Menu
Informacje Części Technika Po godzinach
25.12 Alfa e-Parts poszerza ofertę o nowe produkty i przekracza 6500 pozycji w katalogu 24.12 Rynek samochodów elektrycznych w Polsce: szanse i wyzwania dla dealerów 24.12 “Kodeks Dobrej Komunikacji”: nowy pomysł marki FORVIA. To odpowiedź na zmiany na rynku pracy. 24.12 Niemiecka Nagroda Przyszłości dla twórców rewolucyjnej technologii Digital Light 24.12 Jaguar F-Pace. Co sprawdzić przed zakupem i co wymienić po?

Technika

Dlaczego hamulce piszczą? – geneza powstawania procesów wibroakustycznych w układach hamulcowych

Procesowi poruszania się pojazdu silnikowego zawsze towarzyszą różne zjawiska wibroakustyczne. W zdecydowanej większości, procesy wibroakustyczne pochodzące od pojazdów są uznawane za zjawiska niepożądane. Takimi zjawiskami są niewątpliwie dźwięki pochodzące od układu hamulcowego. Skąd pochodzą nieporządane dźwięki? Wiadomo, że każdy pojazd samochodowy jest bardzo skomplikowaną strukturą: składa się z wielu zespołów i podzespołów. Praca tych wszystkich […]

Poprawny montaż świateł do jazdy dziennej

Instalacja świateł do jazdy dziennej jest prosta, ale wymaga trzymania się kilku zasad. Istotny jest też odpowiedni dobór produktów – posiadających homologację. Montaż DRL Żeby przeprowadzić instalację świateł do jazdy dziennej w prawidłowy sposób, wystarczą podstawowe narzędzia jak śrubokręt i wkrętarka. Najpierw jednak trzeba zwrócić uwagę na model i producenta produktu. Musi on posiadać odpowiednie […]

Nieszczelne chłodnice EGR – utrata płynu chłodzącego

Od momentu wprowadzenia normy spalinowej Euro 4 coraz częściej stosowane są systemy EGR z chłodnicami EGR. Chłodnice te nie są typowymi częściami zużywalnymi. Mimo to w okresie ich użytkowania może dojść do awarii. Awarie chłodnic EGR W przypadku chłodnic EGR medium do chłodzenia silnika służy płyn chłodzący. Chłodnice wykonane są albo ze stali szlachetnej, albo […]

Awaria kontrolki poziomu płynu chłodniczego w Maździe RX8

W Mazdzie RX8 często można spotkać się z przypadkiem aktywnej kontrolki poziomu płynu w układzie chłodzenia. Mimo prawidłowego poziomu płynu w zbiorniku wyrównawczym, kontrolka zapala się i gaśnie lub świeci nieustannie. Przyczyną tej sytuacji jest uszkadzający się czujnik poziomu płynu chłodzącego. Spowodowane jest to przez degradację powierzchni oryginalnie montowanych pływaków czujnika, które ekstremalnych przypadkach absorbują […]

Pompy wody w napędach rozrządu – problemy – część 2/2.

Efektywność układu chłodzenia uzależniona jest od sprawności i jakości wielu elementów np. termostatu, chłodnicy, wentylatora, płynu chłodzącego czy pompy wody. Przedstawiamy drugą część poradnika Contitech. Awarie pomp wody Pompy wody w napędach rozrządu – zobacz część pierwszą Czasami problemem jest także częstotliwość wymiany pompy wody napędzanej paskiem rozrządu. Niektórzy producenci samochodów w swoich instrukcjach warsztatowych […]

Pompy wody w napędach rozrządu – problemy – część 1.

Układ chłodzenia samochodu jest jednym z najważniejszych w samochodzie. Utrzymuje temperaturę silnika na odpowiednim poziomie. Jego efektywność uzależniona jest od sprawności i jakości wielu elementów np. termostatu, chłodnicy, wentylatora, płynu chłodzącego czy pompy wody. Uszkodzenia pomp wody Pompa wody zapewnia stały obieg cieczy chłodzącej w układzie pod odpowiednim ciśnieniem. Brak właściwego obiegu cieczy w krótkim […]

Gwizdanie paska wieloklinowego w Oplach

Spod maski niektórych modeli Opla mogą wydobywać się charakterystyczne gwizdy, pochodzące z układu paska wieloklinowego. Możliwą przyczyną jest uszkodzenie sprzęgła jednokierunkowego alternatora. Jak wyeliminować gwizdanie paska wieloklinowego Problem dotyczy pojazdów marki Opel/Vauxhall: Agila od 2004, Astra-H od 2005, Combo od 2004, Corsa C od 2004, Corsa D od 2007, Meriva od 2004, Tigra B od […]

Jak prawidłowo określić wielkość zagłębienia w denku tłoka?

W celu dobrania właściwego tłoka przy naprawie często trzeba porównywać wymiary tłoka z danymi katalogowymi. W przypadku tłoków z wybrzuszeniem denka otrzymuje się przy tym różnice wymiarów pomiędzy wymiarami katalogowymi a rzeczywiście zmierzoną wartością. Tłok z wybrzuszeniem w denku Odchyłki te wynikają z różnych metod pomiarowych stosowanych przy określaniu zagłębienia w denku tłoka. Fakt ten […]

Ryzyko omyłkowej zamiany rolek napinających

Rolki napinające przeznaczone do różnych pojazdów często na pierwszy rzut oka są identyczne. Montaż niewłaściwej części może mieć jednak negatywne konsekwencje. Pozornie identyczne rolki Przykładem mogą być rolki napinające Ruville o numerach art. 55344 i 55383, przeznaczone do pojazdów Opla i Hondy. Rolek nie wolno stosować zamiennie ani pomylić. W przypadku zamontowania niewłaściwej rolki napinającej […]

Zawór EGR w pojazdach marki Opel – błąd nowej części

Każdy zawór EGR posiada charakterystykę w kształcie histerezy. Ze względu na to, montaż nowej części może wiązać się z występowaniem komunikatu o błędzie. Zapalać się może lampka kontrolna błędu. Histereza zaworu EGR W uproszczeniu można powiedzieć, że histereza jest charakterystyką, która „na powrocie biegnie innym torem niż przy wzroście” (patrz rys. 1). Problem może dotyczyć […]

Nawet najlepsi fachowcy potrzebują regularnie aktualizować i odświeżać swoją wiedzę. Czy wiesz, jakie możliwości ma najnowsze narzędzie do regulacji geometrii  zawieszenia? A może zastanawiałeś się, jaki wpływ na układ hamulcowy ma malowanie i zabiegi pielęgnacyjne felg? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w dziale “Technika”. To praktyczne informacje techniczne, wskazówki i porady przydatne podczas pracy w każdym warsztacie samochodowym. 

Publikujemy wysokiej jakości artykuły i poradniki, w których znajdują się liczne komentarze ekspertów z renomowanych firm dostarczających komponenty i akcesoria dla branży motoryzacyjnej.