Konserwacja hydraulicznych układów kierowniczych – porady ZF

25 kwietnia 2013, 12:07

Hydrauliczny układ kierowniczy składa się z pompy napędzanej silnikiem, zbiornika oleju, serwozaworu, cylindra hydraulicznego i powiązanych z nim przewodów – ssącego i ciśnieniowego. Najmniejsze zanieczyszczenia w układzie hydraulicznym mogą spowodować jego uszkodzenia, a nawet całkowitą awarię.

Eksperci marki ZF Services zalecają zachowanie maksymalnej staranności i czystości podczas przeglądów oraz napraw, którym poddawane są hydrauliczne układy kierownicze.

Układ kierowniczy ZFPrzed wymianą pompy hydraulicznej, należy najpierw podnieść pojazd tak, by można było swobodnie poruszać osią kierującą. Następnie zwolnić i usunąć pasek napędu pompy, jak również przewody pompy – wlotowy (6) i ciśnieniowy (3). Kolejna czynność to zebranie i usunięcie oleju hydraulicznego. Dopiero wówczas można zdemontować samą pompę.

Przepłukiwanie układu kierowniczego

Aby wypłukać olej hydrauliczny z przewodów ciśnieniowego i wlotowego, należy przytrzymać oba przewody nad miską zlewową i poprosić inną osobę, aby w tym samym czasie przekręciła kierownicę 10-15 razy w jedną i drugą stronę, aż wypłynie cały płyn. W żadnym wypadku nie należy ponownie używać starego płynu hydraulicznego ani starych uszczelek na przewodach.

Przed zainstalowaniem nowej pompy trzeba napełnić ją ręcznie: należy powoli obracać koło napędowe pompy i wlewać nowy płyn hydrauliczny przez stronę wlotową do pompy układu kierowniczego, aż jego nieznaczna ilość wypłynie ze złączki rurowej po stronie ciśnieniowej. Po zainstalowaniu nowej pompy układu sterowniczego należy połączyć przewód wlotowy oraz ciśnieniowy, zamontować z powrotem pasek napędu.

Następnie należy odłączyć przewód wtórny (2) od zbiornika wyrównawczego (1), a jego koniec umieścić w misce zlewowej i zlać pozostały płyn. W razie potrzeby uprzednio oczyścić zbiornik a nawet – jeśli to niezbędne – wymienić go. Zamknąć otwór powrotny na zbiorniku wyrównawczym. Jeśli układ hydrauliczny ma dodatkowy element filtrujący, należy go wymienić. Zbiornik można wówczas wypełnić nowym olejem hydraulicznym. Należy mieć do dyspozycji przynajmniej jeden dodatkowy litr oleju. Aby nie uszkodzić systemu wtrysku i układu zapłonowego, nie wolno uruchamiać wtedy silnika (należy trzymać się ściśle instrukcji producenta pojazdu).

Po tych zabiegach wystarczy uruchomić pojazd i włączyć silnik na wolne obroty. Brudny olej hydrauliczny wypłynie z przewodu wtórnego. Wylewającego się oleju nie można użyć ponownie, trzeba go usunąć. Po przepłukaniu zbiornika przewód wtórny należy ponownie połączyć ze zbiornikiem wyrównawczym i wówczas wlać ciągłym strumieniem nowy olej hydrauliczny.

Odpowietrzanie układu kierowniczego

W celu odpowietrzenia układu kierowniczego, należy najpierw przygotować silnik do rozruchu, po czym uruchomić pojazd. Pozostawić silnik na biegu jałowym, nie obracać kołem kierownicy. Kontrolować wzrokowo, czy zbiornik został już odpowiednio napełniony, i w razie potrzeby dolać oleju. Następnie powoli i w sposób ciągły – od oporu do oporu – obracać koło uniesionego pojazdu (10-15 razy), zwracając przy tym uwagę, aby przy każdym zatrzymaniu (lewym/prawym) koła nie pozostawały bezczynnie dłużej niż pięć sekund. Druga osoba powinna obserwować, czy w zbiorniku pompy jest wystarczająca ilość płynu hydraulicznego. Należy wyłączyć silnik i sprawdzić, czy w układzie hydraulicznym nie ma przecieków. Około dziesięciu minut później trzeba powtórzyć odpowietrzanie. Przed próbną jazdą jeszcze raz sprawdzić poziom oleju w zbiorniku wyrównawczym oraz upewnić się, że w układzie hydraulicznym nie ma przecieków.

