Wymiana oleju w automatycznych skrzyniach biegów – porady ZF

, 19 września 2013, 15:41

Do trwałości skrzyń ZF przyczynia się wysokowartościowy, częściowo lub pełnosyntetyczny olej LifeguardFluid, którym napełniane są już na etapie produkcji. W normalnych warunkach może on skutecznie spełniać swoją rolę nawet przez cały okres eksploatacji pojazdu. Jednak duże obciążenie skrzyni biegów np. poprzez szybką, sportową jazdę lub częstą jazdę z przyczepą, może skutkować koniecznością jego wymiany.

Skrzynie biegów firmy ZF – zmiana oleju

W wyżej opisanych przypadkach zaleca się, aby nastąpiło to po przejechaniu 80-120 tysięcy kilometrów lub po upływie ośmiu lat. Na rynku części zamiennych ZF Services udostępnia pod marką ZF Parts kompletne zestawy serwisowe służące do wymiany oleju we wszystkich pięcio- i sześciobiegowych automatycznych skrzyniach biegów produkcji ZF. Nowy katalog ZF Services umożliwia szybki wybór zestawu właściwego dla jednego z blisko 600 modeli pojazdów.

Oferowane zestawy zawierają wszystkie „składniki” potrzebne do wymiany oleju w każdej z pięcio- i sześciobiegowych automatycznych skrzyń biegów ZFdo pojazdów osobowych: magnesy, filtry, miski olejowe, uszczelki, śruby mocujące i śruby pokrywy. Do zestawu dołączone jest także siedem litrów oleju LifeguardFluid. To duże ułatwienie dla mechaników, gdyż pozwala im zaoszczędzić czas potrzebny na wyszukanie u dystrybutora każdego elementu z osobna.

Najważniejsze wskazówki ZF:

  • Aby zapobiec uszkodzeniu skrzyni biegów podczas wymiany oleju, należy postępować ściśle według wytycznych producenta pojazdu.
  • W przypadku braku oleju w przekładni automatycznej, absolutnie nie należy holować takiego pojazdu.
  • Dużej staranności wymaga wymiana miski olejowej: w starej misce należy w określonej kolejności poluzować wszystkie śruby, aby nie uległa odkształceniom. Również podczas przykręcania miski olejowej z nową uszczelką należy zwrócić uwagę na właściwy moment dokręcania.
  • Podczas napełniania skrzyni nowym olejem, powinno się używać wyłącznie dołączonego oleju ZF LifeguardFluid, dobranego specjalnie do danej skrzyni ZF.
  • Absolutnie nie wolno stosować żadnych dodatków „polepszających pracę skrzyni”, gdyż prowadzi to do zmiany składu chemicznego oleju.
  • Ilość oleju przekładniowego musi dokładnie odpowiadać przewidzianemu poziomowi. Zbyt mała ilość oleju może skutkować szybkim uszkodzeniem skrzyni. Jeśli oleju będzie zbyt dużo i zacznie wypływać przez przelew w przekładni, może zapalić się w kontakcie z gorącymi częściami pojazdu np. układem wydechowym.

 

Dzięki właściwie przeprowadzonej wymianie oleju, spada ryzyko zużycia i awarii przekładni. Jednocześnie, dzięki sprawnemu przełączaniu biegów, komfort jazdy jest identyczny jak w nowym pojeździe.

Dowiedz się więcej

Sprzęgła z dociskiem samonastawnym SACHS XTend – charakterystyka i zasady montażu
Sprzęgła z dociskiem samonastawnym SACHS XTend – charakterystyka i zasady montażu

Producenci układów przeniesienia napędu, w tym firma ZF, stale dążą do ich automatyzacji w celu poprawy osiągów, wydajności oraz komfortu jazdy. Przykładem takiego rozwiązania jest sprzęgło z dociskiem samonastawnym SACHS XTend. Sprzęgło SACHS XTend w zależności od zużycia okładzin, samodzielnie koryguje swoje nastawy podczas eksploatacji. W dociskach sprzęgła tego typu, zarówno w sprzęgłach pchanych jak […]

Konserwacja hydraulicznych układów kierowniczych – porady ZF
Konserwacja hydraulicznych układów kierowniczych – porady ZF

Hydrauliczny układ kierowniczy składa się z pompy napędzanej silnikiem, zbiornika oleju, serwozaworu, cylindra hydraulicznego i powiązanych z nim przewodów – ssącego i ciśnieniowego. Najmniejsze zanieczyszczenia w układzie hydraulicznym mogą spowodować jego uszkodzenia, a nawet całkowitą awarię. Eksperci marki ZF Services zalecają zachowanie maksymalnej staranności i czystości podczas przeglądów oraz napraw, którym poddawane są hydrauliczne układy […]

Dwumasowe koła zamachowe – eksploatacja i serwisowanie
Dwumasowe koła zamachowe – eksploatacja i serwisowanie

Eksperci ZF Services radzą, jak właściwie użytkować i serwisować dwumasowe koła zamachowe. Ten element montowany jest obecnie już w ponad 75% pojazdów produkowanych na rynek europejski. DKZ we współczesnych samochodach Coraz bardziej powszechne wykorzystanie DKZ we współczesnych pojazdach nie jest podyktowane jedynie dążeniem do poprawy komfortu jazdy poprzez skuteczniejszą filtrację drgań w układzie przeniesienia napędu. […]

ZF Lenksysteme poszerza portfolio ZF Services
ZF Lenksysteme poszerza portfolio ZF Services

Wraz z początkiem 2014 roku ZF Services (spółka koncernu ZF Friedrichshafen AG) przejmie kompetencje ZF Lenksysteme GmbH (spółka joint venture, w której równe udziały posiadają ZF i Robert Bosch GmbH) w zakresie sprzedaży przekładni, pomp układu wspomagania oraz kolumn kierowniczych na niezależnym, międzynarodowym rynku części zamiennych. ZF Lenksysteme – nowa marka i lepsze wsparcie dla […]

Wymiana opon? Przypomnij o kontroli zawieszenia.
Wymiana opon? Przypomnij o kontroli zawieszenia.

Eksperci ZF Services zachęcają pracowników warsztatów do informowania klientów oraz przeprowadzania pozimowej kontroli zawieszenia przy okazji zmiany ogumienia. Początek wiosny to dla kierowców czas wymiany opon zimowych na letnie. To również odpowiedni moment na sprawdzenie elementów zawieszenia oraz układu kierowniczego, którym nie służy zimowa aura. Nawet łagodna zima wpływa na stan zawieszenia w samochodach osobowych […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!