Związek Dealerów Samochodów wystosował do Komisji Europejskiej pismo w którym apeluje o ponowną wnikliwą analizę rządowego wniosku dotyczącego wydłużenia okresu obowiązywania ograniczeń w prawie do odliczenia VAT na zakup nowych samochodów do celów działalności gospodarczej.
Walka o pełny odpis podatku VAT
Związek zarzuca propozycji rządowej brak merytorycznego i finansowego uzasadnienia dla przyjętych rozwiązań, brak konsultacji z przedsiębiorcami oraz wnosi aby Komisja „wyręczyła” polski sąd administracyjny i upubliczniła jego treść. 27 czerwca przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie odbędzie się rozprawa w przedmiocie upublicznienia pierwszego, zwróconego wniosku złożonego przez rząd do Komisji Europejskiej.
11 czerwca 2013 r. na posiedzeniu Rady Ministrów został przyjęty kolejny wniosek o derogację stosowania dyrektywy VAT na lata 2014-2018, który zostanie złożony do Komisji Europejskiej. Zgodnie – z jedyną dostępną tym zakresie informacją, którą jest krótki rządowy komunikat prasowy – Polska chce wydłużyć okres obowiązywania ograniczeń w prawie do odliczenia VAT na zakup nowych samochodów do celów działalności gospodarczej na lata 2014–2018. W tym okresie, podatnikom miałoby przysługiwać prawo do odliczenia tylko do 50 proc. kwoty podatku naliczonego. Ograniczenie dotyczyć ma zarówno wydatków na zakup pojazdów, jak i zakup usług wynikających z umowy najmu, dzierżawy, leasingu (lub umów podobnych), jak również kosztów eksploatacyjnych tych pojazdów (kosztów napraw i serwisu).
Branża motoryzacyjna apelowała do rządu polskiego o wykorzystanie faktu odesłania przez Komisję pierwszego wniosku (został przez Brukselę odesłany do Ministra Finansów celem jego uzupełnienia i poprawek) na poważną, ekspercką dyskusję tak aby wypracować rozwiązanie docelowe, korzystne zarówno dla przedsiębiorców jak i budżetu. Niestety rząd nie podjął debaty z przedstawicielami branży, lecz ponownie postanowił przeforsować projekt w tajemnicy, co zdaniem Związku Dealerów Samochodów może być bardzo szkodliwe dla polskiej gospodarki.
Zdaniem polskich dealerów propozycja wskazana we wniosku rządu Rzeczypospolitej Polskiej o nową derogację jest działaniem całkowicie pozornym i ma ona w rzeczywistości na celu wyłączenie „neutralności” podatku VAT. W piśmie do Komisji, Związek wkazuje, że jak uczą doświadczenia lat poprzednich, wszelkie „zabiegi” dotyczące modyfikowania systemu podatku VAT od pojazdów firmowych w Polsce w każdym przypadku skutkowały dużymi wahaniami w sprzedaży pojazdów w krótkim okresie czasu, które powodowały znaczne zakłócenia w normalnym funkcjonowaniu i rozwoju przedsiębiorstw prowadzących dystrybucję nowych pojazdów w Polsce. Dlatego też zdaniem branży, zasadne jest zaprzestanie jakichkolwiek wprowadzanych z roku na rok zmian w systemie podatku VAT od pojazdów firmowych i zastosowanie przepisów zgodnych z dyrektywą. Tym samym odrzucenie przez Komisję Europejską wniosku rządu Rzeczypospolitej Polskiej o udzielenie derogacji powinno stać się pierwszym krokiem do wprowadzenia harmonii i trwałości w polskim systemie podatku VAT od pojazdów firmowych, co może odbyć się tylko z korzyścią dla całej polskiej gospodarki.
Komisja Europejska zapewniała w odpowiedzi na poprzedni list przedstawicieli branży: „Komisja Europejska jest świadoma faktu, że prawo do odliczania podatku jest integralną częścią systemu VAT w Unii Europejskiej i w związku z tym podejmie ona działania w celu zapewnienia, że będzie ono ograniczone do zakresu niezbędnego” . Ponadto Związek Dealerów Samochodów wraz z powstaniem nowego wniosku derogacyjnego wystąpił do Ministra Finansów jako dysponenta dokumentu o jego upublicznienie. Przedstawiciele Związku twierdzą jednak, że należy się spodziewać kolejnej odmowy upublicznienia i konieczności toczenia o to batalii w sądzie administracyjnym. Dodatkowo więc Związek apeluje do Komisji Europejskiej o upublicznienie treści wniosku rządowego.
Komentarze