Opis ilustracji:

  1. Zbiornik wyrównawczy
  2. Przewód wtórny
  3. Przewód ciśnieniowy
  4. Mechanizm kierowniczy
  5. Pompa hydrauliczna
  6. Przewód wlotowy
Materiał przygotowany przez firmę ZF Friedrichshafen AG

Dowiedz się więcej

Zamienniki dwumasowego koła zamachowego – czy warto?
Zamienniki dwumasowego koła zamachowego – czy warto?

Na rynku części zamiennych można spotkać zamienniki dwumasowego koła zamachowego. Czy takie zamienniki można i warto stosować w nowoczesnych silnikach? Zamienniki dwumasowego koła zamachowego są oferowane jako zestaw składający się ze standardowego koła jednomasowego i tradycyjnego zestawu sprzęgłowego – zawierającego elastyczną tarczę sprzęgłową z tłumikiem drgań skrętnych. Zamienniki koła dwumasowego Dlaczego producenci współczesnych pojazdów, dążący […]

„Sachs Roadshow będzie kluczowym wydarzeniem” – wywiad z przedstawicielem firmy ZF
„Sachs Roadshow będzie kluczowym wydarzeniem” – wywiad z przedstawicielem firmy ZF

ZF jest globalnym dostawcą rozwiązań z zakresu układu napędowego i podwozia. Wkrótce firma zorganizuje w Polsce cykl szkoleń Sachs Roadshow. Na nasze pytania odpowiedział Peter Rothenhöfer, Dyrektor Przedstawicielstwa ZF Friedrichshafen AG na Polskę. Jak podsumuje Pan rok 2012 na rynku polskim rynku? Czy firma odczuła skutki panującego kryzysu? Mijający rok jest dla nas dobry i […]

Sprzęgła z dociskiem samonastawnym SACHS XTend – charakterystyka i zasady montażu
Sprzęgła z dociskiem samonastawnym SACHS XTend – charakterystyka i zasady montażu

Producenci układów przeniesienia napędu, w tym firma ZF, stale dążą do ich automatyzacji w celu poprawy osiągów, wydajności oraz komfortu jazdy. Przykładem takiego rozwiązania jest sprzęgło z dociskiem samonastawnym SACHS XTend. Sprzęgło SACHS XTend w zależności od zużycia okładzin, samodzielnie koryguje swoje nastawy podczas eksploatacji. W dociskach sprzęgła tego typu, zarówno w sprzęgłach pchanych jak […]

Wymiana oleju w automatycznych skrzyniach biegów – porady ZF
Wymiana oleju w automatycznych skrzyniach biegów – porady ZF

Do trwałości skrzyń ZF przyczynia się wysokowartościowy, częściowo lub pełnosyntetyczny olej LifeguardFluid, którym napełniane są już na etapie produkcji. W normalnych warunkach może on skutecznie spełniać swoją rolę nawet przez cały okres eksploatacji pojazdu. Jednak duże obciążenie skrzyni biegów np. poprzez szybką, sportową jazdę lub częstą jazdę z przyczepą, może skutkować koniecznością jego wymiany. Skrzynie […]

KYB opracowuje nową generację układów kierowniczych
KYB opracowuje nową generację układów kierowniczych

KYB Corporation, we współpracy z Nissan Motor Co. Ltd stworzyło pierwszy na świecie bezpośredni, adaptacyjny układ kierowniczy. Do nowego systemu KYB będzie dostarczać sterownik (ECU), zespół przekładni oraz siłownik. System ten będzie montowany w modelu Skyline, który jest pierwszym samochodem na świecie wyposażonym w to rozwiązanie. Konwencjonalny układ kierowniczy przekazuje ruchy kierownicy na koła poprzez […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!