkuprocentowy wzrost względem tego samego miesiąca ubiegłego roku.
Klienci czekają na lepszy czas
W listopadzie 2013 r., według danych Carmarket, sprzedano w Polsce 28 038 samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Oznacza to niewielki, ponad 4%, wzrost względem listopada ubiegłego roku. W stosunku do października, który okazał się niespodziewanie rekordowym miesiącem w bieżącym roku, sprzedaż spadła. W całkowitym rozrachunku jest jednak nadal prawie o 5% lepsza niż przed rokiem. Przekroczono już barierę 300 000 sprzedanych egzemplarzy.
Zjawisko reeksportu, które bywa wymieniane jako przyczyna wzrostu sprzedaży jest póki co nieoszacowane (CEP podaje tego typu dane z opóźnieniem). Trudno więc powiedzieć w jakim stopniu sytuacja na rynku poprawia się. Dobre wyniki z listopada są mimo wszystko niespodzianką, ponieważ można było spodziewać się, że klienci instytucjonalni poczekają z zakupami samochodów do przyszłego roku. Wówczas, przynajmniej przez pewien okres, powrócą przepisy mówiące o odliczaniu pełnej kwoty podatku VAT od zakupionych samochodów firmowych.
Tylko niespełna 36% udział w listopadowych zakupach nowych aut mieli klienci indywidualni. To kolejny miesiąc z rzędu, w którym na zakupy decydują się głównie firmy.
Udany miesiąc Renault
Skoda zdominowała pod względem sprzedaży październik. W listopadzie było już spokojniej, ale nadal na plus dla czeskiej marki. Ponownie zajęła ona pierwsze miejsce w zestawieniu, choć sprzedała o prawie tysiąc aut mniej niż miesiąc wcześniej. Na drugim miejscu przetrwał Volkswagen, który zanotował nawet delikatny wzrost względem października. Z listopadowego wyniku może cieszyć się Renault, które zmieściło się na podium, sprzedając ponad 2 200 samochodów. Był to dobry miesiąc dla całej francuskiej grupy – łącznie w Polsce sprzedano 3 255 samochodów osobowych i dostawczych marek Renault i Dacia, co w tym miesiącu zapewniło samochodom Grupy 11,6% łącznego udziału w polskim rynku. Jest to najlepszy miesięczny wynik sprzedaży aut Grupy od 2003 roku w Polsce.
Najpopularniejszym modelem w tym roku pozostaje Skoda Octavia (ok. 10 500 sprzedanych sztuk). Nowej generacji liftbacka czeskiej marki klienci nie kupują już jednak aż tak chętnie jak w ubiegłym roku. Model zanotował niemal 30% spadek sprzedaży rok do roku. Rośnie za to sprzedaż (o ponad 20% – ok 10 200 sztuk) drugiej w zestawieniu Skody Fabii. Znaczące wzrosty zanotowały kolejne na liście Ford Focus oraz Volkswagen Golf, których sprzedano ponad 7 000. W piątce mieści się także Opel Astra, jednak jego sprzedaż spada, względem ubiegłego roku.
Komentarze