Poprawny montaż świateł do jazdy dziennej

1 lipca 2013, 14:23

Instalacja świateł do jazdy dziennej jest prosta, ale wymaga trzymania się kilku zasad. Istotny jest też odpowiedni dobór produktów – posiadających homologację.

Montaż DRL

Żeby przeprowadzić instalację świateł do jazdy dziennej w prawidłowy sposób, wystarczą podstawowe narzędzia jak śrubokręt i wkrętarka. Najpierw jednak trzeba zwrócić uwagę na model i producenta produktu. Musi on posiadać odpowiednie oznaczenia, które są dowodem dopuszczenia ich do używania w Polsce. Na kloszu lampy powinny znaleźć się wytłoczone literki RL (nie DRL!), które stanowią oznaczenie świateł do jazdy dziennej, a także literka E z numerem homologacji.

Przed przystąpieniem do instalacji należy sprawdzić, czy pudełko zawierało wszystkie elementy, a następnie zapoznać się z instrukcją oraz upewnić się czy nie będą potrzebne dodatkowe narzędzia.

Światła trzeba przymierzyć do samochodu, żeby określić, na jakiej wysokości mają być zamontowane. Zostało to dokładnie określone w przepisach. DRL nie mogą być zainstalowane wyżej niż 1500 mm, ani poniżej 200 mm od podłoża, a odległość między światłami musi wynieść co najmniej 600 mm. W przypadku, kiedy szerokość pojazdu jest mniejsza niż 1300 mm, odległość między światłami powinna wynosić 400 mm. Nie mogą one też wystawać poza obrys samochodu i muszą być zainstalowane 400 mm od krawędzi auta.

Kolejny krok to przymiarka systemu „clip on”, w którym mocowane są światła, do samochodu. Zestaw uchwytów typu „clip-on” może wymagać wywiercenia dodatkowych  otworów, żeby prawidłowo poprowadzić instalację elektryczną. Mocuje się go do maskownicy przy pomocy wkrętów. Następnie przeprowadza się przewody zasilające w taki sposób, aby nigdzie nie wystawały. Po schowaniu przewodów należy z powrotem przymocować.

Teraz czas na instalację elektryczną. Najpierw podłącza się przewody świateł do jazdy dziennej do zacisków akumulatora. Następny krok to zlokalizowanie wiązki elektrycznej świateł pozycyjnych oraz podpięcie ich do modułu DRL, odpowiedzialnego za działanie świateł (przestrzegając biegunowości). Sam moduł należy przymocować i wpiąć do niego kabel świateł jazdy dziennej.

Po zakończeniu instalacji należy upewnić się, czy zestaw DRL został prawidłowo zamontowany. Można to zrobić w prosty sposób. Po włączeniu zapłonu światła do jazdy dziennej powinny automatycznie się włączyć, a po przełączeniu na światłą pozycyjne lub mijania, DRL powinny się wyłączyć.

Tarek Hamed, specjalista Philips ds. oświetlenia samochodowego ostrzega przed zakupem produktów niskiej jakości:

Na rynku dostępnych jest wiele świateł do jazdy dziennej. Jednak nie wszystkie z nich posiadają homologacje i są dopuszczone do ruchu. Zarówno na rynku tradycyjnym jak i w Internecie wciąż dostępne są produkty bez homologacji, których jakość pozostawia wiele do życzenia. Dlatego zakupu DRL powinno dokonywać się tylko w sprawdzonych miejscach i znanych firm. Jeśli chodzi o światła do jazdy dziennej marki Philips, to posiadają one homologację, a każde opakowanie DRL 12V zawiera wszystkie niezbędne elementy potrzebne do ich zamocowania. Wśród nich jest moduł sterujący światłami oraz uchwytu typu „clip on”, do którego wpina się DRL.".

