Aby pogodzić dwa sprzeczne ze sobą cele, czyli jak najlepsze oświetlenie drogi przy równoczesnym braku oślepiania innych uczestników ruchu, producenci oświetlenia wciąż prowadzą intensywne prace rozwojowe. Propozycją Philipsa jest bogata oferta rynkowa żarówek dających więcej światła.
Maksymalna ilość światła
Badania rozwojowe dotyczą takich parametrów jak odpowiednie ukształtowanie strumienia świetlnego, jego moc czy temperatura barwowa. Widocznym efektem tych badań było wprowadzenie oświetlenia przy pomocy lamp wyładowczych, popularnie nazywanych ksenonowymi. Jednak w dalszym ciągu znaczna część samochodów posiada klasyczne reflektory halogenowe.
Ich użytkownicy mają szansę na poprawę widoczności w nocy i w trudnych warunkach atmosferycznych. Receptą Philipsa jest oferta rynkowa żarówek dających więcej światła. Na ich opakowaniach można znaleźć napisy o treści +60%, a nawet +100% więcej światła. Zwiększanie strumienia świetlnego poprzez zastosowanie żarówek o większej mocy jest niedozwolone. W przypadku żarówek halogenowych górną, dopuszczoną przez przepisy granicą jest 60W. Osiągnięto jednak zwiększenie strumienia świetlnego.
Zastosowano pewne, dopuszczone przez przepisy zmiany konstrukcyjne. Pierwszą, najbardziej istotną, jest ciaśniejsze zwinięcie skrętki wolframowej żarnika. Kolejne to zmiana składu gazu wewnątrz bańki i zastosowanie selektywnych filtrów w materiale samej bańki. W efekcie daje to lepsze własności świetlne przy jednoczesnej zgodności z przepisami. Przykładem takich produktów są znajdujące się w ofercie Philips żarówki z linii Vision, VisionPlus i XtremeVision.
Linia produktowa Vision to żarówki dające 30% więcej światła. Druga linia to żarówki VisionPlus. Te produkty dają już 60% więcej światła. Trzecia linia to produkty XtremeVision dające aż 100% więcej światła. Są to obecnie najjaśniejsze homologowane żarówki dostępne na rynku, świetne dla osób poszukujących ekstremalnie dobrego oświetlenia drogi.
Wszystkie produkty Philips posiadają wymagane na rynku homologacje i ich stosowanie jest zgodne z przepisami. To istotne, gdyż wielu producentów żarówek dających więcej światła osiąga ten efekt poprzez zwiększenie mocy – nawet jeśli na opakowaniu deklarują 55/60W. Poza niezgodnością z przepisami rozwiązanie to niesie ze sobą dodatkowe niebezpieczeństwa, takie jak nadmierne nagrzewanie reflektorów i przegrzewanie się instalacji elektrycznej, nieprzystosowanej do przenoszenia zbyt dużych prądów. Przegrzane złącza elektryczne stawiają duży opór i w rezultacie, zamiast polepszenia oświetlenia, otrzymamy jego pogorszenie.
Poza całkowitą wartością strumienia świetlnego ważny jest również jego rozkład. Tylko markowe produkty dają szeroki rozsył światła zapewniający doskonałą widoczność drogi i obiektów znajdujących się w jej bezpośrednim sąsiedztwie. Osiągnięto to między innymi poprzez precyzyjne wykonanie żarnika i właściwe osadzenie go w bańce.
Stosując żarówki o zwiększonej sile światła nie należy zapominać o innych czynnikach mających wpływ na oświetlenie drogi. W szczególności są to: odpowiednie ustawienie reflektorów, stan ich odbłyśników i szkieł oraz czystość połączeń elektrycznych. Należy też mieć na uwadze, że każda żarówka zużywa się w czasie eksploatacji. Zużycie to oznacza emitowanie przez nią coraz mniejszego strumienia świetlnego.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 1 listopada 2013, 23:46 0 0
Więcej światła od Philipsa daje np. OSRAM a nie żarówki, jakieś tam.
A może jakieś konkretne szczegóły, np.:
- w jakim paśmie częstotliwości fali więcej
- czy w strefie "ciemnej" również więcej, co oznacza większe oślepianie
Odpowiedz