O czym pamiętać montując ksenony – porady

, 19 marca 2014, 12:31

Lampy ksenonowe mają wiele zalet. Mogą jednak także zaszkodzić, zwłaszcza te nieposiadające homologacji lub instalowane w nieprzystosowanych do tego autach lub, mogą stanowić zagrożenie.

Zalety lamp ksenonowych

Philips lampy ksenonowePierwszym seryjnym samochodem, w którym pojawiła się możliwość wyboru świateł ksenonowych było BMW serii 7 z 1991 roku. W następnych latach rozwiązanie to zaczęły stosować inne marki. Obecnie wraz ze spadkiem kosztów produkcji i eksploatacji lampy ksenonowe stają się coraz popularniejsze. Najczęściej spotykane są w niemieckich autach klasy średniej i wyższej. Wzrost popularności ksenonów wynika z zalet, jakie niesie ta nowoczesna technologia.

Ksenony generują światło odpowiadające barwą światłu naturalnemu. Ich największe zalety można zaobserwować po zapadnięciu zmroku. Mocne światło doskonale oświetla drogę, pozwalając na wcześniejsze dostrzeżenie znaków, przeszkód i ewentualnych zagrożeń. Białe światło o lekko niebieskim odcieniu sprawia również, że oczy kierowcy nie męczą się tak szybko. Z kolei podczas jazdy w dzień auto z tego typu oświetleniem jest o wiele łatwiejsze do dostrzeżenia przez innych uczestników ruchu.

Lampy ksenonowe potrzebują nawet o 30 procent mniej energii elektrycznej w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami halogenowymi, co przekłada się bezpośrednio na mniejsze zużycia paliwa. Dodatkowo lampy wyładowcze są również o wiele wytrzymalsze od halogenowych, a ich żywotność jest kilkukrotnie dłuższa. Czas pracy tradycyjnej żarówki szacowany jest na 300-550 godzin, natomiast lampy ksenonowe mogą działać nawet do 3 tysięcy godzin.

Nielegalny montaż

Philips reflektory ksenonowePo polskich drogach jeździ wiele samochodów, w których tradycyjne żarówki zostały wymienione na ksenony bez uprzedniego przystosowania do tego auta. Należy pamiętać, że jest to nielegalne i niebezpieczne. Każde auto posiada reflektory, które są homologowane do pracy z określonym źródłem światła. Zamontowanie innego rodzaju źródła światła niż homologowane wiąże się z ryzykiem zatrzymania dokumentu rejestracyjnego, skierowaniem pojazdu do ponownego badania technicznego oraz kilkusetzłotowym mandatem.

Ksenony zamontowane w tradycyjnych reflektorach to zagrożenie nie tylko dla portfela, ale również dla pozostałych uczestników ruchu. Reflektory halogenowe mają budowę nieprzystosowaną do używania lamp wyładowczych, co powoduje oślepianie innych kierowców oraz utratę parametrów optycznych odbłyśników nieodpornych na promieniowanie UV emitowane przez ksenony. Każdy reflektor ksenonowy musi być wyposażony w system samopoziomujący światła, który dostosuje je do zmiennego obciążenia samochodu oraz spryskiwacze mające na celu zapobiegać rozproszeniu wiązki świetlnej przez zabrudzenia osadzające się na reflektorze.

Poprawny montaż ksenonów

Warto pamiętać, że lampy ksenonowe emitują dwukrotnie jaśniejszy strumień świetlny niż tradycyjne halogeny. Dlatego, aby nie oślepiały kierowców jadących z naprzeciwka trzeba kontrolować ich ustawienie. Tymczasem według badań przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego w 2009 roku aż 89 procent pojazdów poruszających się po drogach w Polsce ma źle ustawione światła. Należy pamiętać, że związane z tym oślepienie, fachowo nazywane olśnieniem, może być przyczyną wypadku.

Dużym problemem stały się dostępne na rynku podróbki markowych lamp ksenonowych. Są one o wiele gorszej jakości i nie spełniają wszystkich wymogów technicznych.

 

W ofercie firmy Philips znajdują się trzy różne typu lamp ksenonowych: Xenon Vision, Xenon BlueVision oraz Xenon X-tremeVision. Każda z nich odpowiada specyficznym wymaganiom kierowców i posiada homologację zgodną z ECE (dopuszczenie do ruchu ulicznego).

Dowiedz się więcej

,,Polscy kierowcy chcą markowych produktów” – wywiad z Piotrem Wajszczykiem z Philips Automotive Lighting
,,Polscy kierowcy chcą markowych produktów” – wywiad z Piotrem Wajszczykiem z Philips Automotive Lighting

Piotr Wajszczyk, Dyrektor Biura Sprzedaży na Europę Centralną w Philips Automotive Lighting, udzielił nam krótkiego wywiadu, w którym podsumował miniony rok oraz wspomniał o planach swojej firmy na najbliższe 12 miesięcy. Jak ocenia pan sytuację na rynku w minionym, 2013 roku? Z zadowoleniem obserwujemy kolejne przejawy wychodzenia polskiej gospodarki z kryzysu, co coraz wyraźniej odczuwamy […]

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o żarówkach halogenowych
Wszystko, co powinieneś wiedzieć o żarówkach halogenowych

Pierwsze oświetlenie samochodowe powstało ponad 100 lat temu. Od tamtej pory było systematycznie usprawniane. Prawdziwą rewolucję przyniosło wynalezienie technologii halogenowej. Dzięki niej możliwe było uzyskanie dobrej jakości światła i wydłużenie żywotności żarówki, co w znaczący sposób poprawiło komfort prowadzenia auta. Halogen – rewolucyjny gaz Pierwsze samochody oświetlały drogę za pomocą prostych lamp naftowych. Nie zdawały […]

Philips wprowadza nową generację świateł do jazdy dziennej
Philips wprowadza nową generację świateł do jazdy dziennej

Firma Philips wprowadza na rynek światła do jazdy dziennej trzeciej generacji – Daylight 9. Nowa optyczna konstrukcja składa się z dziewięciu punktów LED. Daylight 9, które zastąpią dostępne dotychczas Daylight 4, łączą w sobie nowoczesny styl i zwiększoną widoczność. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu nowej optycznej konstrukcji składającej się z 9 punktów LED. Taka budowa […]

Philips przestrzega przed podróbkami ksenonów
Philips przestrzega przed podróbkami ksenonów

Kupowanie, sprzedawanie i posiadanie podrobionych produktów jest niezgodne z prawem. Problem podrabianych żarników ksenonowych Philips jest na tyle poważny, że przedstawiciele Philips podjęli współpracę z organami ścigania, żeby chronić użytkowników. Firma wprowadza właśnie pierwsze rozwiązanie przeciwko rosnącej fali pirackiego oświetlenia ksenonowego. Niebezpieczne podróbki Kilka miesięcy temu zostały przeprowadzone działania mające na celu usunięcie z obrotu […]

Komentarze

Brak komentarzy