Prowadnice zaworów – wymiana i naprawa

29 kwietnia 2013, 14:57

Podczas wymiany zużytych, pogiętych lub przepalonych zaworów często nie sprawdza się jednocześnie stanu prowadnic zaworów. Jest to istotne, gdyż uszkodzenia zaworów są często spowodowane właśnie przez zużyte prowadnice.

Zużyta prowadnica zaworu może być przyczyną następujących uszkodzeń zaworu i nieszczelności:

  • Przepalony talerz zaworu
  • Pęknięcia wyokrąglenia zaworu
  • Pęknięcia w rowkach stożka zaworu
  • Nadmierne zużycie końcówki trzonka zaworu
  • Jednostronnie zużyte dźwigienki zaworowe
  • Podwyższone zużycie oleju wskutek zużytych uszczelek trzonka zaworu
  • Zużyty lub przepalony pierścień gniazda zaworu

 

Producenci pojazdów często nie przewidują możliwości naprawy głowicy cylindrów. W katalogach części zamiennych nie można znaleźć numerów części zamiennych dla nowych prowadnic zaworów. Także w literaturze technicznej, szczególnie dotyczącej samochodów osobowych, nie ma informacji o tym, na co należy zwrócić uwagę przy wymianie zaworów. Nie są poza tym znane żadne parametry zużycia, potrzebne do oceny stanu całego mechanizmu zaworowego.

Poniżej podane są standardowe wartości luzu prowadnic zaworów. Dane te można zastępczo wykorzystywać jako wartości orientacyjne, gdy producent pojazdu nie podaje żadnych parametrów albo nie przewiduje wymiany części mechanizmów zaworowych.

Średnica trzonka zaworu Zawory wlotowe Zawory wylotowe
5 … 7 mm 10 … 40 μm 25 … 55 μm
> 7 … 9 mm 20 … 50 μm 35 … 65 μm
> 9 … 12 mm 40 … 70 μm 55 … 85 μm


W przypadku chłodzonych powietrzem głowic cylindrów i silników dużej mocy należy dążyć, ze względu na większe obciążenie termiczne, do uzyskania górnego zakresu tolerancji luzów.

Jeżeli konieczna jest wymiana zaworu, luz między trzonkiem zaworu i wewnętrznym obwodem prowadnicy nie może przekraczać podanych wartości. Jeżeli luz jest za duży, albo jeżeli prowadnice zaworów mają wskutek zużycia owalny, stożkowy albo lejkowaty kształt, konieczna jest ich wymiana.

Wybite prowadnice zaworów mają szczególnie duży wpływ na zawory o średnicy trzonka mniejszej od 8 mm. Gdy prowadnica jest wybita, talerz zaworu jest osadzony nieśrodkowo, po jednej ze stron gniazda zaworu i wskutek działania siły sprężyn(y) zaworowej(ych) jest wciągany do gniazda (rys. 2). W dłuższym okresie czasu może to spowodować pęknięcie zaworu. Wskutek ciągłych zmian kierunku obciążenia zawór pęka na przejściu między trzonkiem i talerzem. W zaworach uruchamianych dźwigienkami wybite prowadnice prowadzą do wzmocnienia sił działających poprzecznie na trzonek zaworu. Skutkiem jest pęknięcie zaworu w obszarze podcięcia na zamek sprężyny zaworowej.

Montaż nowych prowadnic zaworów

Prowadnice są utrzymywane w wymaganej pozycji w głowicy zaworów przez wkład pasujący. Prowadnice zaworów oferowane przez Motor Service mają już odpowiednio obrobiony obwód wewnętrzny. Z tego względu po wciśnięciu prowadnic i przed montażem zaworów należy sprawdzić, czy występuje potrzebny luz montażowy. Deformacje na obwodzie wewnętrznym prowadnicy zaworu mogą mieć ujemny wpływ na działanie prowadnicy. Aby zapobiec deformacjom, należy skorygować średnicę i kształt nowej prowadnicy przy użyciu rozwiertaka.

Informacje dodatkowe

Przy montażu i demontażu prowadnic zaworów zapewnić prawidłowe ogrzanie głowicy cylindrów (dane producenta silnika). Należy używać odpowiednich trzpieni montażowych. Dodatkowe ochłodzenie prowadnic ułatwia montaż.

