Reprezentanci firm, zajmujących się opracowywaniem i udostępnianiem danych technicznych na rynku motoryzacyjnym połączyli siły, by wspólnie dbać o sprawiedliwy i równy dostęp do danych. Rozmawiamy z prezesem nowo utworzonej organizacji ADPA (Automotive Data Publishers Association) – Ralfem Pelkmannem.
Założyciele ADPA. Na zdjęciu od lewej: Nick van de Belt (HaynesPro), Peter van der Galïen (HaynesPro), Ralf Pelkmann (TecRMI), Michael Pedersen (Hella Gutmann Solutions), Mark Trepte (Autodata), Harald Neumann (Robert Bosch GmbH), Frank Barth (Sator Holding – LKQ)
Jaka jest geneza powstania organizacji ADPA? Dlaczego uznano, że takie stowarzyszenie jest potrzebne?
Pomysł utworzenia stowarzyszenia, jako własnej europejskiej reprezentacji, wynika z faktu, że coraz więcej przepisów, które mają wpływ na nasze biznesy i konkurencyjność na rynku motoryzacyjnym jest ustanawianych w Brukseli, a nie w stolicach konkretnych państw.
Komisja Europejska zleciła przeprowadzenie badania na temat funkcjonowania systemu dostępu do informacji dotyczących naprawy i serwisowania (RMI). Jego wyniki zostały opublikowane w Raporcie Ricardo-AEA w październiku 2014 r. Raport Komisji podkreśla znaczenie wielu marek aftermarketowego łańcucha dostaw, które oferują alternatywne produkty i usługi, ale zarazem opisuje obecne trudności napotykane przez niezależnych operatorów z rynku wtórnego w zakresie dostępu do informacji dotyczących naprawy i serwisowania. To dało nam (przyszłym założycielom ADPA) przejrzysty obraz tego, że każdy z nas może mieć podobne obawy.
Pierwsze spotkanie w celu omówienia potrzeby posiadania wspólnej reprezentacji na szczeblu europejskim odbyło się w kwietniu 2015 r. Wynik był bardzo pozytywny, wspólnie uznaliśmy, że w interesie wszystkich niezależnych wydawców danych leży posiadanie jednolitej reprezentacji w Brukseli, która będzie przemawiać jednym wspólnym głosem do instytucji europejskich. Powołanie ADPA odbyło się 21 stycznia 2016 r.
Jakie są podstawowe postulaty organizacji ADPA?
ADPA została utworzona, aby zadbać o zapewnienie równego dostępu do danych i informacji niezbędnych do właściwego serwisowania pojazdów, a także zapewnienie konkurencyjnych warunków rynkowych dla niezależnych wydawców danych. Pozwoli to wydawcy projektować i dostarczać konkurencyjne, innowacyjne i wielomarkowe produkty i usługi dla operatorów na rynku motoryzacyjnym.
Co musiałoby się zmienić, aby sytuacja się unormowała?
Jest wiele przedstawionych wcześniej, a także bieżących planów politycznych omawianych na szczeblu europejskim, dotyczących wydawców danych. Na kolejnych spotkaniach ADPA będziemy ustosunkowywać się do nich po kolei i starać się znaleźć optymalne rozwiązania.
Które organizacje na szczeblu państwowym/unijnym powinny kontrolować to, czy producenci pojazdów wywiązują się z nakazu udostępniania danych niezależnym operatorom?
W zasadzie to w kompetencjach Komisji Europejskiej leży sprawdzanie czy prawodawstwo unijne jest właściwie stosowane i przestrzegane w całej UE, przez wszystkich rynkowych graczy. To jest oczywiście ogromne zadanie i bardzo trudne do wykonania w praktyce. Dlatego zasadnicze znaczenie ma współpraca między Komisją Europejską i władzami krajowymi oraz różnymi podmiotami rynkowymi.
Czy obecność w organizacji takich firm jak Robert Bosch czy Hella Gutmann, związanych przecież bezpośrednio z rynkiem OE, nie jest sprzeczna z ich interesami?
Robert Bosch, a także Hella Gutmann to firmy również dostarczające dane. Choć są one być może znane głównie jako dostawcy sprzętu i systemów, na przykład w branży diagnostycznej. Ale także produkują i dostarczają własne dane na temat napraw. Zainteresowanie obu tych firm udziałem w ADPA utwierdza w przekonaniu, że kwestia dostępu do informacji dotyczących naprawy i konserwacji jest bardzo ważna przy tworzeniu przepisów prawa w Europie.
Wiele wskazuje na to, że w krótkim czasie pojawi się nowe zagrożenie dla uczciwej konkurencji. Systemy telematyczne mogą zamknąć niezależnym warsztatom dostęp do obsługi serwisowej pojazdów. Czy ADPA zamierza zająć się także tym problemem?
ADPA będzie zajmować się tym problemem, ponieważ telematyka może zagrażać sektorowi wydawców danych bezpośrednio i pośrednio. Niezależny i bezpośredni dostęp do danych w pojeździe będzie ważnym aspektem dla sektora niezależnego, umożliwiającym konkurowanie z producentami pojazdów w zakresie świadczenia napraw i innych usług. Dlatego ADPA będzie walczyć o prawo dostępu do danych i informacji, gromadzonych przez pojazdy.
Komentarze