Pompy próżniowe z obracającymi się skrzydełkami to obecnie najnowocześniejszy sposób wytwarzania podciśnienia. Tak jak w przypadku każdej pompy próżniowej potrzebne jest niezawodne dostarczanie oleju smarowego.
Możliwe usterki pomp próżniowych
Dostarczanie oleju smarowego odbywa się najczęściej z obwodu oleju silnikowego. Olej smarowy jest transportowany z powrotem do głowicy cylindra z zassanym powietrzem. Jeśli doprowadzenie oleju smarowego jest niewystarczające lub uszkodzone, po krótkim czasie dochodzi do zakłóceń działania i uszkodzeń pompy próżniowej. W ten sposób pompy próżniowe ulegają uszkodzeniu i muszą zostać wymienione. Unieruchomiona pompa próżniowa może doprowadzić do skutków ubocznych.
Przeterminowany lub zanieczyszczony olej smarowy powoduje przedwczesne zużycie pompy próżniowej. Przeterminowany olej silnikowy zawiera wiele zanieczyszczeń pochodzących ze ścierania mechanicznego silnika lub cząsteczek sadzy ze spalin.
Sprawdzenie dostarczania oleju smarowego
Nowoczesne pompy próżniowe wysokiej wydajności wymagają strumienia przepływu 30-60 litrów na godzinę. Dlatego przed zamontowaniem pompy próżniowej należy bezwzględnie sprawdzić czy dostarczanie oleju smarowego odbywa się bez zakłóceń:
- dokonać demontażu pompy próżniowej
- chronić części montażowe przed wypływającym olejem
- zbiornik (biureta lub podobny) trzymać przed otworem lub kanałem oleju smarowego
- pozostawić na krótko silnik pracujący na biegu jałowym lub uruchomić z prędkością obrotową rozrusznika, aby kontrolować wyciek oleju.
- z poszczególnych kanałów oleju smarowego lub przewodu olejowego, olej musi wyciekać stale lub równomiernie.
- jeśli tak się nie dzieje, należy usunąć przyczynę (ew. zatkanie)
Należy bezwzględnie zwrócić uwagę na czystość! Resztki zwęglonego oleju lub uszczelek mogą doprowadzić do zatkania otworów oleju smarowego.
Komentarze