Znajdź ideał

, 24 stycznia 2018, 15:08

Trwałość, zasięg czy barwa – preferencje klientów co do idealnego ich zdaniem oświetlenia w reflektorach są bardzo różne. Na całe szczęście dzisiejsza oferta jest tak szeroka, że zadanie doradcy serwisowego czy mechanika – dopasować produkt do oczekiwań klienta – nie wydaje się specjalnie skomplikowane.

Wydawać by się mogło, że w przypadku żarówek reflektorowych sprawa jest prosta – wystarczy wiedzieć, jaki typ jest stosowany w danym aucie. Ale czy to na pewno prawda? Nie do końca, bo każda żarówka, zwłaszcza popularna, jak H4 czy H7, jest produkowana w wielu odmianach, różniących się parametrami. Oprócz tego są przecież auta, w których wymiana oświetlenia jest wyjątkowo trudna i czasochłonna lub takie, gdzie ryzyko przepięć jest większe, a w takich nie sprawdzą się wszystkie żarówki. Wreszcie – są kierowcy, którzy sami wiedzą, czego potrzebują.

Dlatego klienci często polegają na rekomendacjach mechaników. To, jaki produkt warto w danej sytuacji zaproponować zależy od bardzo wielu czynników. Kluczowe jest, by przed przystąpieniem do wymiany oświetlenia zebrać dokładny wywiad z właścicielem samochodu co do jego preferencji odnośnie żarówek. Są kierowcy, którzy stawiają na wyróżniający się wygląd auta, są też tacy, dla których istotny będzie zasięg światła lub trwałość. Warto także podczas rozmowy z klientem ustalić, czy np. często jeździ po zmroku poza miastem czy wręcz przeciwnie. To jednak nie wystarczy. Doświadczony mechanik, znając historię najczęstszych usterek oświetlenia w danym aucie, powinien zwrócić uwagę na ewentualne problemy, które mogą wyniknąć przy zastosowaniu danego źródła światła. Jeśli w danym modelu dość często występują przepięcia i przepalają się żarówki wówczas nie powinno się stosować produktów o podwyższonych parametrach świetlnych. W takich sytuacjach lepiej jest np. zaproponować żarówki o wydłużonej trwałości.

Co jeszcze mechanicy czy doradcy serwisowi powinni wiedzieć o żarówkach? Na przykład to, że poszczególne odmiany różnią się temperaturą barwową światła wyrażaną w kelwinach. Zwykła żarówka generuje żółtawe światło, te bardziej zaawansowane świecą wyraźnie bielszym światłem. Jakie to ma znaczenie? Najprościej mówiąc im bardziej światło zbliżone do barwy światła dziennego tym lepiej dla naszych oczu i tym lepiej widzimy sytuację na drodze. A to ma duży wpływ na bezpieczeństwo. Barwa światła dziennego to ok. 5500-6500 K. Do tej barwy zbliżone są światła ksenonowe, „zwykła” żarówka to ok. 3000 K. Często kierowcy wybierają oświetlenie halogenowe z zabarwioną na niebiesko bańką, udające ksenony. Takie żarówki, nie dość, że z reguły nie mają homologacji, to niestety świecą bardzo kiepsko. A przecież zasięg i ilość światła są bardzo ważne – im dłuższy zasięg tym więcej mamy czasu na reakcję w przypadku zauważenia przeszkody. Ale, ale – ci kierowcy, którzy lubią się wyróżniać na drodze nie muszą uciekać się do nielegalnych rozwiązań. Markowi producenci oferują im bowiem halogenowe i legalne źródła światła o niebieskawo-białym świetle. Takie są np. produkty linii OSRAM Cool Blue Intense. Emitowane przez nie światło o barwie do 4200 K sprawia, że wyglądają niemal jak lampa ksenonowa. Oprócz tego zapewniają również światło o wysokim kontraście i wytwarzają go do 20% więcej w porównaniu z żarówką standardową.

Zobacz różnicę – Cool Blue Intense vs standardowa żarówka

Żarówki o niebieskawej barwie światła to jednak tylko jeden z wielu produktów oświetleniowych, wyróżniających się podwyższonymi parametrami. Oprócz nich są jeszcze m.in. serie o dłuższym zasięgu i większej ilości światła padającego na drogę. Zdecydowanie polecamy je wypróbować w swoim samochodzie, zwłaszcza nocą. Wtedy bowiem czas reakcji kierowcy o wysokiej sprawności psychomotorycznej jest trzykrotnie dłuższy niż w dzień, więc zasięg reflektorów ma ogromne znaczenie. Po dwóch godzinach jazdy po zmroku reagujemy tak, jak byśmy mieli 0,5 promila alkoholu we krwi, a po 4,5 godz. – 1 promil. Uświadomienie tego klientom to również zadanie dla mechanika.

Popularna rodzina produktów OSRAM Night Breaker to źródła światła, które dzięki swoim właściwościom zapewniają maksimum bezpieczeństwa na drodze. W porównaniu ze standardowymi żarówkami halogenowymi wytwarzają aż do 130% więcej światła, które dodatkowo jest aż o 20% bielsze. Wiązka światła, której zasięg może być dłuższy aż do 40 metrów, zapewnia jeszcze lepszą widoczność na drodze, a tym samym i bezpieczeństwo.

Zobacz różnicę – Night Breaker vs standardowa żarówka

Komentarze

Brak komentarzy