Uszkodzenia pomp próżniowych spowodowane niewystarczającym doprowadzeniem oleju smarowego

26 sierpnia 2013, 13:33

Pompy próżniowe z obracającymi się skrzydełkami to obecnie najnowocześniejszy sposób wytwarzania podciśnienia. Tak jak w przypadku każdej pompy próżniowej potrzebne jest niezawodne dostarczanie oleju smarowego.

Możliwe usterki pomp próżniowych

Dostarczanie oleju smarowego odbywa się najczęściej z obwodu oleju silnikowego. Olej smarowy jest transportowany z powrotem do głowicy cylindra z zassanym powietrzem. Jeśli doprowadzenie oleju smarowego jest niewystarczające lub uszkodzone, po krótkim czasie dochodzi do zakłóceń działania i uszkodzeń pompy próżniowej. W ten sposób pompy próżniowe ulegają uszkodzeniu i muszą zostać wymienione. Unieruchomiona pompa próżniowa może doprowadzić do skutków ubocznych.

Przeterminowany lub zanieczyszczony olej smarowy powoduje przedwczesne zużycie pompy próżniowej. Przeterminowany olej silnikowy zawiera wiele zanieczyszczeń pochodzących ze ścierania mechanicznego silnika lub cząsteczek sadzy ze spalin.

Sprawdzenie dostarczania oleju smarowego

Nowoczesne pompy próżniowe wysokiej wydajności wymagają strumienia przepływu 30-60 litrów na godzinę. Dlatego przed zamontowaniem pompy próżniowej należy bezwzględnie sprawdzić czy dostarczanie oleju smarowego odbywa się bez zakłóceń:

  • dokonać demontażu pompy próżniowej
  • chronić części montażowe przed wypływającym olejem
  • zbiornik (biureta lub podobny) trzymać przed otworem lub kanałem oleju smarowego
  • pozostawić na krótko silnik pracujący na biegu jałowym lub uruchomić z prędkością obrotową rozrusznika, aby kontrolować wyciek oleju.
  • z poszczególnych kanałów oleju smarowego lub przewodu olejowego, olej musi wyciekać stale lub równomiernie.
  • jeśli tak się nie dzieje, należy usunąć przyczynę (ew. zatkanie)

 

Uwaga!

Należy bezwzględnie zwrócić uwagę na czystość! Resztki zwęglonego oleju lub uszczelek mogą doprowadzić do zatkania otworów oleju smarowego.

Materiał przygotowany przez firmę MS Motor Service

Dowiedz się więcej

Szlam olejowy w pompie próżniowej
Szlam olejowy w pompie próżniowej

Odgłosy stukania (jak przy uszkodzeniu łożyska wału korbowego) mogą dobiegać do uszu użytkownika samochodu również w sytuacji, gdy szlam olejowy nagromadzi się w pompie próżniowej. Usterka dotyka często Volkswagena Transportera (LT, T4). Problem z pompą próżniową – Volkswagen Transporter Tłokowa pompa próżniowa jest napędzana przez suwak (2) z wałka rozrządu (1). W zalecanej pozycji montażowej […]

Prowadnice zaworów – wymiana i naprawa
Prowadnice zaworów – wymiana i naprawa

Podczas wymiany zużytych, pogiętych lub przepalonych zaworów często nie sprawdza się jednocześnie stanu prowadnic zaworów. Jest to istotne, gdyż uszkodzenia zaworów są często spowodowane właśnie przez zużyte prowadnice. Zużyta prowadnica zaworu może być przyczyną następujących uszkodzeń zaworu i nieszczelności: Przepalony talerz zaworu Pęknięcia wyokrąglenia zaworu Pęknięcia w rowkach stożka zaworu Nadmierne zużycie końcówki trzonka zaworu […]

Czujniki przepływu powietrza w samochodach BMW, Fiat, Opel, Volvo
Czujniki przepływu powietrza w samochodach BMW, Fiat, Opel, Volvo

Utrata mocy, ciemny dym, szarpanie, tryb awaryjny, włączenie lampki kontrolnej błędu, kod błędu P0100 – te wszystkie sytuacje mogą być wynikiem zastosowania niewłaściwego czujnika przepływu powietrza. Przyczyną wymienionych usterek, które mogą wystąpić po wymianie urządzenia, może być zamontowanie czujnika przepływu powietrza, który nie jest przystosowany do danego typu pojazdu. Wtykowe czujniki przepływu powietrza niewiele różnią […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!