W maju polscy klienci zarejestrowali mniej nowych samochodów niż w analogicznym okresie przed rokiem. Miesięczny wynik jest też najsłabszy w całym 2013 r.
Maj niekorzystny dla dealerów
W maju zarejestrowano 25 706 samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Jest to o prawie 1,7 tys. sztuk mniej niż w ubiegłym miesiącu (-5,5%) i ok. 1,45 tys. mniej niż w tym samym miesiącu przed rokiem (-6%).
W maju zarejestrowano 3 178 lekkich samochodów dostawczych. Oznacza to spadek wobec kwietnia (-5,5%) oraz maja ubiegłego roku.
Słabszy majowy rezultat wpłynął na ogólny procentowy spadek ilości samochodów nowych sprzedawanych w Polsce w 2013 r. wobec wyników zeszłorocznych. Obecnie rynek jest na minusie o 2,7% (w porównaniu pięcioma pierwszymi miesiącami 2012 r.).
W kwietniu sprzedaż samochodów wzrosła, by w kolejnym miesiącu dość wyraźnie spaść. Majowy wynik jest najsłabszym od początku roku, co jednak nie powinno zadziwiać. W tym miesiącu niedostępne były już promocje na auta z rocznika 2012. Wpływ mogła mieć też duża ilość dni wolnych od pracy (dwa długie weekendy). Okres wakacyjny rok rocznie notuje najsłabsze wyniki sprzedaży pojazdów. Lepszych rezultatów nie należy się więc spodziewać prawdopodobnie aż do końcówki roku.
Skoda Fabia, Skoda Octavia i reszta
Skoda od początku roku trwa na pierwszym miejscu w rankingach sprzedaży, ale zanotowała łącznie już prawie 6-cioprocentowy spadek względem analogicznego okresu sprzed roku. W maju także wyprzedziła Volkswagena i Toyotę, wynikiem 2 883 sztuk. VW sukcesywnie notuje kilkunastoprocentowe wzrosty sprzedaży. W maju jego wynik także nie był jednak wysoki (2 265 pojazdów). Trzecia Toyota od początku roku rośnie o kilka procent. W maju sprzedała 1 926 aut, co wystarczyło na miejsce na podium.
W maju tradycyjnie najlepiej sprzedawały się modele Skody – Fabia i Octavia. Tym razem pierwsze miejsce z wynikiem 894 sztuk zajęła Octavia, wyprzedzając Fabię o kilkadziesiąt sztuk. Niespodziewanie na podium maja znalazł się Volkswagen Golf. Tylko tym trzem modelom udało się przekroczyć granicę 800 sztuk. W ogólnym rozrachunku od początku roku wyraźnie prowadzi Fabia przed Octavią. Kolejne miejsca zajmują Toyota Yaris, Ford Focus i Opel Astra.
Liderem sprzedaży w segmencie lekkich ciężarówek pozostaje Fiat. Drugą pozycję w rankingu zajmuje Peugeot, który wyprzedził, drugie w roku ubiegłym, Renault.
Mniej nowych, więcej sprowadzanych
Sprzedaż nowych samochodów w Polsce spada. Wzrasta za to import używanych pojazdów zza granicy. W maju zanotowano największy wynik importu od początku roku. Ponad 67 tys. sprowadzonych aut w maju oznacza wynik wyższy od wszystkich poprzednich miesięcy bieżącego roku. Łączny rezultat jest aż o 5,5% wyższy niż w pierwszych pięciu miesiącach roku ubiegłego i wynosi około 290 tys. sztuk.
Polacy sprowadzają przede wszystkim auta niemieckie. Z dużą przewagą na czele listy plasuje się Volkswagen przed Oplem, Renault, Fordem i Audi.
Komentarze