Podnośnik do obsługi samochodów elektrycznych i hybrydowych – czym się różni od standardowego?

, 2 marca 2021, 10:22

Podnośnik podpodłogowy z uchwytami do kół.

Obsługa samochodów elektrycznych i hybrydowych może wymagać zastosowania specjalnego podnośnika elektromechanicznego lub hydraulicznego. Czym taka konstrukcja różni się od standardowych podnośników?

Każdego roku na polskich drogach pojawia się coraz więcej używanych samochodów z napędem hybrydowym. Także samochody elektryczne przestają być już wyłącznie rynkową ciekawostką i ich udział w polskim parku pojazdów powoli wzrasta. Dane dotyczące sprzedaży nowych aut jak na razie nie są interesujące dla warsztatów samochodowych. Takie pojazdy zazwyczaj trafią do niezależnych warsztatów dopiero za kilka lat, kiedy skończy się im gwarancja fabryczna. Dla warsztatów samochodowych najważniejsze dane to takie, które mówią o tym, ile na rynku jest używanych aut z napędem elektrycznym i hybrydowym.

O jakich liczbach mówimy? Z pewnością nie są to dane oszałamiające w skali kraju. Ale nie są to również bardzo małe liczby.

W połowie lutego, na jednym z największych polskich portali z ogłoszeniami o sprzedaży samochodów, zamieszczono 196 000 ofert, dotyczących sprzedaży używanych aut osobowych. Wśród nich było 196 ofert sprzedaży aut elektrycznych, wyprodukowanych do 2016 roku i 1280 ofert sprzedaży aut hybrydowych, wyprodukowanych do 2016 roku. Auta wyprodukowane do 2016 roku w większości przypadków nie są już na gwarancji.

Jeśli ktoś będzie miał zamiar kupić takie auto, to może trafić do wybranego warsztatu samochodowego kilka razy: pierwszy raz, aby sprawdzić pojazd hybrydowy/elektryczny przed zakupem, drugi, aby usunąć usterki auta po jego zakupie i kolejne razy, aby serwisować i naprawiać pojazd w wybranym warsztacie.

Aby móc naprawiać auta elektryczne i hybrydowe, a także aby móc sprawdzić je przed zakupem, niezbędny jest odpowiedni podnośnik.

Czy samochody hybrydowe i elektryczne wymagają zastosowania specjalnego podnośnika?

Samochody elektryczne są z reguły sporo cięższe, niż typowe auta z silnikami spalinowymi. Mają też zupełnie (lub prawie zupełnie) płaską podłogę. Pod kabiną pasażerską samochodu znajdują się baterie litowo – jonowe, z układem chłodzenia i ogrzewania (wykorzystującym płyn na bazie glikolu). Teoretycznie, baterie są dobrze chronione przez konstrukcję auta. Muszą być, albowiem uszkodzenie jednego ogniwa spowodowałoby reakcję łańcuchową i zapalenie się baterii. Trzeba wziąć jednak pod uwagę to, że do warsztatu trafi samochód kilku lub kilkunastoletni. Może być to auto poważnie naruszone przez korozję. Albo – uszkodzone wcześniej w wypadku.

Auta elektryczne i hybrydowe można naprawiać / sprawdzać przed zakupem na standardowym stanowisku pracy. Ale…

  • Jeśli mechanik rozpocznie obsługę auta elektrycznego/hybrydowego, musi odpowiednio oznakować stanowisko pracy. Konieczne jest zastosowanie ostrzeżeń o pracy z wysokim napięciem.
  • Osoba obsługująca auto elektryczne lub hybrydowe (mechanik lub diagnosta) musi posiadać uprawnienia do pracy z urządzeniami elektrycznymi, generującymi bardzo wysokie napięcie (do 1kV). Wymaga to posiadania odpowiednich kwalifikacji, uzyskiwanych na drodze specjalnych szkoleń, zakończonych egzaminem.
  • Mechanik lub diagnosta musi mieć na sobie specjalny strój ochronny. Niezbędne jest także zastosowanie odpowiednich narzędzi.
  • Przed rozpoczęciem prac należy odłączyć układ wysokiego napięcia w aucie elektrycznym/hybrydowym. Zazwyczaj wymaga to (w kolejności) wyłączenia zapłonu, zabezpieczenia kluczyka elektronicznego/karty dostępu bezkluczykowego, wyłączenia bezpiecznika/wyłącznika baterii (akumulatora trakcyjnego pojazdu) co wyłącza obwód wysokiego napięcia. Należy także odpowiednio zabezpieczyć obwód przez możliwością niekontrolowanego uruchomienia go.