Uwaga:

Wskutek wciskania może dojść do lekkiego radialnego przewężenia średnicy wewnętrznej prowadnic zaworów. Wielkość tej deformacji zależy od stosunku między średnicą otworu obudowy i średnicą zewnętrzną prowadnicy. Decydującą rolę może mieć poza tym sztywność obu części. W przypadku znacznych różnic sztywności ścianki obudowy deformacja radialna na jej długości może być bardzo zróżnicowana.

Opublikowane przez: Redakcja
Materiał przygotowany przez firmę MS Motor Service

Dowiedz się więcej

Awaria pompy powietrza wtórnego wskutek zacięcia przekaźnika
Awaria pompy powietrza wtórnego wskutek zacięcia przekaźnika

Wszystkie pojazdy z silnikiem benzynowym i systemem powietrza wtórnego są narażone na awarię pompy powietrza wtórnego wskutek przeciążenia. Przyczyny usterki Objawami awarii mogą być: nie uruchamianie się pompy powietrza wtórnego po uruchomieniu zimnego silnika, zapach nadtopionego plastiku w komorze silnika, ślady nadtopienia na zestykach elektrycznych pompy powietrza wtórnego, P0410 „Zakłócenie działania"   Możliwą przyczyną może […]

„Warto stawiać na markowe produkty” – wywiad z przedstawicielem firmy MS Motor Service
„Warto stawiać na markowe produkty” – wywiad z przedstawicielem firmy MS Motor Service

MS Motor Service jest jednostką handlową firmy Kolbenschmidt Pierburg działającą na rynku wtórnym. W jej ofercie przeważają części silnikowe i elementy elektroniczne. O pozycji firmy w naszym kraju oraz o jej ofercie opowiedział nam Jakub Pojmicz, Sales Representative firmy na rynku polskim. Kolbenschmidt i Pierburg to jakość, niska cena, a może dobra dostępność? Z czym […]

Szlam olejowy w pompie próżniowej
Szlam olejowy w pompie próżniowej

Odgłosy stukania (jak przy uszkodzeniu łożyska wału korbowego) mogą dobiegać do uszu użytkownika samochodu również w sytuacji, gdy szlam olejowy nagromadzi się w pompie próżniowej. Usterka dotyka często Volkswagena Transportera (LT, T4). Problem z pompą próżniową – Volkswagen Transporter Tłokowa pompa próżniowa jest napędzana przez suwak (2) z wałka rozrządu (1). W zalecanej pozycji montażowej […]

Zawór EGR w pojazdach marki Opel – błąd nowej części
Zawór EGR w pojazdach marki Opel – błąd nowej części

Każdy zawór EGR posiada charakterystykę w kształcie histerezy. Ze względu na to, montaż nowej części może wiązać się z występowaniem komunikatu o błędzie. Zapalać się może lampka kontrolna błędu. Histereza zaworu EGR W uproszczeniu można powiedzieć, że histereza jest charakterystyką, która „na powrocie biegnie innym torem niż przy wzroście” (patrz rys. 1). Problem może dotyczyć […]

Uszkodzenia pomp próżniowych spowodowane niewystarczającym doprowadzeniem oleju smarowego
Uszkodzenia pomp próżniowych spowodowane niewystarczającym doprowadzeniem oleju smarowego

Pompy próżniowe z obracającymi się skrzydełkami to obecnie najnowocześniejszy sposób wytwarzania podciśnienia. Tak jak w przypadku każdej pompy próżniowej potrzebne jest niezawodne dostarczanie oleju smarowego. Możliwe usterki pomp próżniowych Dostarczanie oleju smarowego odbywa się najczęściej z obwodu oleju silnikowego. Olej smarowy jest transportowany z powrotem do głowicy cylindra z zassanym powietrzem. Jeśli doprowadzenie oleju smarowego […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 20 stycznia 2018, 12:00 0 0

Ile u mechanika zapłacę za wymianę prowadnicy w Matizie

Odpowiedz

mimipk, 2 marca 2018, 12:26 0 -4

Świetny artykuł. Wypadałoby jeszcze podać orientacyjną temperaturę głowicy dla zabiegu wymiany prowadnic co odstraszyłoby majstrów "złota rączka" od prób tegoż zabiegu.

Odpowiedz

Anonim, 18 grudnia 2019, 9:23 2 0

Z Twojej wypowiedzi wynika brak nawet minimalnej wiedzy w tym temacie. A wypowiedź jak byś doktorat robił z pasowania i rozszeżalności cieplnej materiałów. Gratuluję samo oceny.

Odpowiedz