W ostatnich latach, po wprowadzeniu w Polsce obowiązku jazdy na światłach przez całą dobę, rozrosła się oferta producentów oświetlenia samochodowego. Jednym z liderów tej branży jest firma OSRAM. Na nasze pytania odpowiedział ekspert producenta – Andrzej Przybylski (Head of Specialty Lighting Poland).
OSRAM dostarcza swoje produkty na pierwszy montaż do około połowy nowych samochodów. Co wyróżnia Państwa produkty, że udało się uzyskać tak wysoki udział w rynku OEM?
Jest to dowód, że producenci samochodów i reflektorów doceniają nasze produkty. Z pewnością kluczową rolę odgrywa tu ich wysoka jakość i związana z tym powtarzalność parametrów żarówek. Wbrew pozorom to ostatnie wcale nie jest tak łatwe do zagwarantowania, bo każdy pojedynczy egzemplarz musi spełniać bardzo restrykcyjne wymogi stawiane przez producentów samochodów. Powtarzalność parametrów i geometrii skrętki są dla nich kluczowe przy doborze żarówek na pierwszy montaż. Dzięki zastosowaniu żarówek OSRAM koncern motoryzacyjny ma pewność, że stosuje produkt, który w pełni wykorzystuje parametry reflektora, a dzięki powtarzalności ma gwarancję, że każdy pojazd spełnia wysokie standardy w zakresie oświetlenia, a co za tym idzie gwarantuje bezpieczeństwo użytkownikowi auta.
Jakie nowości produktowe pojawiły i pojawią się w najbliższym czasie w asortymencie OSRAM?
Jednym z ważniejszych nowych produktów są LEDriving FOG – pierwsze na rynku światła w technologii LED, które pełnią funkcję zarówno lamp do jazdy dziennej jak i przeciwmgłowych. Mają homologację ECE R19 F3 E1 na światła dzienne (RL), przeciwmgłowe (B), a także na dodatkową funkcję doświetlania zakrętów (K). Te ostatnie włączają się po uruchomieniu kierunkowskazu, poszerzając strumień światła od 30 do nawet 45 stopni. Światła dzienne wykonano w technologii LightGuide, która zapewnia jednolitą linię z niewidocznymi pojedynczymi punktami świetlnymi. Światła przeciwmgłowe i doświetlania zakrętów są także wykonane w technologii LED. Dzięki swoim rozmiarom lampy pasują do standardowych otworów na światła przeciwmgłowe o średnicy 90 mm. Zastosowanie materiałów wysokiej jakości pozwala udzielić pięcioletniej gwarancji, a trwałość lamp sięga 5000 godzin. Co ważne, LEDriving FOG są przystosowane do napięcia 12 i 24 V, co pozwala je stosować zarówno w samochodach osobowych, jak i ciężarowych.
Poszerzyliśmy także gamę retrofitów LED, które zastępują tradycyjne żarówki W5W, T4W i C5W. Dostępne są one w różnych barwach oraz w wersjach na napięcie 12 i 24 V.
Jesienią pojawią się kolejne nowości, ale nie chcemy jeszcze odkrywać wszystkich kart… Na pewno poinformujemy o wszystkich nowościach Czytelników MotoFocusa.
W Waszej ofercie znajdują się produkty umożliwiające lepsze widzenie w nocy, dłuższą trwałość żarówki czy efektowny wygląd, jak i rozwiązania będące kompromisem między tymi cechami. Czy sprzedawcy zawsze są w stanie doradzić klientom odpowiedni produkt?
