Akumulator nie lubi upałów

, 15 lipca 2021, 8:00

Powszechnie uważa się, że najwięcej problemów akumulatory przysparzają zimą, podczas ujemnych temperatur. Tymczasem bardzo często zdarza się, że latem po kilku dniach postoju w wysokiej temperaturze pojazd nie chce zapalić.

Akumulator to urządzenie, które przekształca energię chemiczną w elektryczną i na odwrót. Jest magazynem energii elektrycznej wytworzonej podczas jazdy przez alternator. Energia ta jest później wykorzystywana do uruchomienia wyłączonego silnika – wówczas akumulator musi w krótkim czasie dostarczyć do jednostki napędowej prąd o wysokim napięciu. Gdy silnik pracuje na biegu jałowym, jest wyłączony lub gdy alternator nie wytwarza wystarczającej ilości energii w stosunku do zapotrzebowania urządzeń elektrycznych, akumulator musi być w stanie zasilić w części lub całości inne komponenty instalacji elektrycznej pojazdu.

NIEUCHRONNY PROCES ROZŁADOWANIA

Transformacja energii chemicznej w elektryczną w akumulatorze odbywa się dzięki ogniwom galwanicznym. Każde ogniwo składa się z anody, separatora izolującego elektrody, katody z dwutlenku ołowiu oraz elektrolitu. W trakcie poboru prądu z akumulatora na anodzie następuje utlenienie metalicznego ołowiu, natomiast na katodzie ‒ redukcja. Na obu elektrodach w trakcie poboru prądu wytwarza się siarczan ołowiu(II). W procesie ładowania zachodzą reakcje odwrotne. Proces transformacji energii jest odwracalny – akumulator można ładować i rozładowywać kilkaset razy.

CO WPŁYWA NA ROZŁADOWANIE?

Wszystkie mokre (napełnione) akumulatory będą powoli rozładowywać się samoczynnie niezależnie od tego, czy są używane czy tylko przechowywane. Nawet w akumulatorze niepodłączonym do odbiorników prądu reakcje chemiczne przebiegają tak, jakby wewnętrzny obwód elektryczny był zamknięty. Na rozładowanie akumulatora wpływają głównie:

▶▶ pierwiastek antymom (jest jednym z metalicznych zanieczyszczeń, które powodują samorozładowanie akumulatora. W starszych urządzeniach stosowano dość dużą jego ilość, w nowoczesnych, takich jak akumulatory Boscha, jego zawartość jest niższa. Dzięki temu stopień samorozładowania nowoczesnych akumulatorów to mniej niż 0,1% pojemności akumulatora dziennie);

▶▶ wilgotność (wysoka zwiększa współczynnik samorozładowania);

▶▶ wiek akumulatora (im starszy akumulator, tym wyższy stopień samorozładowania)

▶▶ wysoka temperatura (w cieple procesy chemiczne w akumulatorze kwasowo-ołowiowym zachodzą szybciej, co przyspiesza samorozładowanie).

ZASIARCZANIE

Podczas samorozładowania na dodatnich i ujemnych płytach akumulatora tworzy się siarczan ołowiu i z czasem zaczyna je całkowicie pokrywać. Im dłużej akumulator pozostaje rozładowany, tym większe stają się kryształki siarczanu. Zjawisko to nazywane jest zasiarczaniem i negatywnie wpływa na wydajność i żywotność urządzenia. Samorozładowanie akumulatora jest charakterystyczne dla pojazdów używanych wyłącznie w określonych porach roku, używanych sporadycznie oraz tzw. mobilnych domów, którymi jeździ się rzadko lub wcale. Zjawisko to dotyczy także samochodów nowych i z drugiej ręki, które są parkowane na długi czas z powodu sezonowych wahań sprzedaży lub długotrwałego transportu.

WARTO WIEDZIEĆ
Wyższa temperatura przyspiesza procesy chemiczne zachodzące w akumulatorze kwasowo- ołowiowym, co prowadzi do wzrostu szybkości samorozładowania.

JAK PRZEDŁUŻYĆ ŻYCIE AKUMULATORA?

We wszystkich przypadkach ważne jest, by akumulator miał wysoki stan naładowania. Gdy auto nie jest używane dłuższy czas, warto odłączyć od bieguna akumulatora minusową klemę. Jeśli pojazd stale musi mieć podpięte źródło prądu, należy zadbać o okresowe doładowanie akumulatora lub na stałe podłączyć go do prądu ładowarką z funkcją podtrzymującą zasilanie, gdy jest ryzyko utraty ustawień układów elektronicznych. Jeżeli akumulator może być niepodłączony lub nie był montowany w pojeździe, należy przechowywać go w suchym miejscu i nie wystawiać na bezpośrednie działanie słońca. Średnia temperatura przechowywania powinna wynosić 15°C. W wyższych zwiększa się zużycie wody, pogłębia korozja kratki i stopień samorozładowania.

Dowiedz się więcej na: www.motobosch.pl

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!