A co z podnośnikiem? Najważniejszym aspektem, który jest zawsze podnoszony przy zakupie podnośnika do aut elektrycznych i hybrydowych jest to, aby mógł on podnosić samochód elektryczny/hybrydowy za koła. Dzięki temu można łatwo uzyskać dostęp do baterii pojazdu.

Podnośniki warsztatowe do samochodów elektrycznych i hybrydowych – wszystko co trzeba wiedzieć

O pomoc w przygotowaniu odpowiedzi na pytania, poprosiliśmy ekspertów z firmy ELWICO Serwis, specjalizujących się w wyposażaniu warsztatów samochodowych i doradztwie technicznym.

Na początek dobra wiadomość – standardowy podnośnik można dostosować do obsługi aut elektrycznych oraz hybrydowych.

– Standardowe stanowisko pracy może służyć również jako miejsce przeznaczone do obsługi pojazdów elektrycznych. W konsekwencji może nie być potrzeby inwestowania w samodzielne stanowisko robocze dedykowane pojazdom elektrycznym. Do standardowego podnośnika samochodowego można dokupić specjalne uchwyty podtrzymujące koła. Można je łatwo zintegrować z klasycznym podnośnikiem, umożliwiając jednocześnie podnoszenie pojazdu bezpośrednio za jego koła bez konieczności szukania punktów podparcia, które mogą być trudno dostępne, zapobiegając jednocześnie ewentualnym uszkodzeniom podczas podnoszenia pojazdu.

Można również kupić uniwersalny podnośnik naposadzkowy, który umożliwi obsługę aut elektrycznych, hybrydowych, sportowych i wszystkich innych, klasycznych spalinowych (posiadających płaską podłogę). Przykładem może być naposadzkowy podnośnik Maestro 2.35.

Do pracy z samochodami elektrycznymi i hybrydowymi można także wykorzystać wielozadaniowy podnośnik podpodłogowy. Taki podnośnik także powinien pozwolić na pracę z samochodami spalinowymi oraz elektrycznymi i hybrydowymi.

– Tutaj przykładem może być podnośnik podpodłogowy Masterlift 2.35 Saa 230/260, który  jest również przeznaczony do podnoszenia samochodów elektrycznych. Masterlift 2.35 Saa 230/260 to hydrauliczny podnośnik podpodłogowy z podwójnymi teleskopowymi i wyjątkowo płaskimi ramionami obrotowymi o wysokości użytkowej 2 metrów. Za pomocą tego podnośnika można podnosić wyjątkowo płaskie samochody sportowe lub pojazdy użytkowe, takie jak Sprinter. Ponadto ten sam podnośnik bez problemu unosi również pojazdy takie jak Audi e-tron, że swobodnym dostępem do podwozia. – powiedział nam specjalista z firmy ELWICO Serwis.

Jakie cechy musi mieć podnośnik, przeznaczony do obsługi samochodów hybrydowych i elektrycznych?

  • Podnośnik warsztatowy do obsługi aut elektrycznych i hybrydowych powinien umożliwić, aby ramiona podnośnika mogły unieść auto za koła. Ma to na celu zapewnienie odpowiedniego dostępu do baterii, które są rozmieszczone płasko w podłodze auta.
  • Podnośnik do obsługi aut elektrycznych i hybrydowych powinien także pozwalać na podnoszenie aut za podwozie, w celu umożliwienia napraw zawieszenia, układu kierowniczego czy też układu hamulcowego.
  • Ważna jest odpowiednia stabilizacja pojazdu na podnośniku, przy różnicach poziomu większych niż 10 – 15mm.
  • W niektórych podnośnikach stosuje się asymetryczne ramiona o tak skonstruowanych kolumnach, że pozwalają na swobodne wsiadanie i wysiadanie z auta.
  • Standardowy udźwig podnośników w przypadku aut osobowych wynosi najczęściej od 3,2 do 3,5 tony.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Konrad, 3 marca 2021, 17:04 0 0

zgodnie z aktualnymi przepisami prawa polskiego osoba która chce obsługiwać serwisować pojazd hybrydowy elektryczny musi posiadać uprawnienia SEP do 1kv