Rzeczywiście, rosnąca liczba różnego rodzaju produktów powoduje, że łatwo się w tym pogubić. Dlatego prowadzimy szkolenia i dostarczamy wyczerpujące informacje nie tylko na temat naszych produktów, lecz także różnych kwestii związanych z oświetleniem samochodu. Dzięki zdobytej wiedzy uczestnicy naszych szkoleń potrafią doradzić kierowcom, jakie żarówki powinni dobierać do swoich potrzeb i stylu jazdy, jak poprawić oświetlenie w swoim samochodzie, jak o nie dbać i jakich zasad przestrzegać. Jednak równie ważna jest edukacja samych kierowców. Powinni oni wiedzieć, co jest dla nich ważniejsze – wysoka trwałość żarówki czy duża ilość światła. W różnego rodzaju materiałach, podczas targów branżowych, a także na naszej stronie www.35m.pl staramy się wyjaśniać różnice i pomagać kierowcom określić, jaki jest „ich typ” żarówki. W przystępny sposób mówimy o tym także na naszym profilu na Facebooku, na który serdecznie zapraszamy www.facebook.com/osrampl
Co zmieniło się na rynku oświetlenia samochodowego od czasu wprowadzenia w Polsce obowiązku jazdy na światłach przez całą dobę?
Obowiązek jazdy na światłach na pewno spowodował wzrost świadomości kierowców, którzy teraz bardziej dbają o odpowiednie oświetlenie. Na to wskazują też raporty policyjne dot. wypadków. W ubiegłym roku nieprawidłowe oświetlenie było przyczyną tylko 0,5 proc. wypadków drogowych spowodowanych przez kierowców, podczas gdy 5 lat wcześniej ten odsetek wynosił 2,4 proc. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że coraz większa grupa doskonale wie, jakie żarówki preferuje. Część – właśnie ze względu na przepisy – woli produkty o wydłużonej trwałości, np. Ultra Life, inni z kolei, nawet kosztem trwałości, wybierają żarówki o podwyższonych parametrach, np. Night Breaker Plus.
Konieczność jazdy na światłach przez cały dzień sprzyja także rozwojowi świateł do jazdy dziennej, które pozwalają zaoszczędzić na wymianie żarówek. Producenci znacznie poszerzyli swoją ofertę w tym zakresie, wprowadzając wiele nowoczesnych rozwiązań opartych na technologii LED. Także firma OSRAM ma kilka tego typu produktów w swojej ofercie (LEDriving PX-4, PX-5, LED Light@Day), a niedawno wprowadzone zostały wcześniej wspomniane światła do jazdy dziennej i przeciwmgłowe w jednej obudowie – LEDriving FOG.
Cały czas pamiętamy jednak o tym, że rocznie na polskich drogach ginie ok. 3 500 osób. Bardzo często ofiarami wypadków są piesi, w tym dzieci (idące do szkoły lub z niej wracające). W wielu sytuacjach przyczyną wypadku drogowego z udziałem pieszych jest lekceważenie bądź nieprzestrzeganie obowiązujących przepisów ruchu drogowego, ale również słaba widoczność osób poruszających się poboczami czy niewłaściwe oświetlenie samochodu. Dlatego firma OSRAM prowadzi od trzech lat program „Akademia Bezpieczeństwa”. Celem tej inicjatywy jest edukacja na rzecz zmiany złych nawyków zarówno wśród pieszych, jak i kierowców.
Firma OSRAM jest wyłącznym importerem żarówek marki Neolux oraz Hejalux. Czy jest to alternatywa dla osób, którzy szukają jakościowego produktu w cenie niższej niż żarówki OSRAM? (proszę powiedzieć coś więcej na temat produktów Neolux i Hejalux)
Dla sporej grupy kierowców cena jest jednym z najważniejszych parametrów, także przy wyborze żarówek. Rynek zalewany jest bardzo tanimi produktami w technologii halogenowej i ksenonowej, które bardzo często stanowią zagrożenie nie tylko dla bezpieczeństwa na drodze, lecz także dla samych samochodów (mogą uszkadzać reflektory czy podzespoły elektryczne). Dlatego przestrzegam przed używaniem niemarkowych produktów nawet jeśli mają nadrukowaną homologację, zdarza się bowiem, że poszczególne egzemplarze nie spełniają nawet norm homologacyjnych, które są gwarantem podstawowego poziomu bezpieczeństwa.
