Filtr kabinowy – jak to działa, jaki wybrać, kiedy wymieniać?

, 12 maja 2021, 23:00

Filtr kabinowy, jak sama nazwa wskazuje, oczyszcza powietrze, które trafia do wnętrza samochodu. Dobry filtr kabinowy poprawia komfort jazdy i zapobiega alergiom u pasażerów, zwłaszcza u dzieci. Zużyty albo niskiej jakości filtr w skrajnych przypadkach drastycznie utrudnia albo nawet uniemożliwia jazdę.

Filtr kabinowy to eksploatacyjna część układu wentylacji samochodu kojarzona powszechnie z układem klimatyzacji, choć niektóre starsze modele aut wyposażone w klimatyzację nie mają takiego filtra, a niektóre modele aut bez klimatyzacji są w niego wyposażone. Filtr kabinowy (zwany też czasem filtrem przeciwpyłkowym) zatrzymuje cząstki stałe unoszące się w powietrzu i zasysane przez układ wentylacji auta, takie jak pyłki roślin, kurz, itp. Filtry węglowe dodatkowo redukują nieprzyjemne zapachy. Niektóre filtry zatrzymują także znaczną część bakterii i wirusów znajdujących się w powietrzu.

Objawy zużycia filtra kabinowego

Konieczność wymiany filtra kabinowego staje się wyraźnie zauważalna z reguły w dość późnym stadium jego zużycia. To, po pierwsze, pogorszenie działania nawiewu – aby uzyskać satysfakcjonujący dopływ powietrza, wentylator musimy nastawiać na wyższy bieg. Po drugie, w samochodzie pojawiają się nieprzyjemne zapachy – ich źródłem są rozkładające się substancje organiczne zalegające w filtrze. Po trzecie – parowanie szyb w czasie jazdy w deszczu: w skrajnych sytuacjach parowanie szyb jest tak intensywne, że nie pomagają ani preparaty antyroszeniowe, ani doraźne przecieranie szyb. Po czwarte – często jeszcze przed wystąpieniem wyraźnych problemów z wentylacją we wnętrzu auta osoby cierpiące na alergię zaczynają w aucie odczuwać wzmożone objawy uczulenia.

Rodzaje filtrów kabinowych

Filtry kabinowe zasadniczo dzielą się na zwykłe i węglowe. Filtry zawierające węgiel aktywny znakomicie redukują nieprzyjemne zapachy – powietrze we wnętrzu auta jest cały czas niemal bezwonne. Zwykłe filtry papierowe nie mają tej pożądanej cechy, co nie znaczy, że zawsze są złym wyborem.

Warto wiedzieć, że filtry węglowe co do zasady ulegają zużyciu nieco szybciej niż zwykłe, a w praktyce ma to znaczenie głównie wtedy, gdy jeździmy samochodem w warunkach dużego zapylenia: w pobliżu placów budowy, po drogach gruntowych, itp. W takiej sytuacji można rozważyć użycie filtra zwykłego, a w przypadku osób cierpiących na alergie po prostu wziąć pod uwagę konieczność częstszej wymiany filtra.

Filtry kabinowe różnią się też jakością. Te najlepsze mają wysoką pojemność i wysoką skuteczność filtracji – skutecznie godzą przeciwstawne wymagania, bo z jednej strony zatrzymują bardzo drobne cząsteczki substancji niepożądanych w aucie, a z drugiej dopiero bardzo wysoka zawartość tych substancji w filtrze wyraźnie ogranicza przepływ powietrza. Może się więc zdarzyć, że niedrogi filtr niskiej jakości będzie poprawnie działać tylko przez krótki czas, podczas gdy filtr dwukrotnie droższy wystarczy na cztery razy dłuższy okres.

 

Jak często trzeba wymieniać filtr kabinowy?

Z filtra kabinowego nie powinno się korzystać dłużej niż rok, choć na trwałość filtra ma wpływ szereg czynników.

Po pierwsze jest to konstrukcja układu wentylacji – w niektórych autach układ jest dobrze zabezpieczony przed wpadaniem do środka, np. substancji spadających z drzew.

Po drugie ważne jest miejsce parkowania – w autach parkowanych w garażu filtr kabinowy wystarczy na dłużej niż w tych, które stoją pod drzewami.

Po trzecie – stopień zapylenia otoczenia, w którym jeździmy. Im czystsze powietrze, tym dłuższa żywotność filtra. W skrajnych sytuacjach filtr kabinowy należy kontrolować co kilka miesięcy – najpóźniej wtedy, gdy odczuwalne jest pogorszenie działania nawiewu.