Dowiedz się więcej

O czym pamiętać montując ksenony – porady
O czym pamiętać montując ksenony – porady

Lampy ksenonowe mają wiele zalet. Mogą jednak także zaszkodzić, zwłaszcza te nieposiadające homologacji lub instalowane w nieprzystosowanych do tego autach lub, mogą stanowić zagrożenie. Zalety lamp ksenonowych Pierwszym seryjnym samochodem, w którym pojawiła się możliwość wyboru świateł ksenonowych było BMW serii 7 z 1991 roku. W następnych latach rozwiązanie to zaczęły stosować inne marki. Obecnie […]

Czy zestawy świateł do jazdy dziennej są legalne?
Czy zestawy świateł do jazdy dziennej są legalne?

Czy światła do jazdy dziennej montowane w samochodach, które fabrycznie nie posiadają takiego oświetlenia, są legalne? Ze względu na wciąż pojawiające się wątpliwości postanowiliśmy wyjaśnić tę sprawę. Montaż zestawu LED narusza homologację auta? Jeden z naszych Czytelników, pod artykułem dotyczącym montażu świateł do jazdy dziennej poruszył bardzo istotną kwestię, która wciąż budzi kontrowersje wśród osób […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 4 lipca 2013, 13:34 0 0

"... DRL nie mogą być zainstalowane wyżej niż 1500 mm, ani poniżej 200 mm od podłoża..." - czy aby na pewno 200mm od podłoża? A nie 250mm?

Odpowiedz

Jerry, 22 listopada 2018, 17:47 0 0

Najważniejsza informacja: "ani poniżej 200 mm od podłoża". Wielu,bowiem,kierowców trzyma się "250 mm" i nie montuje w popularnym Audi A4B6 w szczelinie tuż pod kratką przeciwmgielnych,świateł DRL w obawie przed ew.konsekwencjami.Rozumiem,że te 250 mm to jest optimum a minimum wynosi 200 mm,Maximum raczej nikt nie przekracza,bo światla te nie są dla ozdoby tylko bezpieczeństwa,i przy dobrej widoczności (dzień pogodny,słoneczny) dopuszcza ich stosowanie.Przynoszą też oszczędność energii,najogólniej ujmując.

Odpowiedz

Anonim, 4 lipca 2013, 22:46 0 -1

Szanowny Panie Witoldzie, drodzy czytelnicy
O ile mi wiadomo każdy pojazd jest homologowany jako całość, w określonej kompletacji.
Wszelkie przeróbki różnych zespołów pojazdu, w tym również świateł, stanowią naruszenie homologacji. W spornych sytuacjach np. jazda przy obowiązkowych włączonych światłach mijania całą dobę (w Polsce), "stłuczka" itd. używanie takich świateł może być uznane, i słusznie, jako jazda bez włączonych obowiązkowych świateł. Minęła moda na : malowanie tylnych kloszy, ciemne folie na szybach, extra xenony to teraz mamy kolejne gadżety. Czy w motofocusie nie ma prawnika, który by weryfikował różne pomysły jw?

Odpowiedz

Jerry, 15 maja 2019, 0:16 0 0

Na pewno prawnik,radca prawny tam jest,ale nie może taki ktoś decydować w każdej najdrobniejszej sprawie ,bo nie jest napewno tzw,alfą i omegą.DRL to nie jest moda,ale nowy trend,i postęp w oświetleniu dziennym,który pozwala na oszczędzanie energii, w ciągu dnia,gdy oswietlenie naturalne,jest wystarczające,a pojazd dzięki DRL wyrażnie widoczny.Pobór mocy 4-6 W jest min,10 krotnie mniejszy..Akumulator doładowany,sluży dłużej,żarówki też.Wystarczy dostosować się do warunków oświetlena.THX

Odpowiedz

Anonim, 11 lipca 2013, 13:54 0 0

"robson1313 tydzień temu 0 + -
Szanowny Panie Witoldzie, drodzy czytelnicy
O ile mi wiadomo każdy pojazd jest homologowany jako całość, w określonej kompletacji" - czyli ze kazdy milosnik uaz-ow montujac siedzenie od mercedesa traci homologacje na pojazd? kazdy milosnik amerykanów, montujac wymagane w europie swiatlo przeciwmgielne z tylu traci homolgacje na pojazd? ze kazdy kto załozy uzywane czesci do swego auta traci homologacje na pojazd - skoro ta zostala wydana na auto jako calosc?

Odpowiedz