Rozsądni, ale oszczędni kierowcy poszukują zatem produktów o przystępnej cenie i jakości, jaką może zagwarantować tylko renomowany producent. Właśnie dla nich są linie produktów Neolux i Hejalux. Łączą one wysoką jakość (są produkowane z zachowaniem najwyższych standardów jakości OSRAM) z przystępną ceną. Wszystkie żarówki produkowane są według niemieckich standardów jakości, zgodnie z ECE R-37. W gamie Neolux jest 14 typów żarówek reflektorowych, wśród nich takie o podwyższonych parametrach (Hammer Extra Life) i o barwie światła zbliżonej do lamp ksenonowych (Hammer Blue Light) oraz 22 typy pomocnicze.
W gamie Hejalux są nie tylko żarówki halogenowe (do aut osobowych i ciężarowych), lecz także lampy ksenonowe. Coś dla siebie znajdą w niej także… rajdowcy i uczestnicy zawodów off-road. To żarówki Power Rally, o mocy sięgającej 100 W.
W jakim kierunku zmierza branża oświetlenia samochodowego?
Z pewnością w coraz większej liczbie samochodów będzie szerzej stosowana technologia LED. Oczywiście poziom zastępowania technologii tradycyjnej przez technologie LED będzie następować znacznie szybciej w oświetleniu wnętrza czy w lampach tylnych, ale także w reflektorach głównych ta technologia będzie osiągała coraz większy udział. Obecnie coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, że dla funkcji świateł dziennych stosuje się technologię LED, natomiast funkcje główne (światła mijania i drogowe) zarezerwowane są w technologii LED jedynie dla najbardziej luksusowych samochodów. W najbliższych latach LED będą pojawiać się również w nieco tańszych autach. Reflektory w technologii LED coraz częściej będą występować obok ksenonowych na liście elementów wyposażenia, dostępnych za dopłatą.
Nie oznacza to jednak, że technologia ksenonowa zostanie całkowicie wyparta przez LED. Dzięki wprowadzeniu przez firmę OSRAM nowego typu lamp ksenonowych o niższej mocy D8S (25 W) i braku konieczności stosowania dla tego typu systemów poziomowania czy spryskiwaczy, technologia lamp wyładowczych (popularnie zwanych ksenonami) będzie mogła być stosowana w samochodach niższych klas. Jeśli chodzi o rynek wtórny, największy wzrost sprzedaży widzimy właśnie w segmencie lamp wyładowczych. Wynika to z faktu, że kilka lat temu bardzo duży udział w sprzedaży stanowiły samochody wyposażone w tę technologię i obecnie następuje konieczność wymiany zużytych lamp ksenonowych.
Między innymi dlatego oferujemy oprócz standardowych lamp ksenonowych także rozwiązania innowacyjne (lampy ksenonowe dające więcej światła czy bardziej niebieskie światło, oczywiście wszystkie takie produkty posiadają odpowiednią homologację). Z uwagi na fakt, że lampy ksenonowe przez najbliższe lata będą na rynku wtórnym stanowiły bardzo istotny udział należy się spodziewać z naszej strony kolejnych nowości już w najbliższym czasie. Przy okazji przypomnę, że lampy ksenonowe powinno się wymieniać, gdy ich skuteczność spada poniżej 80%, a nie dopiero wtedy, gdy zgasną. Można to rozpoznać przesiadając się do samochodu z żarówkami halogenowymi. Jeśli nie widzimy wyraźnej różnicy na korzyść ksenonów, oznacza to, że jest to najwyższy czas na wymianę lamp. Efekt w postaci zmiany barwy na różowawą lub zgaśniecie lampy ksenonowej są oznaką, że dawno przegapiliśmy moment konieczności wymiany ksenonów.
Wbrew powszechnemu przekonaniu nie przewiduje się również zbyt rychłego schyłku technologii halogenowej. W reflektorach głównych będzie ona jeszcze przez wiele lat miała bardzo istotny udział. Wynika to z jej licznych zalet – jest ona znacznie tańsza niż nowe technologie, a przy tym nadal gwarantująca bardzo dobre osiągi i wysoki poziom bezpieczeństwa.
Komentarze