Lucas radzi:

  • W razie zauważenia problemów z wentylacją w samochodzie, w pierwszej kolejności sprawdź stan filtra kabinowego.
  • O zużyciu filtra może świadczyć nieprzyjemny zapach w aucie.
  • Stosuj tylko najwyższej jakości filtry, których rodzaj dobrany jest odpowiednio do warunków eksploatacji auta.
  • Przynajmniej raz w roku zleć dezynfekcję układu wentylacji w samochodzie.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

filtry, 13 maja 2021, 12:12 1 -1

Tylko węglówki!

Odpowiedz

KLIMA, 14 maja 2021, 10:28 7 -1

BLE BLE BLE
Może by tak jakiś konkret np:
- jakiej włókniny ( jakiego producenta ) używają do produkcji filtrów
- ilu warstwowe jest medium filtracyjne
- jaka jest perforacja
- itp., itd.
A takie informacje można wyczytać w Auto Świecie

Odpowiedz

radlin, 14 maja 2021, 12:50 2 -1

do jakiej produkcji? Przecież jakaś najtańsza taniość w pudełkach z logo, które każdy mógł sobie kupić

Odpowiedz

Sopot serwis, 17 maja 2021, 15:45 2 -1

JA od ubiegłego roku kupuje u nich filtry i powiem tak jakość super, ani jednej reklamacji jeszcze nie miałem. U klientów filtry się sprawdzają! mega dobra cena jak dla mnie, a wkłady nie odbiegają jakościowo na pewno od MANNA, może czasem Filtron lepszy przy jakichś topowych filtrach. Ale najlepiej kupić i samemu sie przekonać. Czy to kabinówka, czy to filtr oleju Lucas trzyma wysoki poziom moim zdaniem i raczej się nie zawiedziecie. Polecam!

Odpowiedz

Anonim, 17 maja 2021, 17:40 2 0

a jak sprawdzasz czy filtr oleju nie zapycha się po 10 tysiącach? Albo czy powietrze się nie skleja po deszczu? Oglądasz te filtry? Idąc Twoją argumentacją to można wsadzić gruby papier toaletowy i będzie dobrze - niby filtruje, ładnie pachnie, do tego fajne pudełko i jest super.
Gdyby Morliny wypuściły filtry pod swoją marką kupowałbyś? Chyba nie. A lucas na pudełku filtrów ma taką samą wartość.

Odpowiedz

haha, 19 maja 2021, 13:49 2 0

a ty sprawdzasz wszystkie filtry u klientów? i na pewno każdy przyjezdza wymieniac po 10kkm hahah :D albo wymieniales kiedys lucasa? ja juz nie raz nie dwa i zadnej roznicy nie widzę w porównnaniu do FILTRONA. wszystko zależy od uzytkownika i jak czesto wymienia olej i fultry!!!

Odpowiedz

Anonim, 19 maja 2021, 15:41 0 0

jeśli lubisz wciskać klientom produktu niewiadomego pochodzenia to twoja sprawa. Ja nigdy nie sprzedam i nie zamontuje czegoś na czym sam bym nie jeździl. Sprzedaję drogie rzeczy, klientów mam mało ale nie mam problemów

Odpowiedz

Rufus, 17 maja 2021, 19:08 1 -2

Kolejny chinol na rynku i sugestia że jego filtry są super. To już jest nudne.

Odpowiedz

Międlar, 18 maja 2021, 13:17 3 0

Panowie, co Wy opowiadacie za głupoty z tymi Chinami! Pracuję w branży całe życie. W tamtym roku miałem okazję odwiedzić fabrykę w Tunezji, gdzie produkują filtry Lucasa. Z tej samej fabryki wychodzą filtry Mecafilter - też chińskie powiecie? Przez 7 lat pracowałem w Wielkiej Brytanii, tam Lucas jest powszechny. Filtry i inne części. Porównałbym do Filtrona w Polsce właśnie. Po komentarzach wydaje mi się, że ktoś ma tutaj za zadanie mocne zdyskredytowanie filtrów Lucas, zupełnie bez powodu moim zdaniem. Łatwo wypisywać głupoty w internecie jako "Anonim". Na pewno kolega sprawdza wszystkie filtry klientom, u których je montuje po 10 tys. Od tego są testy laboratoryjne. Marki takie jak Lucas, Filtron, Mann mają własne centra badawcze i tam się takie testy wykonuje. Ktoś wprowadza na rynek konkurencyjny produkt, a Wy nie, dalej będziecie jak zabetonowani tkwili w Filtronach, których legendarna jakość spada od lat.

Odpowiedz

Anonim, 19 maja 2021, 15:43 1 -2

przecież lucas nie rpodukuje filtrów to jakie może mieć centrum badawcze??
Mann, Filtron - zgoda. Ale nie lucas

Odpowiedz