Odpowiedz

Wkurzony, 4 marca 2021, 14:41 2 0

Nowe zasady obsługi elektryków zgodne z wytycznymi mumii europejskiej

Mechanik przystępujący do obsługi samochodu elektrycznego/hybrydowego powinien wykazać się umiejętnością samodzielnego poruszania kończynami górnymi i dolnymi, a jeżeli nie to powinien przejść odpowiednie przeszkolenie, lub też pracować w pod kierunkiem wykwalifikowanego urzędnika, najlepiej komisarza ue .
Mechanik rozpoczynając obsługę auta elektrycznego/hybrydowego, w celu ochrony i wyrównania napięcia powinien być podłączony mocnym przewodem do sieci wysokiego napięcia, oraz musi odpowiednio oznakować stanowisko pracy, zabezpieczając samochód barierkami w odległości co najmniej 10 metrów. Konieczne jest też zastosowanie ostrzeżeń o pracy z wysokim napięciem.
Właściciel, jak i osoba obsługująca auto elektryczne lub hybrydowe (mechanik lub diagnosta) musi posiadać uprawnienia do pracy z urządzeniami elektrycznymi, generującymi bardzo wysokie napięcie (do 1kV). Wymaga to posiadania odpowiednich kwalifikacji, uzyskiwanych na drodze specjalnych szkoleń, zakończonych egzaminem.
Mechanik lub diagnosta musi mieć na sobie specjalny strój ochronny, najodpowiedniejszym jest kombinezon kosmiczny, lub przeciw koronawirusowi.. Niezbędne jest także pi9cie odpowiednich płynów i zastosowanie odpowiednich narzędzi.
Przed rozpoczęciem prac należy odłączyć układ wysokiego napięcia w aucie elektrycznym/hybrydowym. Zazwyczaj wymaga to (w kolejności) wyłączenia zapłonu, zabezpieczenia kluczyka elektronicznego/karty dostępu bezkluczykowego, najlepiej umieszczajac go w sejfie bankowym, wyłączenia bezpiecznika/wyłącznika baterii (akumulatora trakcyjnego pojazdu) co wyłącza obwód wysokiego napięcia.
Należy także odpowiednio zabezpieczyć obwód przez możliwością niekontrolowanego uruchomienia go, przez np. jakiegoś przypadkowego przechodnia lub innego pożytecznego idioty
Ponieważ nie obsługujemy elektryków, dlatego też wszystkie te idiotyczne wymagania nas nie obowiązują, i oby jak najdłużej. mam nadzieje ze nadejdą inne czasy i ktoś definitywnie pogoni wszystkich pożytecznych i niebezpiecznych idiotów których jedynym celem jest mieć władze nad wszystkim i tylko blokować gospodarkę - aż strach zbliżyć się do elektryka.

Odpowiedz

Bogdan, 8 marca 2021, 22:59 0 0

Jak już będziecie obsługiwać takie auta nie zapomnijcie o bardzo ważnej tablicy: Zakaz wstępu pożytecznych idiotów. Trasznie mi się to spodobało. :)

Odpowiedz

Tomi, 7 marca 2021, 10:46 0 0

Zgodnie z wytycznimi obsługiwać samochod elektryczny bądź hybrydowy moze osoba z przeszkoleniem sep 1kv w odpowiednim stroju, zatem przy zakupie auta i przy kontroli policji trzeba posiadać takie uprawnienia,

Odpowiedz

Bogdan, 8 marca 2021, 22:54 0 0

To specjalne ubranie do obsługi samochodów elektrycznych i hybrydowych posiada jekieś odgromniki, wbudowane gaśnice, naszywki " nie dotykać, hi volgage" :)

Odpowiedz